העובדים נפלו קורבן למאבק השליטה במלאנוקס

11 ינואר, 2018

יום לאחר שקרן סטארבורד שלחה לאיל וולדמן מכתב תלונה על הביצועים הגרועים לדעתה של מניית מלאנוקס בשנה האחרונה, החברה הודיעה על סגירת מרכז פיתוח הסיליקון פוטוניקס בארצות הברית ופיטורי 100 עובדיו

Mellanox HQ

מאבק השליטה המחריף בין הנהלת חברת מלאנוקס (Mellanox) לבין הקרן האקטיביסטית האמריקאית סטארבורד (Starboard Value) מתחיל להפיל קורבנות. ביום ב' השבוע שלחה הקרן מכתב לנשיא ומנכ"ל מלאנוקס, איל וולדמן, ובו התלוננה כי ביצועי המניה ושיעור הריווחיות של החברה נופלים בהרבה בהשוואה לחברות המקבילות בתחום, ודרשה בנימוס להיכנס למשא ומתן עם ההנהלה והדירקטוריון בדרכים כיצד לשפר את ביצועי המניה.

מדובר ביריית פתיחה בלבד, שכן במקרים דומים בעבר החברה דרשה ייצוג רחב בדירקטוריון שיאפשר לה לצמצם עלויות, לרוב במחקר ופיתוח, ואף למכור את החברות שבהן היא משקיעה. קרן סטארבורס היא כיום המשקיע הגדול ביותר במלאנוקס, לאחר שבסדרת עסקאות שקטות שנעשו לאורך 2017, היא הגיעה בחודש נובמבר 2017 לאחזקה של כ-10.7% ממניות מלאנוקס.

איל וולדמן עדיין לא ענה למכתב, אבל במה שהתפרש בקרן כתגובה עקיפה, מלאנוקס הודיעה יום לאחר מכן על סגירת חלק מפעילות הסיליקון פוטוניקס שלה בארצות הברית. החברה מסרה שהיא סוגרת את פעילות הפיתוח האמריקאית של רכיבי סיליקון פוטוניקס בתהליך של 1550nm, שתתבצע מיידית ותתבטא בפיטורי 100 עובדים. הסגירה צפויה להביא לחיסכון של 26-28 מיליון דולר בהוצאות התיפעוליות של שנת 2018. החברה הודיעה שהיא תכיר בהוצאות הקשורות בפיטורים, בהיקף של 21-24 מיליון דולר, רובם כנראה כבר ברבעון הראשון של 2018.

השקעה כושלת של 82 מיליון דולר

בהודעה של מלאנוקס לבורסה האמריקאית אמר וולדמן שלא מדובר בהחלטה של רגע: "בחודש מאי 2017 התחלנו בבדיקה מקיפה של תחום הסיליקון פוטוניקס. אולם מכיוון שהתחום הזה לא נעשה ריווחי כפי שקיווינו, החלטנו להפסיק את פעילויות הפיתוח". לדבריו, החברה תמשיך לספק מוצרי סיליקון פוטוניקס ללקוחות, דוגמת מקמ"שים וכבלים בתדרי 200Gbps ו-400Gbps, "אולם הם יתבססו על תכננוי רכיבים שלנו".

מרכז הפיתוח שנסגר הצטרף לחברת מלאנוקס בחודש מאי 2013 בעקבות רכישת חברת Kotura מסאניוויל, ארצות הברית, תמורת 82 מיליון דולר. קוטורה פיתחה טכנולוגיות קישוריות מהירה המבוססות על שילוב של תקשורת אופטית בתוך רכיבי סמיקונדקטורס (Silicon Photonics). בעקבות העיסקה, היא הפכה למרכז המו"פ הראשון של מלאנוקס בארה"ב. ראוי לציין שמלאנוקס מפעילה מרכז דומה בדנמרק: ביוני 2013 היא רכשה את חברת IPtronics מרוסקילד, דנמרק, המפתחת רכיבי קישוריות אופטית למערכות תקשורת דיגיטלית, תמורת כ-47.5 מיליון דולר במזומן. החברה העסיקה 20 עובדים והפכה למרכז המחקר והפיתוח הראשון של מלאנוקס באירופה.

