השעון שמתריע מבעוד מועד על שבץ מוחי

28 מאי, 2018

קרדיאק-סנס פיתחה שעון חכם המנטר באמצעים אופטיים את קצב הלב. בחברה מקווים לקבל אישורי CE ו-FDA בשנה הקרובה ולהשיק את המוצר שלהם לפני המתחרה העיקרית – אפל. מנכ"ל החברה ל-TechTime: "המטרה היא שהשעון ינטר את כל הפרמטרים החיוניים

קארדיאק-סנס (CardiacSense) מקיסריה, שפיתחה שעון לביש לזיהוי הפרעות בקצב הלב וניטור פרמטרים חיוניים נוספים, השלימה גיוס הון נוסף בהיקף של כחצי מיליון דולר, בהובלת חברת ההשקעות מרחביה, המחזיקה בכ-6.6% ממניות החברה. הגיוס הנוכחי מתבצע לפי שווי חברה של כ-20 מיליון דולר. יותר מפי שלוש משווי החברה שלפיו בוצע גיוס הון לפני כשנה. לדברי החברה, הגידול בשווי המוערך של החברה נובע מהרחבת הקניין הרוחני והבשלת הטכנולוגיה.

קרדיאק-סנס פיתחה טכנולוגיה יוצאת דופן המאפשרת לנטר הפרעות בקצב הלב באמצעות מכשיר לביש ונייד דמוי שעון, ולזהות מראש התפתחות תופעה של פרפור עליות. פרפור עליות היא הפרעת הלב הנפוצה ביותר ומביאה למותם של כ-130 אלף בני אדם בשנה בארצות הברית בלבד. פרפור עליות מתבטא בחריגות בקצב פעימות הלב אשר גורמות להיווצרותם של קרישי דם. כאשר קרישי הדם מגיעים למוח הם גורמים לשבץ מוחי קשה, אשר במרבית המקרים מוביל למוות או לנזק מוחי בלתי הפיך. עלות הטיפול בנפגעי שבץ מוחי מגיעה בארצות הברית לכדי 12 מיליארד דולר בשנה.

הבעיה היא שבמרבית המקרים האדם אינו חש בכל תסמין מוקדם אשר עשוי להעיד על פרפור העליות. השעון של קרדיאק-סנס הוא המכשור הרפואי הראשון בעולם שמציג יכולת לזהות התהוות של שבץ מוחי בעקבות פרפור עליות עוד לפני שהוא מתרחש. במקרה שבו המכשיר מאבחן פעילות בלתי סדירה הוא שולח התרעה מיידית לצוותי החירום, מה שמאפשר להחיש לנבדק טיפול מבעוד מועד ולהציל את חייו.

החברה פיתחה אלגוריתם מיוחד המאפשר לעקוב אחר פעילות הלב וכלי הדם באמצעות פרמטר הקרוי PPG, או בשמו המלא, Photo Plethysmo Gram. מדידת PPG עוקבת אחר שינויים בנפח כלי הדם באמצעות מדידה אופטית לא פולשנית. הניטור מתבצע באמצעות חיישן אופטי שפיתחה החברה המאפשר לבצע מדידות של פעילות הלב, כדי לספק התראות שעד היום התקבלו רק בבדיקת א.ק.ג (EKG) מסורבלת בבתי חולים ובמרפאות. השעון של קרדיאק-סנס מספק ניטור רציף של הנבדק, לכל אורך שעות היממה. השעון תוכנן ועוצב כך שיהיה קל ונוח לענידה על היד.

מדויק יותר מהשעון של אפל

החברה היחידה בעולם המתחרה בקרדיאק-סנס היא אפל, אשר הציבה לעצמה למטרה להפוך את האפל-ווטש (Apple-Watch) גם למכשיר לניטור רפואי רציף ומתמקדת כרגע, כמו קרדיאק-סנס, בפיתוח יכולת לזיהוי חריגות בפעילות הלב. עם זאת, לפי שעה הציגה אפל בניסויים קליניים יכולת זיהוי נמוכה של כ-67% בלבד, בעוד השעון של קרדיאק-סנס כבר מציג יכולת זיהוי של מעל 95%.

