אלביט מתקרבת לקבלת תעש תמורת 1.8 מיליארד שקל

11 מרץ, 2018

המתווה כולל פינוי מתקני תעש מרמת השרון והעברת מפעלי תעש לרמת בקע בנגב. כעת יש להמתין לאישורים נוספים ולחתימת הסכם סופי בין המדינה לבין אלביט. מפעל הטילים תומר יישאר בבעלות המדינה

IMI Systems

לאחר תהליך מייגע שנמשך כמעט ארבע שנים בנסיון להפריט את חברת תעש מערכות (IMI Systems), משרד האוצר הודיע היום שהושג הסכם עם חברת אלביט מערכות (Elbit) על המתווה מכירת חברת תעש מערכות תמורת סכום של 1.8 מיליארד שקל, ועוד 100 מיליון שקל נוספים בהתאם לעמידה באבני דרך. המשא ומתן בין אלביט לבין המדינה התקיים מספר חודשים בהובלת החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, ובהשתתפות רשות החברות הממשלתיות, אגף התקציבים, משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל.

כעת יש להמתין לקבלת אישורים נוספים, כמו למשל אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, ולאחריהם לחתימת הסכם מחייב על ביצוע העיסקה. ההחלטה על הפרטת חברת תעש התקבלה על-ידי הממשלה לראשונה בשנת 2003, אולם קשיים במכירת החברה הביאו לדחייתה מספר פעמים, עד לשנת 2013 שבה הסתכמו חובותיה ביותר משני מיליארד שקל, והאוצר נאלץ להזרים לה 2.7 מיליארד שקל. בשנת 2014 חודש ההליך התחרותי למכירת החברה, שבו נותרה אלביט כמועמדת יחידה.

אלפי מקומות עבודה חדשים בנגב

לאחר מכן החל משא ומתן עם אלביט לקביעת מחיר החברה, וההסכמה שאלביט תתחייב לפנות את מתחם רמת השרון ומתחמים נוספים, באופן שיאפשר פיתוח של אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש. בנוסף, אלביט התחייבה להקים מפעלים ברמת בקע בנגב, כדי לקדם את התעסוקה והפיתוח באזור.

האוצר מסר שהמתווה כולל גם הסכמות לגבי המשך התחרות בין התעשיות הביטחוניות הישראליות, והגנה על משרד הביטחון כלקוח המרכזי של מוצרי תעש. שר האוצר, משה כחלון, אמר שמעבר המפעלים לנגב יאפשר את בנייתן של אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, לצד חיזוק התעשייה והתעסוקה בנגב". שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר שהעברת מפעלי תעש מרמת השרון לרמת בקע תביא לנגב אלפי מקומות עבודה והשקעות במיליארדים. "יחד עם קריית המודיעין והתקשוב, אנו מקדמים פרויקטי ענק נוספים, בהם העברת יחידות מודיעין נוספות ובניה מחדש של מחנות אימונים בהיקף של יותר מ-2 מיליארד שקל".

IMI STRUCTURE

החשב הכללי, רוני חזקיהו, אמר שבמו"מ האינטנסיבי שהתקיים בחודשים האחרונים, "עמדו לנגד עינינו הנושאים הבאים: ההגנה על האינטרסים של משרד הביטחון, המשך פעילותה של תעש באמצעות עובדיה, וחיזוק התחרות הבריאה בין התעשיות הביטחוניות". תעש היא מהחברות התעשיייתיות הוותיקות בישראל והוקמה עודל פני הקמת המדינה לפני כ-80 שנה.

חברת תעש מעסיקה כ-2,000 עובדים ופעילה במגוון גדול מאוד של פעילויות פויתוח וייצור בטחוניים: החל ממערכות מיגון אקטיביות ופאסיביות, פירוטכניקה קרבית, חימוש קל, תחמושת כבדה, מערכות רקטיות וטילים וכלה במערכות הגנה בפני כלי טיס בלתי מאויישים. תעש מחזיקה ב-100% ממניות חברת עשות אשקלון, המספקת מערכות מכניות ורכיבים בתחומי הרכב, הביטחון והחלל. החברה מעסיקה כ-560 עובדים ונסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי שוק של כ-204 מיליון שקל.

.מכירותיה של עשות ב-2016 הסתכמו בכ-344 מיליון שקל. מכירותיה של תעש הסתכמו בכ-2.1 מיליארד שקל. בנוסף, תעש מחזיקה במפעל המסווג תומר, העוסק בפיתוח פתרונות הנעה רקטית וטילים. על-פי המתווה המפעל הזה יישאר בבעלות המדינה. ככל הנראה אחת מהסיבות לכך היא שהוא מספק מוצרים גם לתעשיות מתחרות, כמו התעשייה האווירית ורפאל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית