נאס"א הכניסה את הערוץ של סיטל ל-LiDAR הגדול בעולם

12 פברואר, 2019

הקניין הרוחני (IP) של סיטל לניהול ערוצי 1553B, מנהל את התקשורת של כל התת-מערכות בפרוייקט GEDI של נאס"א, שבו תימדד צפיפות הצמחייה בכדור הארץ כדי להבין את השפעתה על ספיגת פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה

בתמונה למעלה: מערכת GEDI בהכנות אחרונות בנאס"א לקראת השיגור לחלל

סוכנות החלל האמריקאית משתמשת בערוץ התקשורת 1553B של חברת סיטל (Sital Technology) מכפר-סבא, כערוץ המרכזי של פרוייקט GEDI, שבמסגרתו את תפעיל את מכשיר ה-LiDAR הגדול והחזק בעולם כדי למפות את צמחיית כדור הארץ. המכשיר שוגר לחלל בתחילת דצמבר 2018 וחובר אל ממשק מכשירי המדידה במודול היפני של תחנת החלל הבינלאומית (ISS). בימים אלה הוא נמצא בתהליכי בדיקה ואיתחול המערכות, מתוך כוונה להתחיל לבצע מדידות כבר בסוף חודש פברואר.

ערוצי התקשורת בתוך ה-LiDAR מבוססים על תקן MIL-STD-1553B שהתבסס כתקן המוביל לערוץ תקשורת מאובטח במטוסי קרב ובציוד צבאי, בזכות האמינות שלו והיכולת שלו לעבוד בתנאי סביבה קשים. נאס"א החליטה לבסס את כל ערוצי התקשורת של מערכת GEDI על התכנון של סיטל, BRM1553ERL FPGA IP Core, אשר עבר הסמכה של נאס"א לתנאי חלל, כולל עמידה בתנאי קרינה קשים אשר משבשים בדרך-כלל את הפעילות של של המערכות האלקטרוניות ופוגעים בפעילות של רכיבי הזיכרון.

שמונה קרני לייזר ימפו את כל היערות בעולם

פרוייקט GEDI הוא מערך LiDAR הכולל שלושה מכשירי לייזר בתדר אינפרה-אדום קרוב (near-infrared) באורך גל של 1064nm, אשר יסרקו את כדור הארץ ויבדקו את הצפיפות והמאפיינים של הצמחייה והיערות, על מנת להעריך את קיבולת ספיגת הפחמן הדו-חמצני של הצמחייה ולאתר מגמות גלובליות בהתפתחות היערות.

שני מכשירים ישדרו בעוצמה מלאה, ומכשיר אחד יפוצל לשתי קרניים. ארבעת קרני השידור שיתקבלו יפוצלו שוב, וכך יתקבל מערך של 8 קרני לייזר אשר יסרוק שטחים ברוחב דגימה של 4.2 ק"מ, ויתן מידע תלת מימדי באמצעות מדידת זמן החזרת הקרן, על צפיפות הצמחייה – כולל לגובה – מקרקעית היער ועד לצמרות העצים.

כיום אחראים היערות על ספיגת 10%-15% מכמות ה-CO2 הנפלט לאטמוספירה, ולכן מדידת הספיגה שלהם היא בעלת השפעה גדולה על תהליכי התחממות כדור הארץ, על איכות האוויר באטמוספירה ועל גיבוש מדיניות בנושאי ייעור. מכשיר ה-LiDAR הענק נבנה בהשקעה של 94 מיליון דולר מאז תחילת הפרוייקט בשנת 2014, וכל מערכי התקשורת בין תת המערכות שלו מבוססים על ערוצי 1553B המופעלים באמצעות ליבת ה-IP של סיטל.

חברת סיטל הוקמה לפני יותר מ-20 שנה ופיתחה ערוצי תקשורת מבוססי תקן MIL-STD-1553B שהותקנו במטוסי F15 ו-F16. במקביל, היא פיתחה מודולי 1553B הניתנים להטמעה ברכיבי FPGA במתכונת של קניין רוחני (FPGA IP Core). בשבוע שעבר היא הכריזה על גרסה מאובטחת של ליבת ה-IP, המאפשרת להגן על הערוץ גם בפני תקיפות סייבר המנצלות חולשה שעדיין לא התגלתה ועדיין לא פותחה עבורה טלאי הגנה (Zero Day Cyber Attack).

להערכת החברה זהו הפתרון הראשון בעולם מסוג זה. "שילבנו בליבה מערך לוגיקה בזמן אמת כדי להבטיח טיסה בטוחה או השלמת המשימה גם תחת התקפת סייבר", הסביר הטכנולוגי הראשי של החברה, עופר הופמן. "ערוץ תקשורת מאובטח הוא תנאי הכרחי הדרוש כדי להביא את MIL-STD-1553B אל המאה ה-21".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , חלל , תקשורת