בריאיון ל-TechTime מסביר מייסד ומנכ"ל קרדיאק-סנס אלדד שמש: "ההבדל המהותי בין הטכנולוגיה של אפל לטכנולוגיה שלנו הוא החיישן הייעודי שפיתחנו, המתבסס על ניטור ה-PPG. לשעון של אפל אין את היכולת הזו, ועל כן הוא לא תמיד יודע להבחין אם החריגה שנמדדה היא תוצר של תזוזת האצבעות או תוצר של פעילות הלב. אפל מנסים לדייק את המדידות של המכשיר באמצעות למידה עמוקה, אבל עד עכשיו מתברר שזו קשה לביצוע."

עדיין לא ברור מתי אפל תוכל להשיק ברמה המסחרית את היישום. לעומתה, קרדיאק-סנק צפויה להשלים את פיתוח המוצר המסחרי – הכולל את השעון, תחנת עגינה ואפליקציה ייעודית – עד סוף 2018. במקביל, החברה עורכת כעת ניסויים אחרונים במטרה לקבל את אישורי ה-FDA בארצות הברית וה-CE באיחוד האירופי. "אנחנו מעריכים שעוד השנה נגיש בקשה לאישורים, ושנקבל את אישור ה-CE כבר השנה ואת אישור ה-FDA בתחילת השנה הבאה," אומר שמש. השוק אליו פונה החברה, שוק הניטור, נאמד בהיקף של 3 מיליארד דולר לשנה.

ניטור כל הפרמטרים החיוניים

בשלב ראשון בכוונת קרדיאק-סנס להשיק מוצר המתמקד בזיהוי פרפור עליות, אך בהמשך הדרך מתכוונת החברה לשלב בשעון יכולות לניטור כל חמשת הפרמטרים החיוניים – לחץ דם, טמפרטורת גוף, קצב נשימה, דופק ורמת חמצן בדם – מה שיקנה לו יכולות מקיפות יותר לספק התרעות על מצבים מסכני חיים המצריכים התערבות רפואית דחופה. "אנחנו רוצים להגיע למצב שבו כל הפרמטרים החיוניים ינוטרו על ידי השעון. היתרון הוא שכל יכולות הניטור הללו כבר קיימות בחיישן שלנו, ובעתיד לא נצטרך לבצע שינויי חומרה אלא תוספות תוכנה בלבד. כבר כעת אנחנו עובדים על ניטור לחץ הדם ומקיימים כבר כמה חודשים ניסויים קליניים עם תוצאות מצוינות. כך זה יהיה הפרמטר הבא שיתווסף לשעון."

קרדיאק-סנס, המעסיקה כ-17 עובדים, הוקמה על ידי המנכ"ל אלדד שמש, אשר שירת בחיל האוויר במשך 20 שנה ושימש בעבר בתפקידים בכירים במערך המכ"מים ובתוכנית הלוויינים של חיל האוויר. ב-2008 פרש מחייל האוויר והצטרף לחברת חלל תקשורת, בתפקיד סמנכ"ל הנדסה ופיתוח, שבמסגרתו היה אחראי ניהול הפיתוח של לוויייני עמוס 4, עמוס 5 ועמוס 6. "זה תענוג גדול להוביל חברת סטראט-אפ ולפתח משהו מאוד ייחודי, יכולת שלא קיימת בעולם."

קבוצת מרחביה, שנכנסה להשקעה בקרדיאק-סנס ב-2017, מתמחה בהשקעה בחברות צעירות הפועלות בתחומים מובילים במדעי החיים, וזאת בשילוב מוסדות רפואיים מובילים בעולם, "האנשים ממרחביה, היושבים במועצת המנהלים שלנו, מביאים עימם המון ידע בנושא הפיננסי ובנושא הרגולטורי," מוסיף שמש.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: גיוסי הון , מכשור רפואי

פורסם בתגיות: מכשור רפואי , קרדיאק-סנס