הדלק הנוזלי של אלקטריק-גלובל מציע אלטרנטיבה למימן דחוס

31 אוקטובר, 2018

הדלק נוזלי של החברה מאפשר להפיק אנרגיה חשמלית במנועי מימן באופן בטוח וזול ללא צורך בשימוש במימן דחוס. מנכ"ל החברה: "פתרנו את הבעיות של שימוש במימן דחוס"

אנרגיה המיוצרת באמצעות תא דלק מימני נחשבת לאחת הטכנולוגיות היעילות ביותר ליצירת אנרגיה חשמלית נקייה, ורבים מעריכים שבעתיד תהיה זו החלופה העיקרית להנעת כלי-רכב חשמליים. עם זאת, הטכנולוגיה הקיימת עדיין לוקה בחסרונות משמעותיים המעכבים את חדירתה לשוק: היא מתבססת על שימוש במימן דחוס, יקרה, מורכבת ואף מסוכנת. לכן השימוש במנועי מימן מצומצם מאוד, וכמעט שולי בהשוואה לשימוש בסוללות ליתיום בכלי-רכב חשמליים.

חברת הסטארט-אפ הישראלית-אוסטרלית אלקטריק-גלובל (Electriq-Global) מקווה לשנות את המצב: היא פיתחה דלק מבוסס מים המאפשר לייצר הנעה מימנית באופן בטוח, זול ואף ניתן למיחזור. לפי החברה, צפיפות האנרגיה של תאי הדלק שפיתחה גבוהה פי 15 בהשוואה לסוללות הליתיום ברכבים החשמליים והם מאפשרים טווחי נסיעה גדולים פי שניים בחצי מהעלות בהשוואה לשימוש במימן דחוס.

פירוק מימן בטמפרטורה רגילה

מכונית תא-דלק היא למעשה מכונית חשמלית שבה החשמל להנעת המנוע מופק באמצעות תהליך אלקטרו-כימי של פירוק מימן. היתרונות הגדולים של שיטה זו הם היכולת להפיק כמות גדולה של אנרגיה חשמלית ללא זיהום אוויר, וזאת מאחר שתוצר הפליטה היחיד בתהליך הינו אדי מים.

עם זאת, אחת הבעיות העיקריות בטכנולוגיה הקיימת היא השימוש במימן דחוס, שאגור בתוך מיכלים בלחץ גבוה של 700 אטמוספירות. בשל נפיצותו של המימן הדחוס והסיכונים הבטיחותיים, אמצעי ההפקה, האגירה והשינוע הינם יקרים מאוד והופכים את השימוש במימן דחוס לבלתי כלכלית בהשוואה לדלקי הבנזין והדיזל.

הדלק הנוזלי של אלקטריק-גלובל מורכב משילוב של מים ותרכובת מימן בירוהידריד (BH4), שיכולה לאגור כמות גבוהה של מימן. הקטליזאטור, שלמעשה גורם לשחרור המימן מהתרכובת, בנוי משכבה מאוד צפופה של תאי דלק שגורמת לריאקציה מאוד חזקה שמייצרת בזמן אמת את האנרגיה החשמלית להנעת הרכב.

המימן בדלק של אלקטריק-גלובל מומס במים, ועל כן ניתן להפיקו ולהובילו באופן בטוח בלחץ  ובטמפרטורה רגילים. בשיחה עם TechTime מסביר מנכ"ל אלקטריק-גלובל גיא נבו מיכרובסקי (בתמונה למעלה) כי התכונות הללו מוזילות באופן משמעותי את כל שרשרת ההפקה, האגירה והשינוע. "הדלק הנוזלי שלנו מכיל בתוכו כמות גדולה של מימן, אך מצד שני הוא בטוח לחלוטין. מכיוון שהדלק יציב ולא דליק, ניתן להובילו כמו מים. כל תשתית ההפצה, מערכות האחסון ותהליכי הייצור מאוד פשוטים וזולים. פתרנו את הבעיות הכרוכות באספקת מימן דחוס, וזאת מאחר שכמות המימן בדלק שלנו מאוד גבוה ותהליך הפירוק נוצר בלחץ ובטמפרטורה סביבתיים."

שעון החול של הדלקים המזהמים

יתרון משמעותי נוסף שהופך את הדלק של החברה לזול וסביבתי יותר הוא היכולת למחזר אותו על ידי הוספת מים ומימן לנוזל המשומש שנותר לאחר הפקת האנרגיה החשמלית. "כשאתה חוזר לתחנת הדלק – הדלק הישן נכנס פנימה למתקן התדלוק והדלק החדש נכנס לרכב. לאחר מכן, משאיות לוקחות את הדלק המשומש למרכז המחזור ושם מזינים את הדלק המשומש במימן ומים," מסביר מיכרובסקי.

אלקטריק-גלובל מביאה את הפיתרון החדשני שלה לשוק בעיתוי אסטרטגי. במדינות רבות, הרגולציה על השימוש בדלקים פוסיליים מזהמים הולכת ומתהדקת. בהולנד, למשל, כבר בשנת 2025 ייאסר השימוש במנועי בעירה פנימית, ובגרמניה הדבר יקרה ב-2030. מיכרובסקי: "מה שעובד לטובתנו זה שיש דד-ליין לתעשייה. ההזדמנות הגדולה שלנו נובעת מהצורך הבוער בעולם לפתור את בעיית התחבורה הנקייה. ברכבים האישיים סוללות הליתיום נותנות מענה מסוים לבעיה, אבל ברכבים הגדולים, כמו משאיות ואוטובוסים, החלופה הקיימת כרגע היא רק מימן דחוס, אך מדובר בפיתרון יקר ולא יעיל.

"לכן שוק היעד הראשוני שלנו הוא הרכבים הגדולים, כמו אוטובוסים, מוניות, משאיות, רכבות, שבדרך כלל מאורגנים בציים ונוסעים במסלולים קבועים. המטרה שלנו היא לבנות במדינות היעד תחנות תדלוק ומרכז מיחזור, ובהדרגה לבנות אקוסיסטם שיילך ויתרחב וייצר דרישה לפתרונות שלנו". אלקטריק-גלובל הוקמה ב-2014 על ידי דוקטור אלכס זילברמן, אלקטרו-כימאי שפיתח את הדלק הנוזלי. מרכז הפיתוח של החברה נמצא בטירת-כרמל, ומרכז המחזור שהקימה נמצא בנאות חובב.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חברות סטראט-אפ