תעשיית הסייבר הישראלית הפכה למנוע צמיחה מרכזי

17 יולי, 2017

בעשור האחרון צברה תעשיית הסייבר מעמד של אחד מעמודי התווך של ההייטק הישראלי והולידה עשרות אקזיטים בשווי של מיליארדי דולרים. האם המגמה הזו צפויה להימשך גם בשנים הבאות?

Lightcyber

תעשיית הסייבר הישראלית הצליחה כבר להצמיח בשנים האחרונות עשרות אקזיטים בשווי כולל של מיליארדי דולרים. עם זאת, נראה כי השבוע שעבר היווה בכל זאת נקודת ציון משמעותית עבור התעשייה המקומית: בשבוע אחד, השקיעה ענקית אבטחת ה-IT סימנטק (Simantec) מעל חצי מיליארד דולר כדי לרכוש שתי חברות סייבר ישראליות צעירות.

סימנטק רכשה את חברת הסייבר Fireglass, שפיתחה טכנולוגיית אבטחה המתבססת על בידוד (Isolation), תמורת סכום מוערך של 250 מיליון דולר, ואת חברת הסייבר SkyCure, המתמחה באבטחת מכשירים ניידים, תמורת 280 מיליון דולר.

עבור סימנטק, הרכישות הללו מאפשרות לחברה לשלב את הטכנולוגיות החדשניות של שתי החברות הישראליות בקו המוצרים שלה, ועבור החברות הישראליות מדובר בקרש קפיצה להפצת הטכנולוגיה שלהן בשוק העולמי. שני האקזיטים היו גם מרשימים מבחינת ההחזר על ההשקעה. חברת SkyCure, שהוקמה ב-2012, גייסה מאז הקמתה כ-27.5 מיליון דולר, כלומר מדובר באקזיט שהוא גדול יותר מפי 10 מסכומי ההשקעה בחברה. חברת Fireglass שהוקמה ב-2014, גייסה כ-20 מיליון דולר בלבד, ובמקרה הזה האקזיט גדול פי 12.5 מהיקף ההשקעה בחברה.

CYBEREASON FOUNDERS
סייבריזן, גיוס הסייבר הגדול ביותר

סימנטק אינה הענקית היחידה שמילאה את עגלת הקניות שלה בחברות סייבר ישראליות. בחודש מאי רכשה ענקית התוכנה מיקרוסופט את Hexedite הישראלית, שפיתחה פלטפורמה לתעדוף איומי סייבר בארגונים, תמורת 90 מיליון דולר, ובחודש פברואר רכשה פאלו אלטו נטוורקס (Palo Alto Networks) האמריקנית את לייטסייבר (LiteCyber) הישראלית תמורת 130 מיליון דולר. ניתן גם לציין את חברת סייבריזן (Cybereson), שהתאגיד היפני סופטבנק השקיע בחברה בחודש יולי כ-100 מיליון דולר, במה שהפך לגיוס ההון הגדול ביותר בתולדות הסייבר הישראלי.

הדוגמאות הללו ממחישות את יכולתן של חלק מחברות הסייבר הישראליות לפתח טכנולוגיות בשלות ובעלות ביקוש תוך שנים ספורות, ומנגד על נכונותן של חברות IT בעולם להשקיע ברכש ישראלי במטרה לתת מענה לאיומי הסייבר ההולכים ומשתכללים.

צ'ק פוינט וכל היתר

תחום הסייבר הפך בעשור האחרון לאחד התחומים החמים בהייטק הישראלי ולמרכיב נכבד בתמהיל של התעשייה, הן מבחינת היקף גיוסי ההון והן מבחינת מספר ושווי עסקאות האקזיט. לפי דו"ח מכון המחקר IVC, בתחילת 2016 פעלו בישראל כ-430 חברות סייבר, בהשוואה לכ-250 חברות שפעלו בשוק בשנת 2006. כלומר, בתוך עשור מספר חברות הסייבר כמעט והוכפל. כמו כן, בישראל פועלים למעלה מ-40 מרכזי מו"פ בתחום הסייבר השייכים לחברות זרות, חלקם הוקמו כתוצאה מרכישות של חברות סייבר ישראליות וחלקם הם מרכזי פיתוח שהוקמו במטרה לשאוב את ההון האנושי בתחום הקיים בישראל.

