חשש בשוק: סין תטרפד את מיזוג KLA ואורבוטק

11 דצמבר, 2018

עיסקת 3.4 מיליארד הדולר למכירת אורבוטק ל-KLA Tencor תקועה בינתיים אצל הרגולטור הסיני. אבל שוק המניות לא ממתין להכרזה רשמית, ומתמחר את מניות אורבוטק מתוך הנחה שהעיסקה לא תתבצע

בתמונה למעלה: מערכת Ultra Fusion של אורבוטק לבדיקה אופטית של מעגלי PCB ומצעים למארזי שבבים

בימים האחרונים התעורר חשש בקרב שוק ההון שהסינים עשויים לטרפד את עיסקת המיזוג בין חברת אורבוטק הישראלית (Orbotech) לבין חברת KLA Tencor האמריקאית, כצעד תגמול במסגרת מלחמת הסחר המתנהלת כיום בין סין וארצות הברית. העיסקה נחתמה בחודש מרץ השנה, כאשר KLA התחייבה לשלם 3.4 מיליארד דולר תמורת רכישת אורבוטק, שתמשיך להתנהל כחברה עצמאית בבעלותה שבסיסה בישראל.

האי-ודאות מתומחרת ב-600 מיליון דולר

החששות מעתיד העיסקה נובעים מכך שהעיסקה היתה אמורה להסתיים עד סוף השנה וקיבלה כבר את כל האישורים הרגולטוריים – מלבד האישור של הרגולטור בסין. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר ישראל, העריך בשיחה עם Techtime שהחשש בא לידי ביטוי בפער שבין מחיר העיסקה של 3.4 מיליארד דולר, לבין שווי השוק של אורבוטק בנסד"ק, המסתכם כיום בכ-2.8 מיליארד דולר. מדובר בתופעה יוצאת דופן, מכיוון שבדרך כלל כאשר מתבצעת עיסקת מיזוג או מכירת חברה הנסחרת בבורסה, מניית החברה עולה ומתייצבת במחיר היעד של העיסקה.

"העובדה שיש פער ארביטראז' כה גדול מעידה כי רבים מהמשקיעים מטילים ספק שהעיסקה תצא אל הפועל," מסביר וסצ'ונוק. הדבר בולט במיוחד לאור לוחות הזמנים הדוחקים: בחודש מרץ העריכה KLA שהעיסקה תסתיים ברבעון האחרון של 2018. אלא שעד סוף הרבעון נותרו קצת יותר משבועיים, ועדיין לא נשמעה כל רמיזה מכיוון הרגולטור הסיני מהו מצב הבדיקה אצלו.  מבחינות רבות, מדובר בעיסקה הנמצאת בליבת הסכסוך בין ארצות הברית וסין.

מניית אורבוטק בנסד"ק בששת החודשים האחרונים
מניית אורבוטק בנסד"ק בששת החודשים האחרונים

חברת אורבוטק מיבנה נחשבת למובילה עולמית בתחום מערכות הבדיקה של מעגלים מודפסים (30%-35% מהמכירות), מערכות אוטומטיות לבדיקת צגים שטוחים במהלך הייצור (25%-30% מהמכירות), ובתחום מערכות הייצור של מארזים מתקדמים וצפופים מאוד ותהליכי ייצור שבבים (30%-35% מהמכירות). למוצרים שלה יש משקל מכריע בכושר הייצור של הרבה מאוד חברות אלקטרוניקה. חברת KLA היא אחת מהחברות הגדולות בעולם בתחום אספקת מערכות לבקרת הייצור של שבבים. בין השאר יש לה מרכז פיתוח וייצור בישראל המעסיק יותר מ-500 עובדים.

מדובר בשתי חברות שהן ספקיות גדולות מאוד של תעשיית הייצור הסינית: 38% מהמכירות של אורבוטק בשנת 2017 היו לשוק הסיני, והמכירות של KLA צמחו בשנה האחרונה ב-17% בעיקר בזכות צמיחה במכירות בקוריאה, בסין וביפן, כאשר סין לבדה אחראית ל-31% ממכירותיה ברבעון האחרון ושבה יש לה גם מפעל ייצור. וסצ'ונוק מאופנהיימר מסביר כי הסינים חוששים שמיזוג בין שתי החברות הללו יפגע בחברות סמיקונדקטור סיניות שהן לקוחות של שתי החברות הללו.

הלקח המר של עסקת קואלקום-NXP

האפשרות של נקמה סינית שתתבטא בחסימת עסקת אורבוטק אינו מופרך. הדבר כבר נעשה. בחודש יולי השנה הסתיימו בלא כלום כמעט שנתיים של ניסיונות קדחתניים לאשר את מיזוגים העאנקים בין יצרנית שבבי התקשורת קואלקום (Qualcomm) וחברת NXP, מכיוון שהמיזוג לא קיבל אישור מהרגולטור בסין עד למועד היעד של השלמת העסקה. מנכ"ל קואלקום, סטיבן מולנקופף, רמז בשיחת ועידה עם אנליסטים שהסיבה לביטול העיסקה היא הסחבת של הרשויות בסין.

גם האמריקאים נקטו בצעד דומה: בחודש מרץ 2018 פרסם הנשיא טראמפ צו האוסר על ההשתלטות העוינת של ברודקום על קואלקום בהיקף של 110 מיליארד דולר. אחד מהנימוקים למתן הצו היה שהמיזוג יביא להעברת טכנולוגיות אמריקניות לידיים סיניות (למרות שברודקום אינה חברה סינית). כעת המצב מסובך אף יותר, מאחר שבחודש אוגוסט האחרון אישרר הממשל בארצות הברית הצעת חוק האוסרת על חברות ממשלתיות וקבלני משנה של הממשל להשתמש בציוד תקשורת קריטי של יצרניות סיניות. הכוונה בעיקר לוואווי ו-ZTE, שהן שתיים מענקיות טכנולוגיית התקשורת החשובות ביותר בסין.

העיסקה עדיין לא אבודה

התוצאה היא שכיום יש חוסר ודאות ביחס לעיסקה: קשה להאמין שהממשל הסיני יאסור במפורש על ביצוע העיסקה, אולם כמו במקרה של קואלקום-NXP, הוא עשוי להתנהל בכבדות, לגרום לסחבת ארוכה ועל-ידי כך לאלץ את KLA לקבל את ההחלטה בעצמה. בשוק מקווים שהרגולטור הסיני יפתיע – ויעניק אישור כבר בשבועות הקרובים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Orbotech , אורבוטק