הרגולטור הסיני מעכב את עסקת אורבוטק

25 דצמבר, 2018

כמו ש-Techtime העריך לפני שבועיים: הרגולטור בסין תוקע את עיסקת רכישת אורבוטק תמורת 3.4 מיליארד דולר. אבל הרוכשת, חברת KLA-Tencor, מקווה שהאישור יתקבל מתישהוא במהלך 2019

בתמונה למעלה: מערכת איכול חומרים לתעשיית השבבים מתוצרת אורבוטק

אחת מהעיסקאות הגדולות ביותר של ההייטק הישראלי נתקעה לעת-עתה אצל הרגולטור בסין, כתוצאה ממלחמת הסחר בין סין וארצות הברית. אתמול בערב הודיעו חברת אורבוטק מיבנה (Orbotech) וחברת KLA-Tencor האמריקאית שהן נמצאות בדיונים מול הרגולטור הסיני (Market Regulation of the People's Republic of China – SAMR) בנוגע לקבלת אישור למיזוג בין אורבוטק ו-KLA. כזכור, לפני כשבועיים העלה Techtime את הסברה שהרגולטור הסיני מעכב את העיסקה לרכישת אורבוטק על-ידי KLA תמורת 3.4 מיליארד דולר, כצעד נקמה במדיניות המיסוי של הנשאי טראמפ (ראו: סין מעכבת את עיסקת המיזוג).

ההודעה של שתי החברות מאתמול מספקת הוכחה לכך שיש עיכוב מהותי בתהליך האישור. למעשה הן נוקטות בניסוח יוצא דופן: "KLA ממשיכה במגעים מתקדמים עם הרגולטור הסיני בנוגע לאישור עיסקת המיזוג עם אורבוטק, במטרה להשיג אישור במועד מעשי בשנת 2019". משמעות הביטוי הוא שהחברה לא קיבלה שום אינדיקציה שהרגולטור מתכוון בכלל לטפל בבקשה בתקופה הקרובה. בניגוד למקרים דומים בעבר, כמו במיזוג שהוכשל בין קואלקום ו-NXP, שבו קואלקום עידכנה מחדש את היעד למימוש העיסקה, KLA לא מספקת תאריך יעד חדש לעיסקה שהיתה אמורה להסתיים בסוף השנה הזאת (2018).

חברת אורבוטק מיבנה נחשבת למובילה עולמית בתחום מערכות הבדיקה של מעגלים מודפסים (30%-35% מהמכירות), מערכות אוטומטיות לבדיקת צגים שטוחים במהלך הייצור (25%-30% מהמכירות), ובתחום מערכות הייצור של מארזים מתקדמים וצפופים מאוד ותהליכי ייצור שבבים (30%-35% מהמכירות). למוצרים שלה יש משקל מכריע בכושר הייצור של הרבה מאוד חברות אלקטרוניקה. חברת KLA היא אחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום אספקת מערכות לבקרת הייצור של שבבים. בין השאר יש לה מרכז פיתוח וייצור בישראל המעסיק יותר מ-500 עובדים.

מניית אורבוטק בשבוע האחרון בנסד"ק. שוק ההון מתמחר את כשלון העיסקה
מניית אורבוטק בשבוע האחרון בנסד"ק. שוק ההון מתמחר את כשלון העיסקה

מדובר בשתי חברות שהן ספקיות גדולות מאוד של תעשיית הייצור הסינית, אשר קרוב לשליש ממכירותיהן מתבצע בסין. למעשה, שוק ההון כבר איבד אמון בעיסקה לפני מספר חודשים, ותימחר את מניות אורבוטק מתוך הנחה שהעיסקה לא תתבצע. עד לאחרונה היא נסחרה לפי שווי שוק של 2.8 מיליארד דולר – שהוא נמוך ב-600 מיליון דולר ממחיר עיסקת המיזוג. בעקבות ההודעה אתמול, חלה ירידה נוספת במנייה וכעת היא נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-2.5 מיליארד דולר. גם מניית KLA בנסד"ק הגיבה בשלילה לידיעה המאכזבת, וירדה ביותר מ-5% למחיר של כ-81 דולר, המעניק לחברה שווי שוק של כ-12.4 מיליארד דולר.

למידע נוסף: 

חשש בשוק: סין תטרפד את מיזוג KLA ואורבוטק 

ישראל בצבת מלחמת הסחר: מי ירוויח ומי יפסיד?

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אורבוטק