מנכ"ל אירונאוטיקס ובכירים נוספים הושעו מעיסוק בייצוא בטחוני

27 ינואר, 2019

כך על פי החלטת משרד הביטחון שהתקבלה במסגרת ההליך הפלילי המתנהל כנגד בכירים בחברה בחשד להפרת נהלים חמורה בעסקת מכירת מל"ט ללקוח זר

מנכ"ל אירונאוטיקס (Aeronautics) עמוס מתן לא יורשה לעסוק, עד להודעה חדשה, בשיווק מוצרי החברה מול גורמים בחו"ל, כך על פי החלטה שהתקבלה במשרד הביטחון במסגרת ההליכים הפליליים נגד החברה.

יצרנית המל"טים דיווחה הבוקר לבורסה בתל אביב כי קיבלה הודעה ממשרד הביטחון על השהייה של מנכ"ל החברה עמוס מתן, סמנכ"ל החטיבה העסקית מאיר ריזמוביץ' וכן עובד נוסף שתפקידו או שמו לא פורסמו, ממרשם היצוא הביטחוני, ומתוקף כך השלושה לא יוכלו לעסוק בייצוא ושיווק בטחוני לגורמי חוץ. מידור שלושת הבכירים מפעילות הייצוא, והעננה הפלילית הרובצת מעל החברה, עשויים להקשות על אירונאוטיקס לקדם עסקאות בשוק העולמי. בעקבות ההודעה, מניית החברה יורדת במסחר בתל אביב ב-3.5%.

הפרשה המדוברת החלה באוגסט 2017, לאחר שמשרד הביטחון החליט להקפיא את רישיון היצוא של המל"ט Orbiter 1k מתוצרת אירונאוטיקס עבור לקוח מהותי של החברה במדינה זרה, וזאת לאחר שעלה חשד שבמסגרת קידום עסקת מכירה קודמת של המל"ט לאותו לקוח החברה עברה על תקנות הפיקוח על הייצוא הבטחוני. בעקבות החשדות הללו נפתחה כגד בכירים בחברה חקירה פלילית של יחידת לה"ב 433 במשטרה.

המל"ט האמור מתבסס על משפחת מטוסי האורביטר של החברה ומשמש כמל"ט משוטט לאיסוף מידע ותקיפה. הוא מסוגל לשאת חימוש נפיץ במשקל של 1-2 ק"ג. אחת מתקנות אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון אוסרות על הדגמת כלי טיס תוך שימוש בתחמושת חיה.

בחודש אוגוסט 2018 הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה להגיש כתבי אישום, בכפוף לשימוע, כנגד שורה של בכירים בחברה, ובהם מנכ"ל החברה, סמנכ"ל החטיבה העסקית, מנהל חטיבת הפיתוח של החברה באותה התקופה, חיים היבשר, ומנהל השיווק של החברה דוד גולדין, ולעובדים נוספים.

כתבי החשדות מייחסים למנהליה הבכירים של החברה ולעובדים החשודים ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני. אם לא די בכך, בימים אלה מתנהלת חקירה פלילית נוספת כנגד החברה, מצד הרשות לניירות ערך וזאת בחשד לשימוש במידע פנימי. ההליכים הפליליים החמורים מטילים צל כבד על המשך עתידם של שורת הבכירים בחברה, וכל זאת בשעה שאירונאוטיקס מנהלת מגעים מתקדמים עם חברת רפאל על מכירת החברה תמורת 850 מיליון שקל.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: Orbiter , אירונאוטיקס