קרן פימי רוכשת את השליטה באורביט

22 אוגוסט, 2017

קרן פימי תרכוש כ-33.4% ממניות החברה ותהפוך לבעלת השליטה. היו"ר הנוכחי, זאב שטיין, יוחלף באיציק גת. פימי תנסה לשקם את אורביט, שמציעה טכנולוגיות תקשורת איכותיות אך רושמת בשנים האחרונות ירידה תלולה בהכנסות

מנייתה של חברת אורביט (Orbit) נוסקת במסחר היום בבורסה של תל אביב בכמעט 50%, וזאת לאחר שקרן פימי, המנוהלת על ידי ישי דוידי, הודיעה הבוקר כי חתמה על עסקה לרכישת השליטה בחברה. לפי מתווה העסקה, בשלב הראשון תרכוש פימי תמורת 36 מיליון שקל כ-33.4% ממניותיה של אורביט לפי מחיר של 6.7 שקלים למנייה ותהפוך בכך למחזיקת המניות הגדולה בחברה ולבעלת השליטה.

המחיר שבו מתבצעת רכישת המניות משקף שווי חברה של 108 מיליון שקל והוא מהווה פרמיה של 35% בהשוואה למחיר הנעילה של מנייתה אורביט אתמול. בעקבות הרכישה יפנה את מקומו יו"ר הדירקטוריון הנוכחי, זאב שטיין, ובמקומו ימונה לתפקיד איציק גת.

במסגרת העסקה, פימי תקבל אופציה למשך שנתיים לרכוש מניות נוספות בחברה בהיקף של 18 מיליון שקל לפי מחיר של 7.5 שקל למניה, ואופציה נוספת למשך 5 שנים לרכישת מניות בהיקף של 54 מיליון שקל לפי מחיר מחיר של 9 שקל למניה. מימוש שתי האופציות יגדיל את היקף האחזקות של פימי באורביט ל-55%.

עליונות טכנולוגית – כישלון עסקי

קרן פימי, אשר נוסדה בשנת 1996 ומנהלת נכסים בהיקף של 3.5 מיליארד דולר, רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה ורה-ארגון במטרה להגדיל את שוויין בטווח הארוך ולקצור תשואה. פימי מחפשת בדרך כלל חברות ישראליות שמציעות טכנולוגיות איכותיות לשוק הבינלאומי, אך לא מצליחות להציג הכנסות גבוהות ומצויות בקשיים כלכליים, לרוב בשל בעיות בניהול או במבנה הארגוני. כך למשל, רכשה קרן פימי ב-2016 את הבעלות ביוניטקרוניקס ובתאת טכנולוגיות. במובן זה, אורביט עשויה להוות יעד אטרקטיבי להשתלטות – חברה אשר נחשבת למובילה טכנולוגית בתחומה אך מצויה בהתדרדרות פיננסית מתמשכת.

חברת אורביט מנתניה מספקת מערכות תקשורת עתירות טכנולוגיה למשימות חיוניות  (Mission-Critical) ומסחריות עבור יישומים בים, ביבשה, באוויר ובחלל, ובכלל זה מערכות תקשורת לוויינית ניידות, פתרונות עקיבה וטלמטריה, מערכות לניהול תקשורת פנים במטוסים ומערכות לתצפיות מהחלל.

בין היתר, פיתחה אורביט אנטנות לתחום התקשורת הלוויינית הימית בתחום תדרי Ka, ואת מערכת Orion, מערכת תקשורת פנים למטוסים אשר מאחדת את רשתות תקשורת הפנים במטוס והתקשורת החיצונית של צוות האוויר, שאותה מכרה לבואינג וחברת תעופה רוסית. החברה גם פיתחה את מערכת ה-AirTRx למטוסים, המשמשת לתקשורת לוויינית רחבת פס בתחום תדרי Ku ונחשבת לפלטפורמת תקשורת לוויינית מהטובות בעולם.

עם זאת, למרות ההישגים הטכנולוגיים אורביט לא הצליחה לתרגם זאת לצמיחה עסקית והכנסותיה של החברה מצויות בשנים האחרונות בירידה תלולה. לאחר שבשנת 2015 רשמה החברה ירידה שנתית של 10% בהכנסות בהשוואה ל-2014, ב-2016 המגמה רק החריפה והחברה דיווחה על ירידה שנתית של כ-33% בהכנסות ל-29.8 מיליון דולר בלבד. הירידה בהכנסות נבעה מירידה במכירות בכל תחומי הפעילות המרכזיים של החברה והיא סגרה את 2016 בהפסד נקי של 3.1 מיליון דולר. המצב לא השתנה ב-2017, וברבעון הראשון הסתכמו הכנסותיה ב-7.1 מיליון דולר בלבד, בהשוואה ל-10 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, ובהפסד של 1.8 מיליון דולר.

מניית אורביט בשנה האחרונה. מקור: מאיה בורסה

במקביל להתדרדרות העסקית, צנחה מנייתה של החברה בבורסה בשנה האחרונה בכ-50% ושווי השוק שלה ירד לכ-52 מיליון דולר, בדומה להון העצמי של החברה. הדחתו של יו"ר הדירקטוריון זאב שטיין, שהוא בנו של מייסד החברה, מהווה אי אמון מצד קרן פימי בהתנהלות החברה, וכעת תצטרך הקרן למנף את יתרונותיה הטכנולוגיים של החברה להצלחה עסקית.

מר גילון בק, שותף בכיר בקרן פימי ציין כי "אורביט פועלת בתחומים בעלי פוטנציאל צמיחה משמעותי. לחברה יש ידע ייחודי בתחומי מערכות תקשורת עתירות טכנולוגיה והיא מעניקה פתרונות  לשווקים מסחריים, אזרחיים וביטחוניים. העסקה תואמת את מדיניות הקרן לרכישת חברות והשבחתן ואנו מאמינים כי לפימי יכולת משמעותית וניסיון רב העשויים לתרום לצמיחת החברה ולקדם את מימוש הפוטנציאל הרב הקיים בה."

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , תעופה וביטחון , תקשורת