אפקט 5G: טאואר-ג'אז מגדילה את הייצור האלחוטי

1 יולי, 2018

הרחיבה את תשתית הייצור של המפעל ביפן, המייצר רכיבי RF SOI בגיאומטריה של 65 ננומטר, וחתמה על הסכם ארוך טווח לאספקת פרוסות סיליקון במחיר מובטח. מאחורי המהלך עומדת ציפייה למהפיכת הדור החמישי

יצרנית השבבים הישראלית ממגדל העמק, חברת טאואר-ג'אז (TowerJazz), העבירה את מפעל הייצור שלה באוזו, יפן, לייצור המוני של רכיבי RF SOI. המתקן מיועד לבצע את הייצור בפרוסות סיליקון של 300 מ"מ ובגיאומטריה של 65 ננומטר. הרכיבים שייוצרו בו מיועדים לציוד תקשורת אלחוטית, נתבים, מרכזי מידע ותקשורת ועוד. כדי לספק כושר ייצור מובטח, חתמה טאואר-ג'אז על הסכם ארוך טווח עם חברת Soitec אשר תספק לה פרוסות לאורך מספר שנים במחיר קבוע.

מנכ"ל טאואר-ג'אז, ראסל אלוואנגר, אמר ששיתוף הפעולה עם ספקית הסיליקון Soitec, "מבטיח לנו אספקה שוטפת של פרוסות סיליקון תוך תמיכה במעבר לייצור המוני במתקני הייצור של החברה ביפן". במקביל, החברה הודיעה על שיתוף פעולה עם חברת Maxscend, ספקית רכיבי RF ומעגלים משולבים למוצרי אינטרנט של הדברים, המייצרת בטאואר-ג'אז את רכיביה על פלטפורמת ייצור זו. טאואר-ג'אז אינה קבלנית הייצור היחידה שנוקטת בגברת תפוקת הייצור של רכיבי RF מתקדמים. במהלך החודשים האחרונים דווח כי גם קבלניות ייצור מובילות כמו GlobalFoundries, UMC ו-TSMC החלו לעבור לייצור המוני של RF SOI בפרוסות סיליקון של 200 מ"מ ל-300 מ"מ, וזאת במטרה לתת מענה לביקושים הצפויים בעקבות המעבר של תעשיית התקשורת לדור החמישי (5G).

הדור החמישי דוחף את הביקושים

רכיבי RF SOI מיוצרים בתהליך המאפשר לייצר רכיבים אלחוטיים עברו מתגים ומקלטי אנטנות, סמארטפונים, אבזרי IoT והמכונית המקושרת. בשוק צופים ביקוש גובר לרכיבים מהסוג הזה, עקב מעבר של התעשייה לטכנולוגיות הדור החמישי (5G) שיהיה כרוך בהחלפת רכיבי התקשורת לרוחב כל השוק. המעבר לטכנולוגיה לפרוסות סיליקון גדולות יותר של 300 מ"מ מאפשר לייצר יותר רכיבים בכל הרצה, ועל-ידי כך להתמודד עם ביקוש גבוה, ודרישהל הורדת המחיר.

המהלך של טאואר-ג'אז מלמד שהיא מיישרת כאן קו עם קבלניות הייצור הגדולות ביותר, במטרה לתפוס נתח שוק משמעותי מהשוק הצומח זה. טאואר-ג'אז סבורה שטכנולוגיית RF SOI בגיאומטריית 65 ננומטר שלה, מותאמת במיוחד לצורכי הדור החמישי, ומספקת יתרונות תחרותיים בתחומים כמו תדרי הקליטה, הפחתת רעשים, מעגלים מעורבים (אנלוג ודיגיטל) וחיסכון באנרגיה. בריאיון ל-Semiengineering אמר תומס פיליצ'וק, סמנכ"ל השיווק בחברת Soitec, כי נוצר עומס מאוד גדול על כל שרשרת האספקה. "אנחנו חווים תקופה שהביקוש גבוה מההיצע עקב ההיערכות לקראת הדור החמישי בתקשורת אלחוטית".

צעד-מנע לקראת מחסור צפוי

חברת המחקר Mobile Experts מעריכה ששוק רכיבי ה-RF SOI מסתכם כיום בכ-16 מיליארד דולר, וצפוי להגיע להיקף מכירות של 22 מיליארד דולר עד שנת 2022. ראוי לציין שהמחסור ברכיבים כתוצאה משינויים טכנולוגיים מאפיין מגזרים נוספים בתעשיית האלקטרוניקה, ולא רק בתחום הרכיבים האלחוטיים. בשנה האחרונה נאבקת תעשיית האלקטרוניקה העולמית עם מחסור גובר ברכיבים, שבא לידי ביטוי בהתארכות זמני אספקה, קושי למצוא רכיבים הדרושים בדחיפות בקווי הייצור ועם התופעה של אלוקציה, שבה היצרניות מספקות רכיבים במשורה ורק ללקוחות החשובים ביותר.

המחסור מורגש במיוחד כאשר מדובר ברכיבים פסיביים סטנדרטיים כמו קבלים קרמיים מרובי שכבות (MLCC), נגדים, טרנזיסטורים, דיודות ואפילו רכיבי זיכרון. מנהל הרכש העולמי בחברת Jabil, גרהאם סקוט, אף פרסם בשבוע שעבר פוסט בנושא, שעורר הדים רבים בתעשייה. בפוסט העריך סקוט כי לא מדובר בבעייה זמנית, אלא במצב שיאפיין את תעשיית האלקטרוניקה לכל הפחות בחמש השנים הקרובות, וזאת עקב צמיחתם של תחומים חדשים כגון IoT ורכב.

על הרקע הזה ניתן להעריך שלהסכם עם Soitec יש יתרון נוסף מעבר לאבטחת אספקה של פרוסות סיליקון: טאואר-ג'אז מצהירה כבר עכשיו שיש לה כושר ייצור מובטח בשוק שצפוי להתמודד עם תופעת מחסור, במטרה להקדים את המתחרים ולשכנע את הלקוחות לחתום איתה עכשיו על הסכמי ייצור אחרוכי טווח – לפני שיהיה מאוחר מדי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ייצור וקבלנות משנה , סמיקונדקטורס , רכיבים , תקשורת אלחוטית