אינטל ישראל גיבשה פתרון אלחוטי למייל האחרון

24 יוני, 2018

קבוצת הגלים המילימיטריים פיתחה ביחד עם חברת רדווין תחנת בסיס שכונתית המאפשרת להביא לבתים תקשורת אינטרנט אלחוטית בקצב מהיר מאוד, באמצעות טכנולוגיית WiGig בתדר של 60GHz. פיילוט ראשון בסוף 2018

קבוצת הפיתוח של מערכות תקשורת מילימטריות הפועלת בחברת אינטל ישראל, פיתחה פתרון אלחוטי אשר יאפשר לקשר בתים אל תשתיות של סיבים אופטיים באמצעות רשת תקשורת אלחוטית מסוג WiGig, הפועלת בתדר של 60GHz. הטכנולוגיה החדשה פותחה בפרוייקט משותף עם חברת פייסבוק ועם חברת Radwin הישראלית, ומאפשרת לספק לבתים קישוריות כוללת של עד 2300Mbps, ועד 1Gbps לכל דירה, ממרחק של 300 מטר גם בתנאי גשם אינטנסיביים, הנחשבים לגורם ההפרעה הגדול ביותר בתקשורת בגלים קצרים.

בשבוע שעבר ראה Techtime את הטכנולוגיה החדשה, כאשר היא הוצגה בפני עובדי החברה במסגרת כנס פנימי של קבוצת התקשורת האלחוטית (Intel Wireless Connectivity). מדובר בקבוצה הכוללת כ-1,500 מפתחים בישראל, ארצות הברית, הודו ואירופה, כאשר בתוכה צוות המפתחים הגדול ביותר נמצא בישראל, עם כ-800 עובדים. לדברי יוסי צפתי, מנהל מערכות ופיתוח עסקי בצוות הגלים המילימיטריים, הקבוצה הישראלית נכנסה לתחום ה-WiGig לפני כשש שנים, ובשנת 2015 הציגה פתרון ראשון המאפשר לבצע קישוריות אלחוטית מהירה בין המחשב האישי לבין תחנת העגינה.

פייסבוק נכנסת לתמונה

"לפני כשנתיים החלטנו לבדוק אם אנחנו יכולים להגדיל את הטווח של התקשורת, והגדלנו את מספר האלמנטים הקורנים במערכת מ-16 אנטנות ל-512 אנטנות, המייצרות אלומת שידור וקליטה (Beamforming). המערך החדש איפשר לנו להגדיל את הטווח ליותר מ-500 מטר בתנאים אופטימליים ול-300 מטר בתנאי גשם".

תחנת הבסיס השכונתית שפותחה על-ידי אינטל ישראל וחברת רדווין
תחנת הבסיס השכונתית שפותחה על-ידי אינטל ישראל וחברת רדווין

בשלב הזה קיבלה אינטל פנייה מחברת פייסבוק, אשר החלה לגבש את הרעיון של רשת Terragraph. המטרה של פייסבוק היתה לייצר תשתית של משדרים ומקלטים העובדים בתדר של 60GHz בהתאם לדרישות תקן IEEE 802.11ay, שיהיו מפוזרים על-גבי עמודים של פנסי רחוב במתכונת של רשת Mesh. הרשת הזאת אמורה להביא מהירות גלישה גבוהה אל הבתים, באמצעות תשתיות גלים מילימטריים, שמצד אחד יתקשרו זה עם זה ועם הצרכנים הסופיים, ומהצד השני יתחברו אל תשתיות הכבילה והסיבים האופטיים של חברות הטלקום.

בשוק עדיין לא ברור מה הן בדיוק התוכניות של פייסבוק. האם היא מתכננת להיות ספקית תקשורת, או האם היא מתכננת לספק שירות וויי-פיי סופר מהיר בחינם, שיעבור דרך השרתים שלה. מכל מקום, היא החלה לפנות אל ענקיות בתחום כדי לשתף איתה פעולה. בשבועות האחרונים הודיעו קואלקום ונוקיה שהן מצטרפות ליוזמה, וכעת מתברר שגם אינטל נמצאת עמוק בפנים.

"המייל האחרון יהיה אלחוטי"

הצוות של אינטל ישראל צירף לרעיון את חברת Radwin, וביחד הן פיתחו תחנת בסיס הכוללת שני מקמ"שי WiGig, מעבד תקשורת שפותח באינטל פתח תקווה עבור נתבים אלחוטיים, וממשק תקשורת PCIe המחבר את המקמ"ש אל התשתית הקווית. כל תחנה כזו תומכת בעד 16 דירות.

צפתי: "בסופו של דבר המייל האחרון יהיה אלחוטי. תדר 60GHz הוא תדר חופשי לשימוש ואינו דורש רשיון. כיום כל המפעילים הגדולים בעולם מתעניינים באפשרות הזאת". בשלב הנוכחי נמצאות אינטל ו-Radwin בשלב המדגים הטכנולוגי, אשר יגיע בסוף 2018 לשלב פיילוט, שבו תוקם רשת המורכבת מכמה עשרות משדרים/מקלטים מתוצרת רדווין. אומנם הציוד קיבל את הסמכת Terragraph של פייסבוק, אולם המטרה היא גדולה בהרבה: לספק אלטרנטיבה לרעיון הבאת הסיב האופטי אל הבית.

לכתבות נוספות בנושא תקשורת אלחוטית מהירה: WiGig

סכימה עקרונית של רשת Terragraph. מקור: פייסבוק
סכימה עקרונית של רשת Terragraph. מקור: פייסבוק
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , תקשורת