IBM ו-Maersk יפתחו טכנולוגיות בלוקצ'יין לעולם הספנות

17 ינואר, 2018

שתי החברות יקימו חברת בת שתציע פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין שתסייע לייעל את אופן רישום ותיעוד של תנועות הסחר הימי

טכנולוגיית הבלוקצ'יין (Blockchain) פותחה במקור עבור תיעוד ורישום מבוזר של עסקאות ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים. ואולם, בעולם הטכנולוגיה מנסים באחרונה לפתח יישומים המבוססים על בלוקצ'יין עבור תעשיות נוספות כדי לייעל את האופן שבו מתעדים ורושמים עסקאות. כעת, מודיעות IBM וענקית הלוגיסטיקה והספנות הדנית Maersk כי יקימו במשותף חברה-בת שתפתח פלטפורמות מבוססות בלוקצ'יין עבור תעשיית הספנות, וזאת על מנת ליעל ולהוזיל את הסחר הימי. הפלטפורמה צפויה לצאת לשוק באמצע 2018.

מדי שנה מועברות סחורות בשווי של יותר מארבעה טריליון דולר בערוצי התובלה הימית העולמית, ויותר מ- 80% מהמוצרים שבהם משתמשים צרכנים ברחבי העולם מדי יום מובלים בתעשיית הספנות. למורכבות הרבה של ניהול ותיעוד שרשרת האספקה יש עלויות גדלות והולכות. עלויות הטיפול בניירת ובתיעוד הנלווים לעסקי התובלה הימית מגיעות לעתים עד לחמישית ממחיר התובלה.

החברה המשותפת של IBM ו- Maerskתפתח פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין הבנויה על בסיס תקנים פתוחים שתאפשר דיגיטציה וייעול של שרשרת האספקה ומיועדת לשימוש בתעשיית הספנות העולמית כולה ובכל הגופים הקשורים אליה – יצרנים, משלחי מטענים, נמלים, מפעילי מסופי מטען ורשויות מכס. הפלטפורמה תוביל לשקיפות גדולה יותר ותפשט את תנועת הסחורות בין מדינות ואזורים.

סוג חדש של סחר ימי

הפלטפורמה תציע יומן רישום תנועות מבוזר, ותאפשר לבסס רשומות משותפות, בלתי ניתנות לשינויים, של כל התנועות העסקיות המתבצעות במסגרת שרשרת האספקה. באמצעות מתכונת הבלוקצ'יין הנתונים יהיו חשופים בזמן אמת רק למי שמחזיקים בהרשאות המתאימות, וכך הפלטפורמה יכולה לאפשר סוג חדש של מערכת שליטה ותיעוד ההסכמות בין צדדים בעסקה, מבלי לפגוע בפרטיות או בסודיות העסקית.

בשלב ראשון תציע החברה החדשה שני פתרונות קצה: מערכת Shipping Information Pipeline  דיגיטלית שתציע תמונה מקצה לקצה של שרשרת האספקה ותאפשר לכל השותפים לתהליך להחליף ביניהם מידע מאובטח בזמן אמת. וכן מערכת "מסחר ללא ניירת" שתבצע דיגיטציה ואוטומציה של עבודת הניירת, התיוק והגשת המסמכים לגופים שונים, ותאפשר לאמת ולאשר מסמכים בתהליכים חוצי גבולות.

בין החברות שכבר הביעו עניין בבחינת דרכים לשימוש בפלטפורמה נמצאות גם ג'נרל מוטורס ופרוקטור אנד גמבל, המעוניינות לייעל את שרשרות האספקה המורכבות אותן הן מפעילות. חברת השילוח Agility Logistics מתכוונת להשתמש בפלטפורמה החדשה על מנת לספק שירות משופר ללקוחותיה כולל טיפול בשחרור ממכס. את החברה ינהל מייקל ווייט, לשעבר ראש מערך צפון אמריקה ב-Maersk.

Maersk היא חברת התובלה הימית הגדולה ביותר בעולם וב-2016 עמדו הכנסותיה על 35 מיליארד דולר. בחודש יוני שנה שעברה מתקפת סייבר נרחבת גרמה לשיבושים קשים בתנועת הסחר הימית וחשפה את את הפגיעות של מערכות התקשורת המיושנות שמיושמות בתעשיית הספנות. המתקפה גרמה לשיבושים קשים גם במערכות ה-IT של Maersk למשך מספר שבועות והסבה לחברה נזק של כ-200-300 מיליון דולר, לפי דיווחה של החברה. מלבד ייעול שרשרת האספקה, טכנולוגיית הבלוקצ'יין עשויה להציע גם הגנה טובה יותר מפני מתקפות סייבר.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ביג דאטה