"בינה מלאכותית היא כלי שהזירה העסקית לא יכולה בלעדיו"

9 אפריל, 2018

בינה מלאכותית הולכת ומשנה את אופן פעולתם של חברות וארגונים, ומסייעת להם להפיק תובנות מביג-דטה ולחסוך בעלויות התפעול. מנכ"לית חברת הייעוץ תפן: "עסקים ששואפים לשגשג צריכים להכין את ארגונם לבינה מלאכותית כבר עכשיו"

Tefen Israel CEO

למרות שטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) צפויות לשנות בשנים הבאות את אופן פעולתם של עסקים וארגונים, כבר היום הן משולבות בקצב גובר במערכות עסקיות דוגמת מימון, בנקאות, תחבורה, לוגיסטיקה, בריאות, ואבטחת סייבר. מערכות אלה אוגרות נתונים, מנתחות אותם ומסייעות להפיק תובנות יעילות בדרכים שבהן גם המחשב המסורתי וגם האדם לא יכולים לבצע.

סקר של חברת המחקר Forrester Research מצא לאחרונה כי 38% מהארגונים משתמשים כיום בטכנולוגיות AI, ובשנת 2018 השימוש צפוי לגדול לכ-62% מכלל הארגונים. חברת הייעוץ הישראלית-בינלאומית תפן (Tefen) מסייעת לארגונים וחברות בארץ ובעולם בתהליכי הטמעה של של מערכות בינה מלאכותית. בריאיון ל-Techtime, הסבירה מנכ"לית תפן, מלי ביצור פרנס (בתמונה למעלה) שכיום כל החברות המטפלות בביג-דטה צריכות לשלב מערכות AI: "בכל ארגון שיש בו ריבוי ואגירת נתונים בכמות שהמוח האנושי אינו יכול להתמודד איתה בכלים מסורתיים, הבינה המלאכותית היא כלי שהזירה העסקית אינה יכולה להתקיים בלעדיו.

"מחוללי בינה מלאכותית מסייעים להפיק תובנות שהמוח האנושי לא יכול להסיק. מעל רף מסוים של דטה, השימוש בבינה מלאכותית הוא הכרח וחברות לא יוכלו לשרוד בלעדיה. כבד היום עסקים משלבים טכנולוגיות בינה מלאכותית כדי להבין טוב יותר את הלקוחות שלהם, ועד מערכות לזיהוי דיבור וסוכנים וירטואליים. לעיתים רבות, הארגונים כלל לא יודעים שהם עושים שימוש בבינה מלאכותית. ניתן לראות את זה בכל מקום, בעיקר בעולמות השירות, מניתוח דפוסי הלקוחות ועד בוטים ובקרת איכות בקווי תפעול".

חיסכון של מיליוני דולרים בשנה

תפן כיום מעורבת במספר פרויקטים של הטמעת בינה מלאכותית בארגונים גדולים בישראל. היא סייעה למשרד התרבות להשתמש במחוללי בינה מלאכותית כדי לרכז את כל הנתונים ממוסדות התרבות בישראל למאגר מידע מאוחד המנתח את דפוסי צריכת התרבות בערים השונות, כדי לייעל את מדיניות הקצאת התקציבים. כיום תפן מסייעת לברכבת ישראל לנתח את מאגר הנתונים שלה כדי לשפר את זמינות הרכבות לנוסעים. על-פי הערכות שונות, בינה מלאכותית יכולה לחסוך לארגונים כ-8% בעלויות תפעול ו-15% בתחום בקרת איכות. "היתרונות הכלכליים ברורים – אבל בינה מלאכותית מציעה לא רק חיסכון עצום כתוצאה מהתייעלות – אלא גם משחררת פוטנציאל עסקי שלא היינו עדים לו מעולם".

את חושבת שהבינה המלאכותית תביא לצמצום נרחב בתעסוקה?

ביצור פרנס: "הרבה אנשים חושבים שבינה מלאכותית מחליפה עובדים, אך ברוב המקרים זה לא מדויק. מטרת הבינה המלאכותית היא לחסוך לארגון הוצאות מיותרות. במקרים רבים, מערכות הבינה המלאכותית דווקא מסייעות לעובדים להתמקד בהיבטים החשובים יותר בעבודתם ולהסתייע במערכות הבינה המלאכותית כדי לקבל תובנות והכוונה שיסייעו להם לבצע את עבודתם טוב יותר. הדבר לא רק תורם לפעולותיו של העסק אלא גם מאפשר לו להתמקד בחדשנות, הודות למיכון תהליכים שגרתיים".

"כל ארגון צריך למנות מומחה לבינה מלאכותית"

לדבריה, אחד מהקשיים בתחום הוא בכך שארגונים רבים לא יודעים כיצד להטמיע את המערכות החדשות. "הארגון צריך להבין מה זו בינה מלאכותית, מכיוון שהמונח הזה מתייחס להרבה דברים שונים, מניתוח ביג דטה ועד סייבר וייעול מוקדי שירות. כל ארגון צריך להגדיר במדויק את הצורך שלו ולא לאמץ טכנולוגיות ללא אבחנה. חשוב למנות מומחה לחדשנות בארגון, שיבין מהי בינה מלאכותית. "מה שברור הוא, שעסקים צריכים להכין את ארגונם לבינה מלאכותית כבר עכשיו.

"שדרוג הכישורים של העובדים, ביצוע ההשקעות הכספיות ועבודה עם מומחים טכנולוגיים הן הדרכים היחידות להצלחה. חשוב להבין איך, היכן ומתי ליישם פתרונות בינה מלאכותית בעסקים, מכיוון שבינה מלאכותית אינה פתרון ארוז שהעסק לוקח מהמדף. היא מצריכה כישורי מומחים, הן בטכנולוגיה והן בעסקים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ביג דאטה , בינה מלאכותית