מצנח לכל רחפן

30 ספטמבר, 2018

חברת ParaZero הישראלית פיתחה ערכת בטיחות מבוססת מצנח המאפשר להנחית בבטחה רחפנים שאיבדו שליטה. כעת, רשות התעופה הפדראלית התירה טיסת רחפנים מעל קהל הודות לשימוש בערכה של החברה

כיום, רחפן החולף מעלינו בשמיים הינו עדיין מראה חריג יחסית המעורר את תשומת ליבנו וגורם לנו להרים את מבטנו. ואולם, על פי ההערכות, בעתיד הלא רחוק מאות רחפנים של חברות שילוח, גורמי אבטחה, חברות מסחריות ואנשים פרטיים ימלאו תדיר את השמיים. העלייה הצפויה בתעבורת הרחפנים בשמיים מציבה לא מעט סכנות עבור האוכלוסייה על הקרקע. במקרה של תקלה או התנגשות, הרחפן עשוי לאבד שליטה, להתרסק מטה ולפגוע בעוברים ושבים או לגרום נזק למבנים. חברת ParaZero מקריית אונו פיתחה מערכת בטיחות לרחפנים הכוללת מצנח ומערכת בקרה שנועדה למנוע מקרים כאלה ולהבטיח את נחיתתו הבטוחה של הרחפן על הקרקע.

אתמול הודיעה החברה כי מפעילת הרחפנים האמריקנית Botlink, העושה שימוש ברחפניה במערכות הבטיחות של פארא-זירו, קיבלה אישור מרשות התעופה הפדרלית (FAA) להטיס רחפנים מעל ריכוזי אוכלוסין בצפון דקוטה. מדובר למעשה בפטור מתקנה קיימת האוסרת מטעמי בטיחות על הטסת רחפנים מעל קהל גדול של אנשים, כמו למשל בתחרויות ספורט או פסטיבלים.

במסגרת האישור, Botlink מתכוונת להתחיל ולהטיס בשמי צפון דקוטה רחפנים לצורך ביצוע משימות עבור רשויות החוק וגופי תקשורת, וזאת כחלק מתוכנית פיילוט של מחלקת התחבורה במדינת דקוטה שנועדה לבחון שילוב בטוח של גופים מסחריים בהפעלת רחפנים לצרכים שונים מעל ערים וישובים. למעשה, החברה כבר ערכה טיסה ראשונה, כאשר הפעילה רחפן מעל משחק פוטבול שנערך בליגת האוניברסיטאות בצפון דקוטה. הרחפן טס מעל הקהל וביצע צילומים עבור רשויות החוק ורשתות התקשורת. טיסה כזו היתה אסורה במסגרת התקנות הקיימות, אך Botlink קיבלה אישור בין היתר בשל מערכת הבטיחות של פארא-זירו.

לפתוח את השמיים עבור מפעילים מסחריים

המערכת של פארא-זירו כוללת שני מרכיבים עיקריים: מערכת בקרה אוטונומית היודעת לזהות מקרי חירום שבהם הרחפן מאבד שליטה, אם בשלב תקלה, התנגשות או תנאי מזג אוויר, או חורג מהאזור המותר לטיסה. במקרה כזה, המערכת לוקחת פיקוד על הרחפן ומשביתה את מנוע הרוטור המסובב את להבי הרחפן, וזאת כדי למנוע פגיעה מסוכנת בכבלי חשמל או באנשים על הקרקע. לאחר מכן, המערכת מפעילה את המצנח, אשר מאפשר נחיתה איטית ומבוקרת על הקרקע, שגם עשויה למנוע נזק הרסני לרחפן עצמו.

 

אין זו מערכת הבטיחות היחידה בשוק לרחפנים הכוללת מצנח. עם זאת, בפארא-זירו מדגישים כי בניגוד למערכות אחרות, המערכת שלהם מסוגלת להבטיח את נחיתתו בשלום גם של רחפן המרחף בגבהים נמוכים מעל 2 מטר, וגם לתת מענה לכלים כבדים יותר, במשקל של עד 330 קילוגרם, שמרחפים בגובה של מעל 10 מטר. החברה פונה בשלב זה לשוק הרחפנים המקצועיים והמסחריים, אבל במקביל גם משתפת פעולה עם DJI הסינית, הנחשבת לאחת מיצרניות הרחפנים הגדולות בעולם, כדי להתאים ערכו בטיחות גם לרחפנים אזרחיים

בחברה מאמינים גם כי המערכת שלהם תעמוד בתקנות הבטיחות והרגולציות שיחייבו בעתיד כל הטסת רחפנים מעל אזורים מיושבים. זהו מימד קריטי בחדירה לשוק הרחפנים המסחרי, שצפוי לצמוח בקצב מואץ בשנים הקרובות.

"המטרה שלנו היא לפתוח את השמיים עבור מפעילי רחפנים מסחריים. עד היום ניתנו פטורים ספורים בלבד לטיסה מעל קהל, וגם הם ניתנו למשימות מוגבלות בלבד או עבור רחפנים קלי משקל. הפטור הנוכחי פותח את השער לטיסה מעל קהל גדול יותר ועבור רחפנים מתקדמים יותר," אמר מנכ"ל החברה עדן אטיאס.

פארא-זירו הוקמה ב-2012 על ידי המנכ"ל תא”ל (במיל.) עדן אטיאס, לשעבר טייס ומפקד טייסת בחיל האוויר, אמיר צליח, שמשמש כמדען הראשי של החברה ואורן אבירם שמשמש כסמנכ”ל השיווק של החברה. בדומה ללא מעט חברות סטראט-אפ ישראליות, גם פארא-זירו בחרה להנפיק את החברה בבורסה האוסטרלית (ASX), והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק צנוע למדי של 12.3 מיליון דולר אוסטרלי.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חברות סטראט-אפ

פורסם בתגיות: parazero