אינטל החלה בהפצת רכיבי ה-FPGA ממשפחת Cyclone 10

11 מאי, 2018

המשפחה החדשה ממוקדת בשוק הכניסה ומיועדת ליישומי קצה כמו אבזרי IoT, חיישנים חכמים, מערכות וידאו ואודיו, אוטומציה תעשייתית, בקרת מנועים, תעשיית הרכב ועוד. שוק ה-FPGA העולמי צומח בקצב של 8.6% בשנה

בשנים האחרונות תפסו הרכיבים המיתכנתים (FPGA) מקום מרכזי בתעשיית האלקטרוניקה והפכו לאלטרנטיבה שימושית ורחבת היקף לפרוייקטי ASIC רבים, מרמת המחשבים החזקים ביותר ועד לרמת אבזרי הקצה. מחקר שוק חדש שבוצע על-ידי חברת Mordor Intelligence, מגלה שבשנת 2017 הסתכם שוק ה-FPGA העולמי בכ-5.96 מיליארד דולר. השוק צפוי לצמוח בשנים הקרובות בשיעור שנתי של כ-8.6% ולהגיע להיקף של 9.8 מיליארד דולר בשנת 2023.

החברה מציינת שהגורם המרכזי לצמיחת ה-FPGA קשור לעלויות הצומחות של תכנון וייצור רכיבים ייעודיים (Application Specific Integrated Circuits). המורכזות הגוברת של הרכיבים, הקושי לתכנן את הפריסה של מודולים מרובים המאפיינים תכנון מודרני, והאתגרים החשמליים המאפיינים את הדורות החדשים של טכנולוגיות צומת מתקדמות, מייצרים קושים בתכנון מעגלים ייעודיים.

גורם נוסף הדוחף את שוק רכיבי ה-FPGA נעוץ בעובדה שצרכים חדשים במרכזי הנתונים ובציוד הקצה דורשים יכולות עיבוד מהירות מאוד של כמויות מידע גדולות מבלי להעיק על ה-CPU, והדבר דוחף את השימוש ברכיבי FPGA בתפקיד של מעבדי-עזר המבצעים פעילויות שה-CPU הסטנדרטי מתקשה להתמודד עימן. שתי המגמות האלה דוחפות את יצרניות הרכיבים להרחיב את פורטפוליו ה-FPGA שלהן כדי לספק מגוון גדול של משפחות המתאימות לשוקי יעד נפרדים.

רכיבים מיתכנתים בדרגת הכניסה

כך למשל, חברת אינטל (Intel) הגדירה מספר רמות וקטגוריות של רכיבים מיתכנתים עבור שווקים מוגדרים, כאשר הקטגוריה העדכנית ביותר שלה היא משפחת Cyclone 10, אשר הוכרזה בשנה שעברה, אולם רק בשבועות האחרונים החלה ההפצה ההמונית שלה בשוק. מדובר במשפחה החדשה Cyclone 10, הממוקדת בשוק רכיבי דרגת המחיר הנמוך (low-cost FPGA) המיועדים ליישומי קצה כמו אבזרי IoT, חיישנים חכמים, מערכות וידאו ואודיו, אוטומציה תעשייתית, תעשיית הרכב וכדומה.

המשפחה החדשה מופיעה בגרסאות Cyclone 10 GX ו-Cyclone 10 LP, בהתאם ליישומי היעד המרכזיים. רכיבי GX תומכים בתקשורת בקצב של עד 10G ובמעבדי DSP המבצעים פעולות חישוב נקודה צפה (floating-point DSP) בהתאם לתקן IEEE 754. הם כוללים עד 220,000 אלמנטים לוגיים (Logic elements), ממשק תקשורת PCI Express, עד 80,330 יחידות לוגיקה (Adaptive logic modules) ותמיכה בזכרונות DDR3, DDR3L ו-LPDDR3.

בסך הכל, הרכיבים מגיעים לעוצמת עיבוד של עד 134GFLOP (מיליארד פעולות נקודה צפה בשנייה). הרכיבים מיועדים ליישומים דוגמת בקרת מנועים ובקרת תנועה, ראיית מכונה תעשיתיית, מוצרים תעשייתיים כמו רובוטים ומכונות עיבוד שבבי, תערכות מעקב עירוניות וכדומה. גרסת LP של Cyclone 10 מיועדת ליישומים חסכוניים מאוד באנרגיה ורגישים למחיר. הם מותאימים לשימוש במערכות עיבוד וידאו במכוניות, כמו למשל מצלמות צפייה אחורית, איסוף מידע מחיישנים במכונית הנמצאת בתנועה ועוד. הם זקוקים לשני ספקי כוח בלבד וכוללים עד 120,000 אלמנטים לוגיים. הרכיבים זמינים ביחד עם תוכנת Quartus של אינטל, המשמשת לתיכנות רכיבי FPGA.

למידע נוסף: Intel Cyclone 10 FPGA

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , רכיבים , רכיבים ופתרונות אלקטרוניים , שיווק והפצה