טסט לכל רכב אוטונומי: פורטליקס גייסה 14 מיליון דולר

16 ינואר, 2019

החברה פיתחה שפת אימות חדשנית לבדיקה אוניברסאלית ואוטומטית של כלי-רכב אוטונומיים, שתאפשר ליצרני רכב להדגים את רמת הבטיחות של הרכב במאות מיליוני תרחישי נהיגה

[בתמונה למעלה: זיו בנימיני (מימין) ויואב הולנדר, ממייסדי החברה]

חברת פורטליקס (Foretellix) מתל אביב, המפתחת שפת אימות חדשנית לבדיקה אוניברסאלית ואוטומטית של כלי-רכב אוטונומיים, הודיעה היום (ד') על גיוס הון משמעותי ראשון בהיקף של 14 מליון דולר. את הסבב הובילו הקרנותNorth,Jump Capit83  ו-Nextgear Ventures.

החברה ביצעה עם הקמתה לפני כשנה, בחודש פברואר 2018, גיוס הון ראשוני בהיקף של 1.5 מיליון דולר מקבוצת משקיעים, ובהם זוהר זיסאפל, שגם השקיעה באינוויז (Innoviz) הישראלית בתחילת דרכה, בני שניידר, גיל אגמון (בעלים ומנכ"ל דלק רכב) וקרן Nextgear. כספי הגיוס ישמשו את פורטליקס כדי להאיץ את הפיתוח וההטמעה של הפיתרון שלה, המאפשר לבדוק ולכסות באופן אוטומטי מאות מליוני תרחישים אפשריים לפני שרכב האוטונומי עולה על הכביש.

איך מוודאים שהרכב האוטונומי בטוח?

נושא הבטיחות הוא כיום החסם המרכזי בתהליך ההטמעה של רכבים אוטונומיים, הן מבחינה רגולטורית והן מבחינת תחושת הביטחון של הציבור באימוץ הטכנולוגיה החדשה, שצפויה לשנות מהקצה לקצה את עולם התחבורה העתידי.

הפלטפורמה שמפתחת פורטליקס מאפשרת לוודא שהרכב האוטונומי מתנהג בצורה נכונה במאות מליונים של תרחישי נהיגה משמעותיים, ולפיכך בטוח לשימוש באופן חופשי וללא מגבלות. כך יוכלו מפתחים מובילים של רכב אוטונומי להדגים כי הדגמים שלהם עומדים בסטנדרטים הבטיחותיים הגבוהים הנדרשים בתחום הרכב.

כחלק מהפתרון, פורטליקס מפתחת שפת אימות תכנון שתוכל לשמש כתקן לתיאור תרחישים של רכב אוטונומי ולבדיקת התפקוד של מכלולי הרכב האוטונומי, תקן שיוכל לשמש כסטנדרט אחיד עבור התעשייה, מיצרני רכב וספקי מערכות ועד הרשויות הרגולטוריות וחברות ביטוח. הפתרון מתחבר לכל פלטפורמות הבדיקה הקיימות, כולל: סימולציות, מערכות חומרה/תוכנה היברידיות, מרחבי ניסוי סגורים ונסיעות מבחן בכבישים.

מאימות שבבים לאימות כלי רכב

מאחורי החברה עומדים יזמים שביצעו מהלך דומה, אם כי בתחום השבבים. המייסד והטכנולוג הראשי, יואב הולנדר, ייסד את חברת וריסיטי (Verisity) שפיתחה טכנולוגיה ייחודית לבדיקת אימות אוטומטית של תכנוני שבבים. היא נמכרה ל-Cadence בשנת 2005 תמורת כ-315 מיליון דולר ועד היום משמשת כאחד ממרכזי הפיתוח החשובים של קיידנס. מייסד נוסף, המשמש כמנכ"ל, הינו זיו בנימיני, אשר עבד שנים רבות באינטל בתחום האימות והצטרף לווריסיטי כסמנכ"ל פיתוח, ועד לאחרונה שימש כסמנכ"ל קיידנס ומנהל תחום אימות השבבים בחברה. מנהל התפעול ומייסד משותף, גיל אמיד, מגיע מאינטל שבה הוביל את הפיתוח של כלי תכנון אוטומטיים (EDA ו-CAD) ופרוייקטי תכנון שבבים. בתפקידו האחרון שימש כסגן נשיא אינטל העולמית.

לכל בעיה יש שפה משלה

במסגרת פורטליקס, הולנדר ובנימיני חוזרים על הרעיון: החברה פיתחה את שפת SDL – Scenario Description Language המתארת את ההתנהגות של מערכות הרכב מרמת התת-מערכת הבודדת ועד רמת המכלול, באמצעות מספר פרמטרים מופשטים.

בחודש יולי העניקו בינימיני הולנדר ריאיון ל-TechTime. הולנדר סיפר: "הטכנולוגיות והמתודולוגיות של בדיקות אימות בתעשיית השבבים מספקות בסיס טוב להתחלת העבודה בתחום הרכב האוטונומי. לעולם לא נוכל לבדוק את כל האפשריויות, אולם עולם הרכב הוא פתוח יותר מעולם השבבים. כדי לבדוק רכב אוטונומי יש צורך לבצע מיליארדי תרחישים, ואין אפשרות לבצע אותם באמצעים ידניים. לכן פיתחנו שפה המתארת את התחישים בצורה מופשטת, אשר מסוגלת לחולל אינסוף תרחישים".

הארכיטקטורה של רכב אוטונומי כוללת ארבעה מרכיבים עיקריים: מקורות מידע כמו המידע המגיע מהחיישנים, ממערכות תקשורת ומידע דיגיטלי כמו מפות למשל; מרכיב הזיהוי והתפישה (Perception), שבו המערכת מנתחת את המידע ומזהה את מצב הרכב, כיוון תנועתו, מהירותו ואובייקטים המצויים בסיסת הרכב; מנגנון קבלת ההחלטות (Planning) שבו מתבצע תכנון המסלול ונקבעת תגובת הרכב למסקנות שגובשו במודולי הזיהוי, ולבסוף מנגנון הביצוע (Control) המתרגם את התכנון להוראות ישירות לתת-מערכות הרכב, כמו בלמים, מנגנון האצה, מנגנון ההיגוי וכדומה.

בנימיני: "קיימות רמות רבות של סימולציה בתחום הרכב האוטונומי, החל מרמת הסימולציה הטהורה (Software in the Loop) וכלה ברמת הבקרה של פרוייקטי פיילוט המתבצעים בכבישים. שפת SDL יודעת לבצע בדיקה של כל המערכת בשלמותה ושל כל אחד מהמודולים בנפרד. קיימת גישה המאמינה שכל התחבורה תהיה אוטונומית, אולם זה לא יקרה. הרובוטים צריכים לפעול באינטראקציה עם סביבה אנושית. המטרה שלנו היא לספק כלי המאפשר לבדוק את ההתנהגות הכוללת של הרכב האוטונומי".

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , גיוסי הון , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: פורטליקס