ננו-דיימנשן הדפיסה מגברי RF ליישומי צבא וחלל

7 נובמבר, 2018

בבדיקה שערכה חברת האלקטרוניקה הצבאית Harris, הציגו רכיבים משולבי RF שהודפסו במדפסת התלת-מימד של ננו-דיימנשן ביצועים זהים לאלו של מעגלים שיוצרו בשיטות ייצור קונבנציונליות  

חברת ננו-דיימנשן (Nano-Dimension) דיווחה על "פריצת דרך" בתחום הדפסת תלת-מימד של רכיבים אלקטרוניים: בבדיקות שנערכו על-ידי חברת Harris Corporation, שהיא אחת מלקוחותיה וספקית של מערכות אלקטרוניקה צבאיות, התברר שמגבריי RF (תדרי רדיו) שהודפסו במדפסת DragonFly 2020 של ננו-דיימנשן הציגו ביצועים זהים בהשוואה למעגלים שפותחו בשיטות ייצור מסורתיות. מגבר RF הוא רכיב חיוני במעגלי RF ומשמש במעגלי הגברה והמרת תדרים.

פער של פחות מ-1dB

במהלך הניסוי, ייצרו שתי החברות אב-טיפוס של מעגל RF מתפקד בגודל של 101 מ"מ על 38 מ"מ ובעובי של 3 מ"מ. תהליך הייצור נמשך 10 שעות בלבד, וכלל בנייה של המצע ושל המוליכים החשמליים, שיוצרו באמצעות הדיו המוליך של החברה המבוסס על חלקיקי כסף. לאחר מכן נותר למפתחים לחבר ידנית את הרכיבים האלקטרוניים למעגל מודפס.

בבדיקת הביצועים של המעגל, התברר שלא היו הבדלים בהפסדי הכניסה והיציאה בין טכנולוגיית התלת-מימד ובין שיטת הייצור הסטנדרטית בטווח התדרים 6MHz-10GHz. גם ההבדלים בהגבר היו מזעריים: פחות מ-1dB בטווח התדרים עד 4.7GHz, ופחות מ-1.3dB בכל התדרים שעד 6GHz.

"פריצת דרך" טכנולוגית וכלכלית

המחקר, שבחן את יתרונות השימוש בהדפסת תלת-מימד לפיתוח מעגלי הכוללים רכיבי RF למערכות אלחוטיות, התבצע כחלק מפרויקט משותף של רשות החדשנות הישראלית וארגון החלל של פלורידה (Space Florida Foundation), שמטרתו לקדם מחקר, פיתוח ומסחור של פרויקטים בתחום החלל והטכנולוגיה.

תהליך הפיתוח של מעגלי RF בשיטות ייצור קונבנציונליות הינו לרוב ארוך, מורכב ורב-שלבי. כדי להגיע לביצועים מיטביים של המעגל, יש צורך לתכנן את עיצוב המעגל, לייצר אב-טיפוס ולבדוק את ביצועיו, ולאחר מכן לשפר את התכנון האלקטרוני ולחזור על כל התהליך עד להשגת הביצועים האופטימליים. היכולת לייצר אב-טיפוס במעבדה (In-House) ללא צורך בקבלן חיצוני, מקצר ומוזיל משמעותית את תהליך הפיתוח.

האריס, הנסחרת בבורסה של ניו יורק בשווי של 17.7 מיליארד דולר, הינה חברת ביטחונית אמריקנית המתמחה בפיתוח מעגלי RF ללוחמה אלקטרונית ומערכות תקשורת. בשנים האחרונות התמקדה החברה בשיפור הניידות והביצועים של רכיבים אלה והוזלת עלויות הפיתוח והייצור.

מנכ"ל ננו-דיימנשן, דרור עמית, אמר שהשימוש בהדפסת תלת-מימד לייצור in-house "מהווה פריצת דרך. רכיבי אלקטרוניקה שיוצרו בטכנולוגיה הזו מאפשרים לפתח אנטנות קטנות וקלות יותר, בעלות מעטפת קשיחה ומעגלים גמישים, ללא צורך בכבלים ובמחברים".

שוק יעד אסטרטגי

חברת ננו-דיימנשן החלה לפני כשנה במסחור המדפסת שלה, וסימנה את השוק הביטחוני בארצות הברית כשוק יעד אסטרטגי. מאחר שהמדפסת מאפשרת למהנדסי אלקטרוניקה לייצר סדרות קטנות של אבות טיפוס במהירות ובתוך מחלקת הפיתוח של החברה, ללא צורך להיעזר ביצרן חיצוני, היא מתאימה מאוד לתעשיות הביטחוניות, שבהן תהליכי הפיתוח מורכבים מאוד ובעלי רגישות ביטחונית.

בחודש אוגוסט השנה דיווחה החברה על מכירת שתי מדפסות לשני חילות שונים של הצבא האמריקאי ועל מכירת מדפסת נוספת לחברה בטחונית אמריקאית, הנחשבת לאחת מ-10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. בחודש יולי קיבלה ננו-דיימנשן אישור ספק מורשה של ממשלת ארצות הברית (CAGE), אשר מתיר לה לעשות עסקים עם חברות ממשלתיות וביטחוניות בארצות הברית, ולמעשה פותח בפניה את השוק הבטחוני האמריקאי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , תעופה וביטחון , תקשורת אלחוטית