רפאל ותעש מתחרות בארה"ב על שוק מערכות ההגנה האקטיבית הקלות

11 אוקטובר, 2018

רפאל הקטינה את המשקל של מערכת מעיל רוח כדי להתאימה לנגמ"שים שעליהם מתחרה התעשייה הצבאית בארצות הברית, והאחרונה הגיבה באמצעות הצגת מערכת קלה יותר - המיועדת לשימוש בכלי-רכב טקטיים

בתמונה למעלה: מערכת חץ דורבן של התעשייה הצבאית על-גבי הרכב הטקטי העתידי של צבא ארצות הברית

התחרות בין רפאל (Rafael) ובין התעשייה הצבאית (IMI) על שוק מערכות ההגנה האקטיביות (Active Protection Systems) היא ארוכת ימים והחלה כבר בשלבי פיתוח הקונספט לפני כ-20 שנה. בתחילת שנות האלפיים הציגה רפאל את הקונספט, אולם הוא התקבל על-ידי צה"ל רק לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. אחד מלקחי המלחמה היה שיש צורך להגן על טנקים מפני רקטות RPG וטילי נ"ט. מיד לאחר שצה"ל הגדיר את הדרישה, התפתחה תחרות בין שתי התעשיות הביטחוניות, כאשר רפאל מפתחת את מערכת מעיל רוח (Trophy) והתעשייה הצבאית החלה לפתח את מערכת ההגנה שלה, חץ דורבן (Iron Fist).

מערכות הגנה אקטיביות מבוססות על שימוש במכ"ם טקטי ובמיירט. המכ"ם אמור לזהות את מקור התקיפה, לנתח את המסלול ולהפעיל מיירט אשר משמיד את הראש התוקף במרחק מספיק בטוח מהטנק כדי לא לפגוע במערכותיו ובאנשי הצוות. המערכות כוללות בדרך כלל ארבע מערכות מכ"ם המספקות כיסוי של 360 מעלות, מיירט "רך" המשבש את פעולת הטיל התוקף ומיירט "קשה" המשמיד אותו במידה ולא ניתן להסיט אותו מהמסלול באמצעות המיירט הרך.

רפאל והתעשייה הצבאית (תעש) שבקרוב תתמזג בתוך אלביט, משתמשות במיירטים מסוגים שונים: המיירט של רפאל מבוסס על שיגור רסס של כדורי מתכת הפוגעים בטיל התוקף לפני שהוא מגיע אל המטרה. המיירט של תעש משתמש במטען הודף המפרק את הטיל התוקף, במקרים רבים אפילו מבלי להפעיל את ראש הנפץ שלו. כיום החברות מוסיפות למערכות גם יכולת איתור נקודת השיגור, לצורך תקיפה מיידית של האיום, במקביל להשמדת הקליע התוקף.

השמדת הטיל התוקף בניסויים שביצעה רפאל
השמדת הטיל התוקף בניסויים שביצעה רפאל

שתי החברות התחרו על מכרזים של צה"ל אשר התקין אותן בפלטפורמות שלו. כאשר המערכת של רפאל הותקנה בטנקי מרכבה ובנגמ"שי נמ"ר, והמערכת של התעשייה הצבאית, שנועדה במקור לשמש כגיבוי למערכת של רפאל, הותקנה רק בנגמ"שי נמ"ר. מיד לאחר אימוץ הרעיון על-ידי צה"ל, התפתחה תחרות בין שתי החברות על אספקת המערכות לצבא האמריקאי. חברת רפאל פועלת בארצות הברית בשיתוף פעולה עם חברת Leonardo DRS, והתעשייה הצבאית פועלת בשיתוף פעולה עם General Dynamics Ordnance and Tactical Systems.

193 מיליון דולר: ההצטיידות הגדולה הראשונה של צבא ארצות הברית

בשלב הראשון נראה שרפאל מובילה: בחודש יוני האחרון היא זכתה ביחד עם לאונרדו במכרז בהיקף של 193 מיליון דולר לאספקת מערכות הגנה לטנקי אברהמס של הצבא האמריקאי, לאחר שהן ייוצרו בישראל ובארה"ב. אלא שבמקביל הסתיימו המבחנים הראשונים להתקנת מערכות הגנה אקטיבית על נגמ"שי הלחימה של ארצות הברית, סטרייקר ובראדלי, והתברר שבינתיים התעשייה הצבאית היא המתחרה היחידה. חברת רפאל הבינה ככל הנראה שיש כאן שוק נוסף שחמק מעיניה, והחלה לפתח מערכת קלת משקל בשם "מערכת מעיל רוח קלה" (TROPHY Vehicle Protection System), המיועדת לשימוש בנגמ"שים.

השבוע היא דיווחה על השלמת הפיתוח: במסגרת הפרוייקט הופחת משקל המערכת ב-40% באמצעות הפחתת משקלו של משגר אמצעי הנגד ושל תיבות האלקטרוניקה. בנוסף, החברה השלימה ניסויים בדרום הארץ על-גבי נגמ"ש בראדלי, שבמהלכם נורו כ-300 טילי נ"ט ורקטות RPG מסוגים שונים, עם שיעור הצלחת יירוט של 95%. ראש חטיבת יבשה וים ברפאל, משה אלעזר, מסר שבעקבות הניסויים התבקשה רפאל להדגים את המערכת בארצות הברית גם על-גבי נגמ"שי סטרייקר, כבר בשנת 2019.

מערכת מעיל רוח על-גבי נגמ"ש בראדלי בניסויים בדרום הארץ
מערכת מעיל רוח על-גבי נגמ"ש בראדלי בניסויים בדרום הארץ

פירוש הדבר שהצבא האמריקאי נערך אולי לפתיחה מחדש של התחרות על הגנת נגמ"שים, ובשנה הבאה תתמקד התחרות להגנת נגמ"שים במערכת של רפאל מול המערכת של תעש (או אלביט, אם יושלם המיזוג של תעש עם אלביט). אלא שכעת התחרות בין השתיים נכנסת לשלב חדש: כלי-רכב קלים יותר. התעשייה הצבאית הכריזה השבוע על הצגת מערכת חץ דורבן בתערוכת AUSA 2018 בארצות הברית כשהיא מותקנת על-גבי רכב השטח הרב-תכליתי החדש של צבא ארצות הברית, Joint Light Tactical Vehicle, אשר מחליף את ההאמרים (HMMWV).

מדובר בפרוייקט ענק שבמסגרתו הזמין הצבא האמריקאי 50 אלף כלי-רכב חדשים. כדי להיכנס לשוק הזה, פיתחה התעשייה הצבאית את הגירסה קלת המשקל של חץ דורבן, Iron Fist Light Decoupled. מדובר במערכת הגנה "קשה", המפעילה שני סוגים שונים של חיישנים שונים (מכ"ם וחיישן אופטי) ומספקת הגנה בפני טילי נ"ט, פצצות RPG מטווח קצר ועוד. אומנם גם רפאל הציגה בעבר קונספט ראשוני למערכת הגנה אקטיבית על כלי-רכב מסוג JLTV, אולם תחרות ממשית עדיין לא התפתחה. ככל הנראה המצב הזה עומד להשתנות בחודשים הקרובים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: IMI Systems , Rafael , הגנה אקטיבית