איירובוטיקס קיבלה מה-FAA היתר להטיס רחפנים אוטונומיים

10 ינואר, 2019

לפי ההיתר, המוענק לראשונה בארה"ב, החברה תוכל להפעיל את רחפניה התעשייתיים גם ללא פיקוח ויזואלי של מפעיל. הרחפנים מצוידים במצנח הבטיחות של פארא-זירו הישראלית

חברת איירובוטיקס (Airobotics), המפתחת רחפנים אוטונומיים למגזר התעשייתי, קיבלה היתר מיוחד מרשות התעופה הפדראלית (FAA) להטיס את רחפניה גם מעבר לקו הראייה של המפעיל. היתר זה מהווה למעשה מפתח בכל הנוגע להפעלת רחפנים אוטונומיים המנוהלים מרחוק, ואירובוטיקס היא יצרנית הרחפנים המסחרית הראשונה שזוכה לקבל היתר כזה בארצות הברית.

רשות התעופה הפדראלית מטילה שורה של מגבלות על הטסת רחפנים מסחריים בתחומי ארצות הברית, כאשר אחת המגבלות העיקריות היא האיסור להטיס רחפן מעבר לקו הראייה (Beyond Line of Sight) של המפעיל. איסור זה מהווה מחסום עיקרי בכל הנוגע להפעלת רחפנים אוטומטיים ורחפנים המופעלים מרחוק, כמו הרחפנים של אירובוטיס. עם זאת, בסמכותה של ה-FAA להעניק פטור מאיסור זה.

האישור המיוחד שקיבלה אירובוטיקס, המתיר לה להטיס את רחפניה מעבר לקו הראייה של המפעיל וגם מעל קהל אנשים, יאפשר לה כעת לנהל את מערך הרחפנים התעשייתיים שלה ממרכז התפעול שפתחה החברה באחרונה בסקוטסדייל, אריזונה, מרכז אשר מיועד להפוך למטה הראשי של החברה בעולם. באירובוטיקס מציינים כי ההיתר ישמש אותה להפעלת רחפנים בעיקר בתעשיית המכרות, לצד תעשיות נוספות. אירובוטיקס כבר קיבלה היתרים דומים מרשויות התעופה בישראל ובאוסטרליה.

לפקח על מפעלים תעשייתיים מלמעלה

חברת איירובוטיקס מפתח תקווה, אשר הוקמה על ידי המנכ"ל רן קראוס ומנהל המו"פ מאיר קליינר, עוסקת בפיתוח רחפן תעשייתי המבצע פעילויות ניטור, בקרה ובדיקת אתרים תעשייתיים או אתרים אסטרטגיים אחרים, כמו מכרות, נמלי-ים, ומתקנים להפקת נפט או גז. מעבר לפעולות אבטחה לאורך גבולות המתחם, הרחפן מיועד לבצע משימות כגון ניטור רציף של צנרת נוזלים, גזים וקווי מתח, איתור דליפות או תקלות בהתהוות, אפילו ביצוע אומדנים של חומרי גלם באמצעות צילום ועיבוד תמונה (למשל ערימות פחם או פוספטים).

הרחפן של החברה מיועד לעמוד בתנאי סביבה תובעניים ופועל באופן אוטונומי לחלוטין. הוא מנווט את מיקומו בדיוק של 1 ס"מ ומסוגל לצאת לביצוע משימה באופן אוטונומי ולחזור עצמאית אל נקודת העגינה לצורך הטענת מצברים. בנקודת העגינה הוא גם יכול לבצע באופן אוטונומי תהליך מלא של החלפת מצבר ושל החלפת מטעדים. החברה השלימה באחרונה סבב גיוס הון רביעי בהיקף של 101 מיליון דולר, שישמש אותה כדי לבסס את פעילותה בארצות הברית ושאר יבשת אמריקה.

מצנח לכל רחפן

המצנח של פארא-זירו

ההיתר שקיבלה איירובוטיקס הוא בשורה טובה לחברת סטראט-אפ ישראלית נוספת בתחום הרפנים: חברת ParaZero מקריית אונו, אשר פיתחה מערכת בטיחות לרחפנים, הכוללת מצנח ומערכת בקרה, אשר נועדה להבטיח את נחיתתו הבטוחה של הרחפן על הקרקע במקרים של אובדן שליטה, תקלה או התנגשות.

כדי לקבל ההיתר המיוחד, אירובוטיקס נדרשה בין היתר להוכיח ל-FAA את בטיחות הרחפנים וכי אינם מהווים סיכון לציבור. כל הרחפנים של אירובוטיקס מצוידים בערכת הבטיחות של פארא-זירו, והדבר סייע לאירובוטיקס לקבל מה-FAA את אישור הטיסה. המערכת של פארא-זירו כוללת שני מרכיבים עיקריים: מערכת בקרה אוטונומית היודעת לזהות מקרי חירום שבהם הרחפן מאבד שליטה, אם בשלב תקלה, התנגשות או תנאי מזג אוויר, או חורג מהאזור המותר לטיסה. במקרה כזה, המערכת לוקחת פיקוד על הרחפן ומשביתה את מנוע הרוטור המסובב את להבי הרחפן, וזאת כדי למנוע פגיעה מסוכנת בכבלי חשמל או באנשים על הקרקע. לאחר מכן, המערכת מפעילה את המצנח, אשר מאפשר נחיתה איטית ומבוקרת על הקרקע, שגם עשויה למנוע נזק הרסני לרחפן עצמו.

 

 

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: רחפנים

פורסם בתגיות: איירובוטיקס , פארא-זירו