חברת NSLComm מלוד פיתחה ננו-לוויינים לתקשורת רחבת פס

8 מרץ, 2018

הלוויינים הזעירים של החברה, הכוללים אנטנות מתקפלות, מציעים קצב העברת נתונים הגבוה פי 100 מהטכנולוגיה הקיימת, ומסוגלים לספק תקשורת לרשתות IoT, אינטרנט אלחוטי בטיסות, ויישומי פס רחב מגוונים

חברת הסטארט-אפ הישראלית  NSLComm פיתחה טכנולוגיה המשפרת את קצב העברת הנתונים של ננו-לוויינים פי 100, וזאת באמצעות אנטנות מתקפלות אשר נפתחות לגודל מלא בזמן הפעלתן בחלל. השיפור בנפח המהירות יאפשר להשתמש במערכים של ננו-לוויינים לצורך יישמוים חדשים כגון תמיכה ברשתות IoT גלובליות ואספקת תקשורת אלחוטית למטוסים בזמן התעופה. החברה נמצאת כעת בשלבי סגירה של גיוס הון בהיקף של 8.25 מיליון דולר, ומתכננת לשגר לווין ראשון לחלל לקראת סוף השנה.

NSLComm פועלת בתחום הלוויינים הזעירים (ננו-לוויינים). בטכנולוגיה הקיימת כיום, ננו-לוויינים מציעים קצב תקשורת של פחות מ-10Mbps (מגהבייט לשנייה) במסלול נמוך, ומשמשים בעיקר לתצפיות, ניסויים מדעיים, או שימושים אחרים שלא בתחום התקשורת. הטכנולוגיה שפיתחה NSLComm מאפשרת לננו-לוויינים שלה להעביר נתונים בקצב של עד 1Gbps (ג'יגהבייט לשנייה), כלומר פי 100 מהיכולת הנוכחית בשוק.

אנטנות מתקפלות שמתקנות באופן אוטומטי את הזווית שלהן

עד כה, הלוויינים הקיימים חולקו ל-2 קבוצות עיקריות: לוויינים גדולים (Geo) המשייטים בגובה רב, אשר מציעים פריסת נתונים רחבה וקצב תקשורת מהיר, אך עלות בנייתם, שיגורם ותפעולם גבוה ביותר; ומולם, לוויינים קטנים וזעירים המשייטים בגובה נמוך (Leo), אשר עלותם קטנה יותר, אך פריסת הנתונים וקצב התקשורת שהם מציעים מוגבל מאוד, ועל כן אינם יכולים לשמש לצורך אספקת תקשורת רחבה.

הטכנולוגיה של NSLComm מצליחה לפרוץ את מחסום המהירות המוגבלת של לוויינים זעירים, וזאת בזכות תכנון ובנייה של אנטנות גמישות מיוחדות, אשר מקופלות ותופסות נפח קטן מאוד בשלב השיגור לחלל, ומתוכנתות להיפתח לגודל מלא עם הפעלתן בחלל. קיפול האנטנות מאפשר העמסה של יותר ננו-לוויינים על לווין-אב אחד, ולפיכך לפזר בשיגור אחד מספר לווינים שיתנו חשיפת תקשורת רחבה, דבר שמוזיל מאוד את העלויות.

בנוסף, האנטנות כוללות רכיב משני הקרוי Sub-reflector, אשר מוצב על בסיס האנטנה. באמצעות מערכת אוטומטית לתיקון שגיאות, ה-Sub-reflector יודע לתקן כל שגיאה בזווית המשטח של האנטנה הראשית, וכך למקסם את ביצועי האנטנות. פריצת מחסום המהירות מאפשרת להשתמש בלווינים הזעירים של החברה כדי לספק שירותי תקשורת לוויינית מהירה בעלויות נמוכות למגוון שימושים כגון רשתות IoT במערך לווינים גלובלי, תקשורת למטוסים בזמן תעופה (in flight connectivity), ומגוון שימושים ממשלתיים, מסחריים, ופרטיים נוספים.

שיגור ראשון לחלל – עוד השנה

NSLComm נוסדה בשנת 2015 על-ידי ד"ר רז יצחקי, דניאל רוקברגר, ודני ספירטוס, שלושתם בעלי ניסיון רב בתחום הננו-לוויינים. יצחקי, המשמש כמנכ"ל, הקים ב-2006 את מחלקת הלוויינים הזעירים בתעשייה האווירית. רוקברגר, המשמש כמהנדס הראשי, הוא גם כן יוצא התעשייה האווירית, שם עסק בתכנון חלקים ומערכות לוויין ובנוסף עבד בנאס"א במשימת חקר ירח. ספירטוס, המשמש בחברה כ-CTO, כיהן בעבר בתפקיד דומה בחברת RaySat Broadcasting Corp אשר התמחתה בטכנולוגיות של אנטנות, וכן שימש כראש צוות מו"פ אנטנות ותחנות האדמה של גילת רשתות לוויין. משרדי החברה ממוקמים באירפורט-סיטי, והיא מעסיקה כ-18 עובדים, וכעת בכוונתה להעסיק כ-5 עובדים נוספים.

החברה נמצאת בימים אלו בסגירה של סבב גיוס מתוכו גייסה כ-6.25 מיליון דולר, בהובלת משקיעים אסטרטגיים כגון קרנות JVP, ליברטי, OurCrowd, GF Hawk, וקרן קוקפיט מבית אל על, אשר רק לאחרונה הכריזה על שיתוף פעולה בתחומי התעופה והחלל לתמיכה בסטארטאפים ובטכנולוגיות חדשניות בתחום יחד עם לופטהנזה ובואינג. הגיוס יאפשר לחברה לפתח ולבנות 2 לוויינים לשיגור עתידי, החברה מתכוונת לשגר את הלווין הראשון שלה, NSLSat1, בחודש נובמבר 2018 באמצעות טיל השיגור PSLV בהודו.

רז יצחקי, מנכ"ל ומייסד NSLComm, אומר כי שוק הלוויינים משווע לטכנולוגיה מתוחכמת היכולה להציע לוויני תקשורת מהירה גם בגדלים זעירים. "טכנולוגיית האנטנות שלנו תאפשר מהפכה באופן שבו ניתן להעביר נתונים מהירים למגוון שימושים- ממשלתיים, אזרחיים, ומסחריים. לדוגמא, אם חברה מסחרית גלובלית נאלצה לסמוך על רשתות תקשורת חיצוניות עד כה, בשל העלות האסטרונומית הכרוכה בשיגור לווין 'משלה', הפתרונות שמציעה NSLComm תאפשר לחברה זו לשגר קבוצה של ננו-לוויינים בפריסה רחבה, אשר תספק קצב העברת נתונים מהירה ביותר, וכל זאת בעלות אשר עד כה היתה מחוץ להישג ידה".

על פי חברת המחקר Markets&Markets שוק הננו-לוויינים צפוי לצמוח מ-1.21 מיליארד דולר ב-2017 ל-3.49 מיליארד דולר ב-2022, קצב גידול שנתי של 23.7%.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חלל , תקשורת