הריכוזיות בשוק השבבים זינקה בעשור האחרון

16 אפריל, 2018

חמש ספקיות השבבים המובילות מחזיקות בכ-43% מהשוק העולמי, המסתכם בכ-444.7 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של כ-10% בהשוואה לשנת 2007. משקלן של החברות היפניות ירד בשלושת העשורים האחרונים מ-49% ל-7% בלבד

IC INSIGHTS

למרות שהגל הענק של מיזוגים ורכישות בתעשיית השבבים הגיע לשיאה בשלוש השנים האחרונות, מחקר חדש מלמד כי מגמת הריכוזיות בתעשייה נמשכת למעשה כבר עשור שלם. במחקר שבוצע על-ידי חברת IC Insights, נבדק נתח השוק של חברות השבבים המובילות לאורך העשור האחרון. התוצאה מגלה שחמש ספקיות השבבים המובילות בעולם החזיקו בשנת 2017 בכ-43% מכל שוק השבבים העולמי. מדובר בעלייה של כ-10% בהשוואה ליחסי הכוחות בשוק רק לפני כעשור.

בסך הכל, 50 החברות המובילות מחזיקות כיום בנתח של כ-88% מהשוק, שהיקפו הכולל מסתכם בכ-444.7 מיליארד דולר. מבחינת נתח שוק, מדובר בגידול של 12% בהשוואה ל-2007, אז עמד נתח השוק של 50 החברות המובילות על 76%. כפי שניתן לראות בתרשים למעלה, בעשור האחרון חל גידול של בין 10%-12% בנתח השוק של 5 החברות המובילות, של 10 החברות המובילות ושל 25 החברות המובילות.

מגמת המיזוגים והרכישות צפויה להימשך

תופעת המיזוגים והרכישות היוותה ככל הנראה המגמה העיקרית שעיצבה את השוק בשנים האחרונות, כשחברות הענק "בולעות" חברות קטנות יותר במטרה להגדיל את נתח השוק שלהן. ב-2015 עמד היקף המיזוגים והרכישות בשוק השבבים על 107.3 מיליארד דולר וב-2016 על 99.8 מיליארד דולר. ב-2017 אמנם היינו עדים לבלימה מסוימת בהיקף המיזוגים והרכישות, להיקף של כ-27.7 מיליארד דולר, ואולם יש לזכור כי נתון זה אינו כולל את עסקת המיזוג בין קואלקום ל-NXP בהיקף של 39 מיליארד דולר, הנמצאת על סף סגירה ועדיין ממתינה לאישורים רגולטוריים אחרונים.

בחודשים האחרונים היינו עדים לאחד ממאבקי הכוח הסוערים ביותר בתולדות התעשייה, כאשר שברודקום ניסתה להשתלט על קואלקום באמצעות רכישה עוינת בסכום חסר תקדים של 150 מיליארד דולר. הנסיון נכשל בסופו של דבר בעקבות ההתערבות של הנשיא טראמפ, שאסר על ביצועה. אך הצעת הרכש לימדה על התיאבון הנמשך של חברות הענק לבצע מיזוגים אסטרטגיים. חברת המחקר IC Insights צופה שמגמת המיזוגים תימשך גם בשנים הבאות. כלומר הריכוזיות בשוק השבבים תמשיך להתגבר.

שווקים חדשים וכלכלת גודל

קדחת המיזוגים והרכישות של השנים האחרונות היא תוצאה של מספר תופעות שהתפתחו בו-זמנית. המניע הראשון היה ירידה בקצב הצמיחה ובריווחיות של יצרניות שבבים. הן ניסו להתמודד עם האתגר באמצעות רכישת קווי מוצר חדשים ובאמצעות רכישת לקוחות על-ידי רכישת חברות מתחרות, כדי לייצר יתרונות של כלכלת גודל.

הגורם השני היה התפתחות שווקים חדשים בתעשייה, שדרשו מענה טכנולוגי מהיר ביותר. שווקים צומחים חדשים כמו האינטרנט של הדברים (IoT), אבזרים לבישים, הופעת סמארטפונים וטאבלטים חזקים, ההתפתחות של מערכות משובצות חכמות, כמו למשל רכיבים המיישמים רשתות נוירוניות בעלות יכולת בינה מלאכותית, דחפו חברות לרכוש מתחרות שיש להן את הטכנולוגיות החדשות.

גורם נוסף הוא התפתחות בתעשיית הרכב. הגידול בתוכן הסיליקוני בתוך כלי-רכב, הופעת מערכות בטיחות חדשות כמו מצלמות, חיישנים ומערכות עזר לנהג (ADAS) יצרו צורך בטכנולוגיות חדשות שהיו חסרות ליצרניות רבות בתעשייה. מעל לכל ניצבת ההבטחה של רכב אוטונומי מלא, אשר צפוי להתחיל להגיע לכבישים בתוך כשנתיים, ושמוגדר על-ידי רבים כ"מחשב על-גבי גלגלים". הרכב האוטונומי דורש חבילה רחבה מאוד של טכנולוגיות חדשות, וכמעט כל יצרנית גדולה חיפשה אותן בשוק, ורכשה אותן.

יפן יורדת מהבמה

המחקר העדכני של IC Insights גם מלמד על שינויים מהותיים בכוחן של המדינות השונות בתעשיית השבבים. יפן, למשל, היתה אחת מהמדינות המובילות בתעשיית השבבים עם נתח שוק של 49% ב-1990, באמצעות חברות מובילות כמו Hitachi, NEC, Mitsubishi ו- Matsushita. כיום היא איבדה כמעט לחלוטין את מעמדה המוביל בתעשייה ובשנת 2017 החזיקו חברות שבבים יפניות בנתח כמעט שולי של 7% מכלל המכירות בתעשיית השבבים.

חוקרי IC Insights מציינים שאחד מהגורמים המרכזיים לירידה בכוחן של החברות היפניות הוא התחרות מצד החברות הדרום קוריאניות, בעיקר בשוק הזיכרונות: בתקופה הזו עלה נתח השוק של חברות מאזור דרום מזרח אסיה מ-4% ל-38%. בשנה שעברה איבדה יפן נתח נוסף כאשר עקב משבר פיננסי נאלצה חברת טושיבה למכור את חטיבת הזיכרונות שלה – שנחשבת לספקית הזיכרונות השנייה בגודלה בעולם אחרי סמסונג.

הירידה בכוחן של החברות היפניות קשורה גם לירידה חדה בהיקף ההשקעות של חברות שבבים יפניות. אם ב-1990 היקף ההשקעות של החברות היפניות תפס כ-51% מכלל ההשקעות של חברות השבבים בעולם, ב-2017 הצטמק היקפו לכדי 5% בלבד מסך ההשקעות בתעשייה. זהו ביטוי נוסף לשקיעה של הכלכלה היפנית בעשורים האחרונים, על רקע ירידה מתמשכת בצמיחה הכלכלית והיקף הצריכה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מחקרים ונתוני שוק , מיזוגים ורכישות , סמיקונדקטורס