Weebit Nano מתקרבת למסחור זיכרון ReRam למערכות משובצות

26 מאי, 2018

חברת הסטראט-אפ הצליחה לייצר אב טיפוס של זיכרון ReRam במערך של 4 קילו-בייט וצפויה עוד השנה להציג מערך של מיליון בייטים. מנכ"ל החברה ל-TechTime: "קצב ההתקדמות שלנו מהיר מאוד בהשוואה למתחרות"  

חברת הסטראט-אפ מהוד השרון Weebit Nano הצליחה להגדיל את אב-הטיפוס של זיכרון ה-ReRam שהיא מפתחת למערך של 4 קילו-בייט (4kb), כלומר 4,000 תאי זיכרון עובדים על גבי פרוסת סיליקון. מדובר בנקודת ציון נוספת במפת הדרכים של החברה בדרך למסחור טכנולוגיית ה-ReRam שלה, שמיועדת להחליף את זיכרון הפלאש הנפוץ. בחברה מציינים כי ניסויים שבוצעו באב-הטיפוס החדש לא הציגו ירידה בביצועים כתוצאה מהגדלת השבב.

על פי החברה, קצב הפיתוח מתקדם מהר מהמתוכנן. בחודש נובמבר 2017 ביצעה החברה את פריצת הדרך המשמעותית הראשונה והציגה, כחודש לפני המועד המתוכנן, מודל ראשוני של תא זיכרון בודד על גבי פרוסת סיליקון של 40 ננומטר. כעת, לאחר שהגדילה את המערך ל-4,000 תאי זיכרון, היעד הבא הוא לעלות מדרגה נוספת ולהשלים עוד השנה את הפיתוח של שבב זיכרון ReRam בגודל של מיליון בייטים (1Mb) והתחיל לשווק זיכרון ReRam בלתי נדיף (Non-Volatile) למערכות משובצות.

ReRam – הדור הבא של הזיכרונות

כיום קיימים שני סוגי זיכרון מרכזיים בתעשייה: טכנולוגיית Flash NAND וטכנולוגיית DRAM. הפלאש הינו זיכרון "בלתי נדיף", כלומר הוא משמר את המידע המאוחסן גם כאשר זרם החשמל נפסק והמכשיר כבה. משום כך הוא משמש ביישומים המעלים ומוחקים כמויות גדולות של מידע, כגון מכשירי מובייל, נגנים, כונני SSD, התקני USB ועוד. עם זאת, החיסרון המרכזי של הפלאש הוא בקצב איטי מאוד יחסית של כתיבת וקריאת מידע. לכן ביישומים שבהם נדרשת הרצת מידע מהירה נעשה שימוש בזיכרון מסוג DRAM, למשל במעבדי מחשב ובזכרונות מטמון שבאמצעותם מריצים את תוכנות ההפעלה וניגשים לקבצים הדורשים פעולה מהירה. בניגוד לפלאש, ה-DRAM הינו זיכרון נדיף: ברגע שהמכשיר כבה – המידע נמחק לחלוטין.

הביקוש הגואה בשוק הזיכרונות, שצפוי רק להמשיך ולעלות בשנים הקרובות, מבשר על קצה גבול היכולת העתידית של הטכנולוגיה הזו: תחומים מתפתחים כמו בינה מלאכותית, רכב אוטונומי, מרכזי מידע, תשתיות IoT ועוד, מצריכים מהירויות כתיבה וקריאה גבוהות מאוד, קיבולת נתונים (נפח זיכרון) גבוהה מאוד – והספק עבודה נמוך.

היעד הראשון: מסחור זיכרון למערכות משובצות

כאן נכנסת לתמונה Weebit Nano. החברה מפתחת זיכרון מסוג חדש הקרוי ReRAM ((Resistive Random Access Memory, אשר משלב בין היתרונות של הפלאש ושל ה-DRAM: בלתי נדיף, מהיר, פועל בהספק נמוך ובעל מחזור חיים ארוך.

קובי חנוך, מנכ"ל Weebit Nano

המטרה הגדולה שלWeebit Nano  היא לפתח בסופו של דבר שבבי זיכרון במערכים גדולים של ג'יגה-בייטים וטרה-בייטים, שיוכלו לתת מענה לכל צרכי שוק ה-DRAM וה-NAND. אם תצליח בכך, היא עשויה להפוך את הטכנולוגיה שלה לטכנולוגיית הדור הבא של תעשיית רכיבי הזיכרון, שהיקפה נאמד כיום בכ-40 מיליארד דולר בשנה.

