היעד: טיסת מבחן ראשונה של המטוס החשמלי בסלון האווירי בפאריז

29 ינואר, 2019

חברת Eviation הישראלית השלימה את פיתוח מטוס הנוסעים החשמלי הראשון בעולם, ונערכת לטיסת מבחן. בין ספקיות החלקים: Kokam, Siemens, Hartzell ו-Honeywell

חברת הסטראט-אפ Eviation Aircraft ממושב קדימה שליד נתניה נערכת לבצע במחצית השנייה של 2019 את טיסת המבחן הראשונה של אליס (Alice), מטוס הנוסעים החשמלי שהיא פיתחה. כך נודע ל-Techtime. לפי התכנון האופטימאלי, המטוס ימריא בחודש יוני הקרוב. המועד המתוכנן אינו מקרי: באמצע יוני יתקיים בפאריז הסלון האווירי השנתי, יריד התעופה הגדול בעולם, ובחברה מקווים להציג לראווה את אב-הטיפוס של אליס בפני תעשיית התעופה העולמית.

בימים אלה עמלים בחברה על הרכבת דגם המטוס באתר ההרכבה של החברה בעיר ואן (Vannes) שבדרום צרפת, ומשם גם צפויה להמריא טיסת המבחן. עם זאת, בחברה מדגישים כי טיסת המבחן כרוכה בקבלת אישור טיסה מרשות התעופה האירופית, ואם האישור לא יושג בזמן הטיסה תידחה במעט. במידה ולא תצליח לעמוד בלוח הזמנים הדחוק, החברה תשנע את המטוס אל מטה החברה בפרסקוט, אריזונה, ותמשיך משם את תהליך הניסוי.

גיוס הון כולל של 200 מיליון דולר

יעד משמעותי אחד החברה כבר השיגה. בעבר היא הצהירה שכדי להשלים פיתוח של דגם מסחרי היא זקוקה לגייס הון בהיקף של 200 מיליון דולר. בתחילת חודש ינואר גייסה החברה כ-86 מיליון דולר משני משקיעים: 10 מיליון דולר מחברת Timon Ltd, הרשומה באיי מאן, בתמורה להקצאת מניות,  ו-76 מיליון דולר מחברת Clermont Energy מסינגפור בתמורה לאגרות חוב שיהיו ניתנות להמרה במניות מועדפות. הסכום מקלרמונט ישולם לחברה בתשלומים שיתפרשו עד סוף שנת 2021, המועד שבו החברה מתכננת להתחיל ולשווק מסחרית את המטוס. הגיוסים הנוכחיים מביאים את סך גיוסי החברה ליעד של 200 מיליון דולר.

חברת אוויאיישן הוקמה ב-2015 על-ידי המנכ"ל עומר בר-יוחאי והיו"ר אביב צידון עם תוכנית שאפתנית במיוחד – במיוחד עבור חברת סטראט-אפ קטנה – שעשויה לחולל מהפיכה טכנולוגית ומסחרית בעולם התעופה: בניית מטוס נוסעים חשמלי, המונע על-ידי מערך של אלפי סוללות ליתיום, שיוכל לשנע נוסעים למרחקים של מאות קילומטרים במהירות גבוהה יותר מאלה של המטוסים הפועלים כיום בשוק טיסות הביניים, ובמחיר נמוך בהרבה.

מטוס נוסעים חשמלי נתפש בעיני רבים ככל היותר כפרויקט ראווה לא מעשי, ובוודאי לא כפלטפורמה בעלת ביצועים עדיפים בהשוואה למטוסים המונעים בדלק נוזלי. עד היום הפרויקטים לבניית מטוס חשמלי התבססו על הסבה של פלטפורמה קיימת לדגם הנעה חשמלית. התוצאה היתה דגמים כבדים ומסורבלים מדי להנעה חשמלית.

רשימת הספקים נחשפת

אוויאיישן פתרה את הבעיה בשני אופנים. 95% מגוף המטוס בנוי מחומרים מרוכבים, המפחיתים את משקל הגוף לכ-1.1 טון בלבד. ביחד עם סוללה והמטען המועיל (מטען ואנשים) משקל ההמראה של המטוס הוא כ-6.3 טון. המטוס של אוויאיישן גם בנוי במבנה אווירודינמי ייחודי, שנועד להפחית את צריכת האנרגיה שלו.

אליס מתבסס על הנעה מבוזרת, עם שלושה מדחפים מתוצרת Hartzell Propeller עשויים מסיבי פחמן ובעלי 5 להבים, מדחף אחד בזנב המטוס ועוד שני מדחפים בכנפיים, על-מנת להפחית את ההתנגדות ולהגדיל את היעילות. אורכו של המטוס הוא כ-12.2 מטר ומוטת הכנפיים שלו היא 16.1 מטר. מערכת בקרת הטיסה של המטוס, מסוג fly-by-wire – FBW, הינה מתוצרת חברת Honeywell האמריקאית.

דגם של מטוס מנהלים כבר בשלבי תכנון

המטוס מופעל באמצעות 70,000 סוללות ליתיום סטנדרטיות מתוצרת Kokam הדרום קוריאנית (שנרכשה השנה על-ידי סולאר-אדג' הישראלית), הפזורות בכל גוף המטוס, ומסייעות בשמירת האיזון של המבנה. הקיבולת הכוללת שלהן היא 980 קילוואט שעה, המעניקה מספיק אנרגיה כדי לטוס למרחק של עד 1,000 ק"מ בהטענה אחת. מנועי המדחפים הינה מתוצרת חברת סימנס.

על פי הערכת החברה, מחירו של המטוס צפוי לנוע בטווח של 3-5 מיליון דולר, ועלות ההפעלה צפויה להיות כ-200 דולר לשעת טיסה – בהשוואה לעלות של 1,000 דולר במטוסי טורבו-פרופ (Turboprop). החברה כבר מתכננת דגם נוסף של מטוס חשמלי, שמיועד לצאת לשוק ב-2023. הדגם השני יהיה מטוס מנהלים שיהיה מסוגל לטוס למרחק גדול יותר של 1,400 קילומטר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , גיוסי הון , חברות סטראט-אפ , קלינטק , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אוויאיישן אירקראפט , מטוס חשמלי