הלקוח הגדול ביותר של סיליקום ביטל הזמנת ענק

20 מרץ, 2018

סיליקום ציפתה ממנו להזמנות בהיקף של כ-75 מיליון דולר בשנה, אולם הוא ביטל את פרוייקט הקמת תשתית הענן שעבורו הוזמנו כרטיסי התקשורת שלה. סיליקום ביטלה את חלוקת הדיבידנדים. המנייה בנסד"ק התמוטטה

Silicom's Product

ניצחון תכנון שהביא לחברת סיליקום (Silicom) מכפר סבא את מה שהיא הגדירה כ"לקוח הגדול ביותר בתולדותיה", בוטל בשבוע שעבר והשאיר את החברה עם הזמנות שלא מומשו. מדובר היה בעיסקה גדולה מאוד: בחודש מרץ 2017 דיווחה סיליקום על "זכיית התכנון החשובה ביותר בתולדות החברה" אצל אחד מעשרת ספקי שירותי ענן הגדולית בעולם. הוא החל בפיתוח מוצר חדש שעבורו הזמין מסיליקום מתגי מארג בכרטיסי רשת איתרנט (Switch Fabric-on-a-NIC), העובדים במהירות של 100Gigabit לשנייה. עם חתימת העסקה העריכה סיליקום ששיתוף הפעולה הזה צפוי להביא לה מכירות בהיקף של יותר מ-30 מיליון דולר בשנה.

ההזמנות התחילו להגיע

לקראת סוף 2017 ההערכה עודכנה להכנסות שנתיות של כ-75 מיליון דולר בשנה החל מ-2019. בינואר 2018 גילה נשיא ומנכ"ל החברה, שייקה אורבך, בשיחת ועידה, שהיקף ההזמנות מהלקוח הגיעו כבר ב-2017 להיקף של יותר מ-10 מיליון דולר, ושאותו לקוח ניסה לאתר מקור משני (Second Source) למוצרים של סיליקום, אבל בלא הצלחה. "נראה שלא יהיה ספק משני בשנת 2018, אם בכלל". אלא שהתקוות לקפיצת מדרגה התרסקו בשבוע שעבר אל קרקע המציאות: הלקוח ביטל את פרוייקט התשתית הגדול שעבורו הוא הזמין את המתגים של סיליקום. החברה מסרה שהלקוח הסביר לה שההחלטה אינה קשורה לפרוייקט הפיתוח ולביצועים של המתגים שסיליקום התאימה עבורו, אלא לשאלת הצורך בביצוע פרוייקט בניית התשתית החדשה.

מבחינת סיליקום פירוש הדבר שיש לה הזמנות למוצרים שהיא היתה אמורה לספק ללקוחו ברבעון הראשון והשני של 2018, ושאותם היא לא תוכל למסור. "החברה מבצעת כעת הערכה על השפעת ההחלטה על התוצאות של שני הרבעונים ועל התוצאות העתידיות שלה בכלל". השבוע החליטה סיליקום לבטל את תוכנית חלוקת הדיבידנדים לבעלי המניות, "כדי להגדיל את ההון הזמי הדרוש לצמיחה ארוכת טווח".

החברה לא קישרה את ההחלטה עם ביטול הפרוייקט הגדול, אלא דווקא אל ניצחון תכנון פוטנציאלי: "החברה צופה ניצחונות תכנון אסטרטגיים שיוכרזו בקרוב מאוד בתחומי ה-SD-WAN וה-NFV מצד חברות טלקום גדולות. בהתחשב בהיקף הגדול של העיסקאות הצפויות, וההון הרב שיידרש כדי לתמוך בהן מרגע שייכנסו לייצור המוני, יש צורך בהגדלת ההון הזמין בידי החברה".

צמיחה של 25% ב-2017

אורבך הסביר שהחברה עובדת ביחד עם הלקוחות על הפרוייקטים החדשים, ובקרוב מאוד הם צפויים לקבל מעמד של ניצחון תכנון מלא. "מדובר בפרוייקטים שאם יתממשו, כל אחד מהם יספק לחברה הזמנות בהיקף של כמה עשרות מיליוני דולרים בשנה". המוצרים של סיליקום מיועדים להגדיל את קצב העברת הנתונים ולהפחית את זמן ההשהייה (latency) בתשתיות הענן והרשת של ספקיות גדולות. עד היום זכתה החברה בכ-400 ניצחונות תכנון אצל כ-130 לקוחות, בהם לקוחות מהשורה הראשונה כמו סיסקו, יבמ, צ'ק פוינט, Dell, מקאפי ועוד.

למרות האכזבה הקשה, שנת 2017 היתה שנה מצויינת עבור סיליקום: המכירות צמוחו ב-25% והסתכמו בכ-125.7 מיליון דולר, בהשוואה לכ-100.3 מיליון דולר בשנת 2016. הרווח הנקי כמעט והוכפל, והסתכם בכ-21.7 מיליון דולר בהשוואה לכ-13 מיליון דולר בשנת 2016. אלא שההודעה על ביטול חלוקת הדיבידנדים ריסקה את מניית החברה בנס"ק: היא ירדה בתוך יומיים מכמעט 57 דולר לקרוב ל-37 דולר, שצימצמו את שווי השוק של החברה לכ-281.5 מיליון דולר בלבד.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית , תקשורת