המחסור ברכיבים קשה? זו רק ההתחלה

24 יוני, 2018

מנהל הרכש של חברת Jabil, גרהאם סקוט, מעריך שהמחסור ברכיבים יימשך לפחות חמש שנים וממליץ ללקוחות לפתח אסטרטגיות פיתוח ורכש חדשות, המתחשבות בשוק רכיבים מתוח, לחוץ ולא יציב

בשנה האחרונה נאבקת תעשיית האלקטרוניקה הישראלית עם מחסור גובר ברכיבים. זו היתה שנה של התארכות זמני אספקה, קושי למצוא רכיבים הדרושים בדחיפות בקווי הייצור ועם התופעה המפחידה מכל – אלוקציה – אספקת רכיבים במשורה ורק ללקוחות החשובים ביותר. אלא שפוסט של מנהל הרכש העולמי בחברת Jabil, גרהאם סקוט, מגלה שמדובר לא רק בבעייה מקומית זמנית – אלא עולמית שתאפיין את תעשיית האלקטרוניקה לכל הפחות בחמש השנים הקרובות.

המכונית החשמלית תרוקן את המדפים

סקוט הסביר בפוסט מיוחד שהעלה בבלוג של החברה, שהתובנות שלו מבוססות על הנסיון שניצבר במנגנון הרכש של החברה, המטפל מדי יום בכ-700,000 רכיבים של 27,000 ספקים שונים. "מאז 2017 מתמודדת התעשייה עם גלים חוזרים של מחסור ברכיבים לצד עליות תלולות במחיר והתארכות זמני האספקה". לדבריו, השוק נמצא בקושיים גוברים, במיוחד כאשר מדובר ברכיבים פסיביים סטנדרטיים כמו קבלים קרמיים מרובי שכבות (MLCC), נגדים, טרנזיסטורים, דיודות ואפילו רכיבי זיכרון. "ספקים רבים האריכו את זמני האספקה ל-24 שבועות וחלקם אפילו ל-52 שבועות".

סקוט גרהאם. מחסור ברכיבים כמצב קבוע
סקוט גרהאם. מחסור ברכיבים כמצב קבוע

הפעם האחרונה שבה השוק התמודד עם מצב דומה היתה בשנת 1999, כאשר זמני האספקה של קבלי טנטלום ל-52 שבועות. אומנם היצרנים הגדילו את קיבולת הייצור, אולם המשבר אז הסתיים בעקבות ירידה בדרישה ושינויים טכנולוגיים. להערכתו, המצב היום שונה, מכיוון שמגמות שוק ארוכות טווח דוחפות את השוק למצב קבע של דרישה גוברת ברכיבים. כך השינוי בתעשיית הרכב הוא מהיר מהצפוי. למרות שעדיין אין רכב אוטונומי מלא, תחולת האלקטרוניקה בכלי-רכב נמצאת בצמיחה מהירה מאוד. במכונית סטנדרטית מדגמי 2018 יש בממוצע 2,000-3,000 קבלים. הרכב החשמלי יחמיר את הבעיה, מכיוון שמכונית חשמלית סטנדרטית תשתמש בכ-22,000 קבלי MLCC.

שוק הסמארטפונים מייצר אתגרים דומים. כיום התעשייה מייצרת כ-1.5 מיליארד מכשירי סמארטפון בשנה, המכילים בממוצע כ-1,000 קבלים בכל מכשיר. מכיוון שהייצור העולמית היא של כ-3 טריליון קבלים בשנה, מתברר שתעשיית הסמארטפונים נוטלת כמחצית מכושר הייצור העולמי. התעשייה הזאת גם אחראית לעלייה הנמשכת במחירי רכיבי הזיכרון. להערכת סקוט, המגמה הזאת תימשך, מכיוון שהיצרניות ממשיכות להתחרות בהוצאת דגמים בעלי ביצועים גדולים יותר מדי שנה.

הגדלת הייצור לא תפתור את הבעייה

בטווח הרחוק יותר, לתמונה ייכנס שוק ה-IoT וימשיך לדחוק את שוק הרכיבים למצב של מחסור מתמשכים. "להערכת גרטנר, בשנת 2020 ייפרסו יותר מ-20 מיליארד התקני IoT, פירוש הדבר שהשוק הזה יכפיל את היקפו בכל שנה בשנתיים הבאות, ויציב דרישות חדשות בשוק שכבר כיום מתקשה לעמוד בביקוש".

לתופעות האלה יש השלכות נוספות: ספקי הרכיבים ישקיעו בבניית תשתיות ייצור, אבל יתמקדו באספקת הרכיבים הריווחיים ביותר. כלומר, הם ירחיבו את הייצור של רכיבים חדשים וריווחיים על חשבון הייצור של רכיבים ישנים הקיימים במערכות מורשת, ומאופיינים בשולי רווח נמוכים יותר. מכאן שהמחסור ברכיבים ישנים יימשך זמן רב. להערכת גרהאם, חברות שלא יבצעו שינויים ברשימת החומרים שלהם, ולא יחליפו רכיבים ישנים ברכיבים חדשים, ייאלצו להיאבק בכל יום מחדש כדי להשיג אותם.

כללי הישרדות בתנאי מחסור כרוני

כיצד מומלץ להתמודד עם המשבר המתמשך? סקוט גרהאם מספק מספר עצות. הראשונה היא לזכור שבמצבי מחסור, המפתח להשגת רכיבים הוא ביחסים טובים עם הספקים. "כאשר השוק נכנס למצב מחסור, היצרנים מקצים (Allocate) ללקוחות רק שיעור מסויים מהתפוקה שלהם. זהו מצב של אלוקציה שבו מתנהל מו"מ קשוח בין הספקים לבין הלקוחות. במצב כזה היצרנים הם אלה שמחליטים במי מהלקוחות לתמוך, ולכן חשוב מאוד לבנות עמם יחסי אמון הרבה זמן לפני שהמשבר מתפתח".

קיימות אסטרטגיות משלימות נוספות שניתן לנקוט בהן, למרות שאף אחת בפני עצמה אינה מבטיחה לגמרי שהלקוח ישיג את כל הרכיבים שלהם הוא זקוק: האסטרטגיה המרכזית היא להמשיך ולפתח את המוצר, כדי להתאים כל הזמן את רשימת החומרים למצאי הקיים בשוק. היצרנים צריכים להגדיל את המספר הספקים ולייצר רשימות גדולות יותר של ספקים אלטרנטיביים. לעולם לא להסתמך על ספק יחיד, ולבנות מנגנון תיאום פנימי הדוק בין מחלקות הפיתוח ומחלקות הרכש, כדי להבטיח רשימת חומרים זמינה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , רכיבים , שיווק והפצה