ואולם, האסטרטגיה הנוכחית של החברה כעת היא להוציא לשוק כמה שיותר מהר שבב זיכרון קטן יותר, שנותן מענה לפלח מסוים של השוק, וזאת כדי להתחיל ולייצר הכנסות לפני שהיא ממשיכה בפיתוח הלאה. מנכ"ל החברה, קובי חנוך, בריאיון ל-TechTime: "פיתוח שבבי ReRam לרכיבי זיכרונות גדולים, כדוגמת USB או כונני SSD, זהו תהליך שעוד יימשך שנות עבודה רבות. ואולם, בתור חברה קטנה שרוצה להגיע למכירות כמה שיותר מהר, אנחנו מתכוונים תחילה להוציא לשוק שבבי זיכרונות למערכות משובצות, שבהן נדרשים מערכי זיכרון קטנים יותר. אחרי שנתחיל לייצר הכנסות נמשיך לפתח את הזיכרונות העצמאיים לשוק הזיכרונות הבלתי נדיפים."

דמויות בכירות בהנהלה

Weebit Nano אינה היחידה במשחק. שורה של יצרניות זיכרונות מובילות, כגון פנאסוניק, HP ו-Dell כבר הצהירו על כוונתן להתחיל בייצור המוני של שבבי ReRAM בשנים הקרובות. כמו בכל שוק חדש, אלו שיהיו שם ראשונות יוכלו לזכות בנתח שוק משמעותי ולהכתיב א הסטנדרט בתעשייה. חנוך מעודד מקצב ההתקדמות של החברה ביחס למתחרות. "לוח הזמנים שלנו הוא מאוד תחרותי. אנחנו מצליחים לעשות את הדברים הרבה יותר מהר מהמתחרים, שהתחילו לפתח את הטכנולוגיה שלהם כבר לפני 7-10 שנים. אנחנו התחלנו רק לפי 3 שנים וכבר משיגים את רובם. על פי התכנון, נוכל להתחיל ולמסחר את המוצר הראשון לתחום המערכות המשובצות בעוד כשנתיים. כשנה תוקדש לשיפור הפרמטרים, וכשנה נוסת להעברת הטכנולוגיה למפעל ייצור."

היתרון המשמעותי הנוסף של Weebit Nano הוא שהיא מסתמכת על על חסיליקון אוקסידי (SiOx), שהוא אחד החומרים הנפוצים ביותר בתעשיית השבבים ומשמש לייצור פרוסות סיליקון (Wafers). בניגוד למתחרים, המתבססים על חומרים אקזוטיים ויקרים יותר, החומר של Weebit מיועד לאפשר ייצור של הזיכרונות החדשים בקווי הייצור הסטנדרטיים הפועלים כיום בתעשיית השבבים, ללא התאמות מיוחדות ובעלות נמוכה.

"אנחנו מאוד מקפידים להשתמש בחומרים הסטנדרטיים שהפאבים משתמשים בהם, כלומר סיליקון אוקסידי. הדבר הכי חשוב בתעשיית הסמיקונדוקטור היא תשואה, כלומר, כמה שבבים עובדים על גבי פרוסת סיליקון. כבר חמישים שנה שבתעשייה מבצעים אופטימיזציה של תהליך הייצור של סיליקון אוקסידי, וזאת כדי להגיע לתשואה הגבוהה ביותר. המתחרים שלנו משתמשים בחומרים לא סטנדרטים, ועל כן כשהם יחלו בשלב הייצור הם ייתקלו בהמון בעיות מאחר שטכנולוגיית הייצור הקיימת לא מותאמת לחומרים אלה. אנחנו מאמינים, לעומת זאת, שכשאנחנו נגיע לייצור, משום שמדובר בחומר סטדנרטי, נוכל להגדיל את הייצור להיקפים המוניים ביתר קלות ולהגיע לרווחים גבוהים יותר."

Weebit, שהוקמה ב-2015, הונפקה בבורסה של אוסטרליה (ASX) ב-2016, במטרה למשוך משקיעים משוק ההון לחברה. תנועת המנייה בשנה האחרונה עשויה ללמד על העניין ההולך וגובר מצד המשקיעים בחברה: ב-12 החודשים האחרונים עלה ערך המנייה יותר מפי שלוש והחברה נסחרת לפי שווי שוק של 86 מיליון דולר.

Weebit Nano הצליחה למשוך להנהלה שלה כמה דמויות בכירות בתעשייה, שהצטרפותם לשורות החברה מלמדת על הפוטנציאל של הטכנולוגיה שלה. יו"ר הדירקטוריון של החברה הוא דיוויד פרלמוטר, מי שהיה בעבר מספר 2 באינטל והוביל את פיתוח מחשב הפנטיום. להנהלה הצטרף לא מכבר גם יואב ניסן כהן, שייסד את טאואר סמיקונדטור הישראלית ושימש כמנכ"ל החברה במשך כ-9 שנים. עוד חבר הנהלה הוא פרופסור ג'יימס טור מאוניברסיטת רייס בארצות הברית, שלמעשה פיתח את הפטנט המקורי שעליו מבוססת הטכנולוגיה של Weebit. ב-2014 טור נכלל ברשימת 50 המדענים המשפיעים ביותר בעולם. "אני מאוד גאה בצוות הנלה שלנו. יש לנו מנהלים יוצאי דופן בהשוואה לכל חברה בתעשייה הזאת, בטח עבור חברה קטנה כשלנו," אומר חנוך.

 

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: Weebit Nano , זיכרונות , פלאש