SatixFy השיקה אנטנת ESMA הראשונה בעולם

7 פברואר, 2019

האנטנה מנוהלת על-ידי שני שבבי ASIC של החברה ומאפשרת להתקשר ולעקוב אחר לוויינים באמצעות 32 אלומות נפרדות, הממוקדות בצורה אלקטרונית ולא בצורה מכנית. בקרוב הדגמה ממכונית נוסעת

חברת SatixFy מפארק המדע ברחובות השלימה פיתוח של אנטנה מרובת אלומות המכוונת בצורה אלקטרונית (ESMA – Electronically Steered Multi-Beam Array). האנטנה כוללת 256 אנטנות Ku-band זעירות, ומנוהלות באמצעות ערכת שבבי ה-ASIC של החברה, הכוללת את השבב Beat ואת השבב Prime.

האנטנה מיועדת לשימוש במסופי IoT או לשמש כמודול בסיסי בבניית אנטנות גדולות יותר. היא משדרת אותות בתדרי 13.75GHz-14.5GHz וקולטת אותות בתדרי 11GHz-12GHz. החברה הציגה את האנטנה השבוע בתערוכת SmallSat Symposium בקליפורניה, ודיווחה שהיא נמצאת כעת בשלבי הפיתוח הסופיים של מסוף לווייני זעיר הכולל גם את שבב המודם שלה, אשר יוכל לבצע את כל מטלות ההתקשרות והמעקב אחר לוויינים.

מדובר במסוף תקשורת לוויינית שיהיה מרכיב חיוני בהתפתחות השלב הבא של תקשורת לוויינית, אשר יתבסס על מערכים של לוויינים מנמיכי טוס (LEO) אשר יחליפו את הדור הנוכחי של לוויינים גדולים ויקרים (GEO) המצויים בנקודה קבועה בשמים במרחק של 36,000 ק"מ מכדור הארץ.

מיליון אלמנטים מנוהלים באמצעות שני שבבי ASIC

מנכ"ל SatixFy, יואל גת, אמר שהיחידה הבסיסית בעלת 256 אלמנטים, מיועדת גם לשמש כיחידה מודולרית שבאמצעותה ייבנו מערכי אנטנה גדולים מאוד ובעלי רוחב פס גדול. "האנטנה הזאת היא מרכיב בטרמינל שלם שאנחנו מפתחים, הכולל חומרה ותוכנה שלנו ותומך בשידור וקליטה של מספר אלומות בו-זמנית. כיום אנחנו מדגימים את האנטנה בפני לקוחות פוטנציאליים, ובתוך מספר שבועות נציג את ביצועיה ממכונית נוסעת".

הטכנולוגיה מבוססת על עיצוב אלומה (beam forming) באמצעים אלקטרוניים (Electronically Steerable Array Antenna) ולא באמצעים מכניים, וכוללת יחידת בקרה פנימית ושבב חישוב טריגונומטרי המאפשר מעקב מהיר וכיוון אלומות לאתרים נבחרים. היא תומכת בבניית אנטנות מרובות אלומה בעלות מיקוד אלקטרוני, הכוללות עד מיליון אלמנטים (אנטנות זעירות). הצגת האנטנה מגיעה כשלושה חודשים לאחר סיום הפיתוח של שבבי ה-ASIC המרכזיים, Beat ו-Prime.

שבב Prime הוא שבב עיצוב האלומה המסחרי הראשון המיישם גם את טכנולוגיית TTD – True Time Delay בתהליך עיצוב האלומה, ולא רק עיצוב באמצעות הסטת פאזה של האלמנטים הקורנים, הפוגעת בביצועי האנטנה. השבב יכול לנהל את העיצוב של 32 אלמנטים בו-זמנית, כולל כיוון האנטנות ומעקב אחר הלוויין. שבב Beat הוא רכיב RFIC המספק ארבעה ערוצי שידור וארבעה ערוצי קליטה עצמאיים. הוא כולל 8 מגברי הספק (Power Amplifiers) ו-8 מגברי אות חלש (Low Noise Amplifiers). בצד אחד הוא מתחבר ישירות לשבב Prime, ובצידו השני הוא מתחבר ישירות לאנטנה.

תרומה לתעשיית החלל בבריטניה

חברת Satixfy נוסדה ב-2012 על-ידי יואל גת, שהקים וניהל בעבר את חברת גילת. היא מתמקדת בפיתוח מסופי תקשורת לוויינית עבור שוקי ה-IoT וה-M2M, המבוססים על שבבי סיליקון של החברה. מטרתה היא להפחית משמעותית את העלות, הגודל, המשקל וצריכת החשמל של המסופים הלווייניים. החברה הבת SatixFy UK החלה לפעול בבריטניה באוגוסט 2016 ומפעילה מרכזי פיתוח בפארנובורו ובמנצ'סטר המעסיקים ביחד כ-80 עובדים, שהם כמחצית מעובדי החברה.

הפעילות של Satixfy בבריטניה היא תוצאה של החלטת ממשלת בריטניה לפתח את תעשיית החלל שלה. עד היום קיבלה החברה תקציבי פיתוח של ממשלת בריטניה ושל סוכנות החלל האירופית (ESA) בהיקף כולל של כ-30 מיליון אירו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: WIRELESS , חדשות , חלל , תעשייה ישראלית , תקשורת