Check Point in NASDAQ
סייבר עם אורך נשימה: מניית צ'ק פוינט בנסד"ק בעשור האחרון

עם זאת, מרביתן המוחלט של חברות הסייבר הישראליות הינן חברות סטראט-אפ בשלבי פיתוח קדם מסחריים. להערכת IVC, רק כ-46% מתוך החברות מציגות הכנסות התחלתיות, ורק כ-9% מהן מצליחות לרשום הכנסות שנתיות של מעל 10 מיליון דולר. כלומר, 45% מהחברות הפועלות בשוק הינן חברות בשלב המחקר והפיתוח. מבין 430 החברות, רק 18 חברות הן חברות ציבוריות, כאשר הבולטות בהן הן צ'ק-פוינט, שנסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של 18.6 מיליארד דולר, וסייבר ארק (CyberArk), שנסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר.

שנות הזהב של הסייבר הישראלי

השנים 2015 ו-2016 סיפקו בציר מרשים של אקזיטים בתחום הסייבר. בשנת 2015 נרשם שיא של 20 אקזיטים בהיקף כולל של 1.2 מיליארד דולר. בין האקזיטים הבולטים ב-2015 ניתן לציין את מכירת אדאלום למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר, את רכישת ווצ'דוקס על ידי בלקברי בכ-150 מיליון דולר ואת רכישת לאקון סקיוריטי על ידי צ'קפוינט בכ-100 מיליון דולר.

ב-2016 נרשמו 14 אקזיטים של חברות סייבר בהיקף כולל של 667 מיליון דולר. למרות הירידה במספר האקזיטים, בהיקף גיוסי ההון נרשם ב-2016 סכום שיא של 700 מיליון דולר, וזאת לעומת 500 מיליון דולר ב-2015.

צמיחת השוק העולמי תזין את תעשיית הסייבר בשנים הקרובות

אין ספק כי החממה העיקרית שמצמיחה את תעשיית הסייבר הישראלית הוא צה"ל, ובעיקר יחידת 8200, כאשר לא מעט מהמייסדים של חברות הסטרט-אפ בשנים האחרונות הם יוצאי היחידה. גם חברת צ'ק פוינט, שנחשבת לחלוצה ולהצלחה הישראלית גדולה ביותר בתחום הסייבר, מהווה בעצמה חממת גידול מיזמים, כאשר עובדים רבים שפרשו ממנה מקימים בעצמם חברות סייבר.

הגידול בתחום הסייבר בישראל מקביל לצמיחה המהירה של הסייבר בשוק העולמי. להערכת חברת המחקר Markets&Markets שוק אבטחת הסייבר העולמי צפוי לצמוח מ-137.85 מיליארד דולר ל-231.94 מיליארד דולר ב-2020, קצב גידול שנתי משוקלל של 11%. הגידול בשוק הינו תולדה ישירה של הגידול באיומי הסייבר, כאשר ריבוי המכשירים המקושרים בארגונים, בתחום הרכב המקושר והאוטונומי, בתעשייה החכמה ומכשירי ה-IoT, הופכים חשופים למתקפות סייבר וזקוקים לפתרונות הגנה.

נראה כי לאור הגידול הצפוי בשוק העולמי, תעשיית הסייבר הישראלית צפויה למשוך בשנים הקרובות עוד ועוד השקעות ועסקאות רכש. לישראל יש יתרון נוסף: תחומים רבים שבהם קיימת בארץ מומחיות גדולה, הפוכים לתחומים השואבים פתרונות אבטחה והסייבר, כמו למשל רכב אוטונומי, רכב מקושר, פתרונות IoT, שבבים מאובטחים ועוד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחה , אבטחת סייבר , גיוסי הון , טכנולוגיות מידע