צורן הפסידה, DSPG ניצלה

לא בטוח שהמהלך הזה יספק את מנהלי קרן סטארבורד. הקרן מוכרת בתעשייה כמשקיעה אגרסיבית בחברות סמיקונדקטורס, וכאשר חלקה בהן מגיע לשווי מסויים, היא דורשת החלפת דירקטורים ומינוי דירקטורים מטעמה כדי שאלה ישתלטו על חברת המטרה ומקרים רבים יובילו אותה לקראת מכירה. גם בישראל הקרן ביצעה מתקפות מהסוג הזה: בשנת 2012 היא ניסתה (תחת השם Ramius) להחליף את דירקטוריון צורן ולהשתלט על החברה בטענה שצורן צריכה להפסיק את ההשקעות בפיתוח מוצרים עתידיים, ולעסוק רק במכירת מוצרים קיימים.

המאבק בצורן הסתיים בצורה עצובה: החברה החיפאית נמכרה ל-CSR הבריטית במחיר מגוחך ומאות עובדים בישראל פוטרו. כעבור שנה היא ביצעה מתקפה דומה על חברת DSPG, אולם המתקפה הזו נכשלה בעקבות התנגדות הדירקטוריון וחלק מהמשקיעים. לבסוף סטארבורד מכרה את כל מניותיה ב-DSPG. סטארבוקס גם הובילה מתקפה על חברת MIPS בשנת 2011, לאחר שרכשה חלק ממניותיה. ככל הנראה היא הצליחה, שכן כעבור שנה, בדצמבר 2012, נמכרה MIPS ל-Imagination הבריטית תמורת 100 מיליון דולר בלבד.

Starboard Analysis of Mellanox
הניתוח של סטארבורד על מצב מניית מלאנוקס ביחס למתחרים

מאבק השליטה במלאנוקס נכנס לשלב חדש

בחודש נובמר 2017, לאחר שהשלימה את רכישת המניות במלאנוקס, היא דיווחה לבורסה על כוונותיה: "הרוכשת עוקבת אחרי מלאנוקס מספר שנים ושמה לב לאי-ההתאמה גוברת בין שולי הרווח, הצמיחה ומחיר המנייה של מלאנוקס בהשוואה לחברות מקבילות בתעשייה. היא מאמינה שניתן לקבל שווי שוק עצום באמצעות שיפורים בתיפעול של החברה או באמצעים אסטרטגיים אחרים". המכתב שנישלח השבוע מפרט את הניתוח על סטארבורד על מצבה של מלאנוקס, ודורש מהחברה להיכנס למשא ומתן מיידי עם הקרן כדי לדון באמצעים לשפר את הריווחיות והערכת השווי שלה.

קבוצת ייחוס בעייתית

במכתבה הקרן טוענת שביצועי המנייה של מלאנוקס מפגרים בכ-470% בהשוואה לקבוצת ייחוס מקבילה שהיא הגדירה. במקביל, שיעור הצמיחה ושיעור הריווחיות שלה נמוכות בהרבה מקבוצת הייחוס. הקבוצה הזו כוללת את חברות הפאבלס (יצרניות שבבים ללא מפעל ייצור) Inphi Corporation, Cavium, Microsemi, Broadcom, IDT, Marvell, Microchip, MACOM וחברת Skyworks Solutions. מכיוון שסטארבורד הגדירה את קבוצת הייחוס, ההשוואה הזו יכולה לעורר שאלות רבות. כך למשל, כל החברות בקבוצה הינן יצרניות שבבים ולא יצרניות פתרונות. מלאנוקס שונה מהן באופן מהותי, מכיוון שהיא לא חברת שבבים טהורה: היא מייצרת מערכות קישוריות המבוססות על שבבים שהיא מייצרת, ולכן צריך להשוות אותה כנראה לקבוצת ייחוס אחרת.

המכתב ממוען לוולדמן, אבל מיועד לבעלי המניות…

בסיום המכתב הקרן מסכמת: "אנחנו פתוחים לעבודה משותפת כדי לבצע שיפורים משמעותיים בתיפעול של החברה ובביצועים הפיננסיים. לסטארבורד יש היסטוריה ארוכה מוצלחת של עבודה עם חברות שבבים בהגדלת הערך שלהן לטובת בעלי המניות. אנחנו מאמינים שיש הזדמנות עצומה במלאנוקס, אולם הדבר דורש שינוי בסיסי". המכתב מרמז שמדובר במהלך פותח בלבד. לכן הוא פורסם לציבור ולא נישלח רק לוולדמן ולדירקטוריון. ככל הנראה קהל היעד האמיתי שלו הוא בעלי המניות של מלאנוקס, שבאמצעותם יכולה לסטארבורד לאלץ את החברה לבצע שינויים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית