Celeno ואינטל ישראל דוחפות את תקן 802.11ax

10 ינואר, 2018

סלנו מרעננה והמהנדסים הישראלים של אינטל פתחו את CES עם הכרזות על רכיבי Wi-Fi בתקן החדש 802.11ax, אשר מכפיל פי ארבעה את מהירות התקשורת הביתית ומאפשר לקשר עד 250 אבזרים ב-זמנית

Intel WiFi

לאחר שנים של דיונים ובדיקות, סוף סוף מתחילים לצאת השבבים הראשונים לתקן ה-Wi-Fi העתידי 802.11ax. שתי החברות העיקריות שמשכו בתחום הזה תשומת בתערוכת ה-CES בלאס וגאס, הן חברת אינטל בזכות פיתוח של אינטל ישראל, וחברת סלנו מרעננה. אינטל הציגה ערכת שבבים לדור הבא של תקשורת אלחוטית מקומית (Wi-Fi) והעריכה שהם ייכנסו לשימוש במהלך השנה הקרובה. כלומר ב-2019 יתחיל שוק ממשי של נתבים ומחשבים המצויידים ב-802.11ax.

השבבים של אינטל פותחו בצוות התקשורת האלחוטית הפועל בקבוצת הבתים החכמים של אינטל ישראל. מנהל הצוות, דורון טל, אמר שלהתלהבות בתעשייה מתקן 802.11ax יש סיבה טובה. "התקן החדש מספק שיפורים משמעותיים בהשוואה לקודמו, 802.11ac. "הוא צפוי לספק קצבי שיא גבוהים ב-40% בתעבורת נתונים להתקן יחיד ולצמצם את ההספק הממוצע למשתמש ביחס של פי ארבעה בהשוואה לתקן הנוכחי, בסביבות צפופות או גדושות. הוא גם ייעל את פעולת הרשת ויאריך את חיי הסוללה של ההתקנים הניידים".

המתחרה הישראלית של אינטל

במקביל, חברת סלנו (Celeno Communications) מרעננה, אשר מתמקדת בתחום רכיבי ה-Wi-Fi, הכריזה בלאס וגאס של פתרון הסיליקון שלה Everest 802.11ax, שכמו השבבים של אינטל מספק תאימות לאחור לתקן 802.11ac. השבב של סלנו מבוסס על טכנולוגיית AX.L שהחברה פיתחה עבורו, ומיועד לעבודה בתדרי  2.4GHz ו-5GHz. הוא מיוצר בתהליך 14nm FinFET. השבב ייצא במארז 12×12 BGA קומפקטי ויתבסס על הארכיטקטורה של משפחת רכיבי CL2400 של החברה. הוא מתחבר אל המחשב המארח באמצעות ממשק PCIe בדומה למערכות 802.11ac. "השקענו משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיית AX.L", אמר מנכ"ל החברה גלעד רוזן. "הפתרון שלנו מכפיל את הביצועים למחיר בהשוואה למתחרים בשוק".

התקן הסופי יתפרסם ב-2019

אומנם ארגון IEEE עדיין לא השלים סופית את ההגדרה של תקן 802.11ax אשר מתוכננת להתפרסם בשנת 2019, אולם הגרסאות הראשונות של התקן כבר מאפשרות לפתח את השבבים הראשונים. רכיבי הוויי-פיי החדשים ימשיכו לפעול בתדרים החופשיים 2.4GHz ו-5GHz המשמשים כיום במערכות התקשורת המקומית האלחוטית (WLAN). הם ינצלו טכנולוגיות תקשורת חדשות כמו ריבוי אנטנות (MIMO) ואיפנון OFDMA כדי לשפר את היעילות הספקטרלית.

משמעות השימוש בארבע אנטנות במתכונת MIMO היא שהנתב והמחשב יכולים לתקשר ביניהם באמצעות ארבע אלומות במקביל, ועל-ידי כך להכפיל את מהירות התקשורת המעשית. ה-IEEE מעריך שקצב התעבורה יגדל נומינלית בכ37%, אולם השיפור בנצילות ביא להכפלה מעשית של פי ארבעה במהירות התקשורת המעשית בהשוואה לתקן הנוכחי  IEEE 802.11ac, למהירויות של כ-10Gbps. בגרסתו הסופית, התקן יכסה טווח תדרים רחב יותר של  1GHz ו- 7.125GHz, אולם השימוש בהם יתאפשר רק לאחר שהם יתווספו לקבוצת התדרים החופשיים.

D-Link מדגימה מוצר מעשי

חברת אינטל הודיעה שרכיבי התקשורת החדשים ייצאו לשוק בעיקר עבור נתבים ביתיים נפוצים 2X2 ו-4X4, ומבואות (gateways לתקשורת כבלים, xDSL, סיבים והתקנים לצרכנים. הצוות הישראלי פיתח ערכת שבבים מלאה, הכוללת את השבבים בנתב (ראוטר) ואת השבבים בתוך המחשב. טל: "התקן מאפשר לעד 250 התקנים לחלוק ביניהם את רוחב הפס בו-זמנית ולספק קישוריות חלקה, גם כאשר התקנים נוספים מתחברים למבואה או לנתב.

"הוא מאפשר תמהיל של מנות קטנות ומנות גדולות בו-זמנית, כדי להבטיח זמני השהייה נמוכים ביישומים כמו משחקים, וידיאו ושיחות קוליות. התעבורה האלחוטית יורדת כולה מהטיפול של המעבד המרכזי באבזר (SoC) לשבבי ה-Wi-Fi החיצוניים, ועל-ידי כך ובכך מספקת למנוע המחשוב רוחב פס ייעודי לפונקציות תוכנה ואבטחה". השבבים החדשים מספקים תאימות לאחור לתקנים הישנים יותר שלWi-Fi . חברת D-Link הביאה ל-CES שני נתבים ביתיים מהירים (Ultra Wi-Fi router) המבוססים על ערכת השבבים של אינטל. הם מצויידים ב-8 אנטנות ומשיגים מהירות העברת מידע תיאורטית של 6,000Mbps ו-11,000Mbps.

מתי להקדים את השוק?

החברות אינטל וסלנו לא היו החברות הראשונות שהציגו מוצרים חדשים המבוססים על תקן הוויי-פיי החדש.  לפני כחודש הכריזה מארוול (Marvell) על ערכת שבבים בתקן IEEE 802.11ax והסבירה שהצורך בתקן החדש נובע מהערכת ארגון GSMA שלפיה עד לשנת 2022 בכל בית יהיו לפחות 50 אבזרים מקושרים (בעקבות השפעת ה-IoT). מרוול הכריזה על שלושה מוצרים שונים: רכיב 88W9068 בעל 8 אנטנות לארגונים גדולים וחנויות קמעונאיות, רכיב 88W9064 בעל 4 אנטנות לארגונים בינוניים ורכיב 88W9064S בעל שתי אנטנות לשוק הביתי.

למעשה, שתי החברות הראשונות שנכנסו לתחום היו קואלקום וברודקום. קואלקום הכריזה על ערכת שבבים כבר בחודש פברואר 2017 וחברת ברודקום הכריזה על השבבים באוגוסט 2017. אלא שההכרזה של קואלקום נעשתה בשלבים מוקדמים מאוד של ניסוח התקן ולא ברור האם הם עומדים בדרישות המעודכנות. ההכרזה של ברודקום היתה כנראה מוקדמת מדי ולא משכה תשומת לב רבה מאוד בתערוכה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תקשורת