אלקטריאון וויירלס ממתינה לתוצאות המכרז השוודי

2 ינואר, 2019

הגיעה לשלב הגמר במכרז מנהל התחבורה השוודי לקו אוטובוס שינוע על כביש חשמלי חכם. פרוסט אנד סאליבן העלתה את שווי היעד של החברה בכ-25% ליותר מ-200 מיליון שקל

שווי השוק של חברת אלקטריאון וויירלס (Electreon) צריך להיות 200.7 מיליון שקל (53.3 מיליון דולר), ולא 150 מיליון שקל כפי שהיא נסחרת כיום בברוסה בתל-אביב. כך מעריכה חברת פרוסט אנד סאליבן בדו"ח מיוחד שהכינה על החברה. החברה מבית ינאי הוקמה בשנת 2013 ונכנסה לבורסה בל אביב בשנת 2018 בעקבות רכישת שלד בורסאי. החברה מפתחת מערכת כביש חכם מבוססת טכנולוגיה אלחוטית להעברת אנרגיה המשמשת להנעת כלי-רכב  המייתרת את הצורך במצבר. בשלב ראשון החברה מתמקדת בתחבורה עירונית ציבורית, בעיקר באוטובוסים. הטכנולוגיה של החברה מסירה את מקור האנרגיה מהרכב, ובמקומה מניעה את הרכב באמצעות תשתית חשמלית הממוקמת מתחת לנתיב הנסיעה.

בין המתחרים: בומברדייה וקואלקום

לפני מספר שבועות החברה ביצעה הדגמה בהיקף מלא,  כאשר רכב חשמלי נסע על מסלול באורך של 22 מטר והדגים הטענה תוך כדי נסיעה. הטכנולוגיה של אלקטריאון שייכת לתחום של Electric Road System – ERS, שבו פעילות כיום 17 חברות ברחבי העולם. בין החברות הפעילות בתחום הזה: קואלקום, בומברדייה, סימנס ואלסטום. הטכנולוגיה של אלקטרון מורכבת משלושה מרכיבים עיקריים: מקלט המותקן על הרכב המאפשר קבלת אנרגיה במהלך הנסיעה ומעביר את האנרגיה ישירות למנוע; כבל מיוחד עשוי נחושת המונח מתחת לכביש ומעביר אנרגיה למקלט, כאשר הרכב עובר מעליו, וממיר חכם אשר מעביר אנרגיה מרשת החשמל לכבל, ומספק תקשורת בזמן-אמת עם כלי-הרכב.

להערכת פרוסט אנד סאליבן מדובר בשוק בעל פוטנציאל של כ-35 מיליארד דולר בשנה. ההערכה הזו מבוססת על מגמות דמוגרפיות: כ-58% מאוכלוסיית העולם תתגורר עד שנת 2025 באזורים עירוניים, כאשר ב-1,000 הערים הגדולות (חצי מיליון תושבים ומעלה) יש כיום יותר מ-100,000 ק"מ של כבישים עירוניים. במקביל, מדינות רבות בעולם החליטו להגביל בתוך מספר שנים את את השימוש בהנעה מבוססת דלקים באזורים צפופי אוכלוסין.

ראוי לציין שתחום ה-ERS הוא חדש מאוד, ועדיין אין מודלים כלכליים ברורים להעריך אותו. יחד עם זאת, קו אוטובוס טיפוסי הוא באורך של 12.6 ק"מ והשירות בו ניתן באמצעות 15 אוטובוסים ייעודיים. בספרות המקצועית יש הערכות שלפיהן עלות התקנת מערכת ERS היא 0.5-5 מיליון דולר לק"מ. הסכום נראה גבוה אולם יש לציין שמדובר בתשתית: ככל שמתרבים מספר כלי-הרכב והמסלולים שבהם מותקנת המערכת, יש ירידה חדה בעלות הכוללת למשתמש.

המכרז השוודי עומד להיסגר בקרוב

החברה מדווחת שאלקטריאון צפויה לחשמל קו תחבורה ציבורי ראשון בישראל כבר בשנת 2019, והחל משנת 2020 היא תבצע פרוייקטים נוספים באירופה. בחודש אוקטובר 2018 היא עלתה לשלב הסופי במכרז לבחינת טכנולוגיות כביש חשמלי בשוודיה של מנהל התחבורה השוודי (Trafikverket), באמצעות החברה הבת אלקטרואד (אלקטריק רואד).

בעקבות הזכייה היא צפויה לקבל מיליון קורונות (400,000 שקל) כדי להקים קונסורציום בינלאומי בראשותה, שיתמודד על השלב הסופי של המכרז. שתי הקבוצות המתחרות במכרז הן מאגד בהובלת אלסטום ומאגד בהובלת Skan Innovation. אלקטריאון היא היחידה המציעה פתרון המבוסס על העברת אנרגיה באופן אלחוטי, ללא מגע פיסי בין התשתית לבין כלי-הרכב.

המאגדים המתחרים מציעים שימוש בטכנולוגיית Conductive Electric Road, שבה קיים חיבור פיסי בין הכביש לבין הרכב באמצעות מסילה. במידה והחברה תזכה בפרוייקט, היקפו צפוי להסתכם בכ-7-8 מיליון דולר. מנהל התחבורה השוודי יממן 75% מהעלות והשאר ימומן על-ידי השותפים במאגד. תוצאות המכרז צפויות להתקבל ברבעון השני של 2019.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות , קלינטק