"גלי ההגירה יצמיחו את שוק בלוני התצפית"

17 פברואר, 2019

שוק בלוני התצפית העולמי צפוי להכפיל את שוויו תוך מספר שנים. חברת RT מיבנה, שפיתחה משפחת בלוני תצפית טקטיים, צברה כבר 2 מיליון שעות מבצעיות ומכוונת כעת להודו, אמריקה ואירופה

בתמונה למעלה: רמי שמואלי ליד תחנת הפרחת בלונים ניידת הנמצאת בפיתוח

סוף סוף, אחרי יותר מ-20 שנות פעילות, שוק בלוני התצפית והתקשורת שבו פועלת חברת RT מיבנה, מראה סימני צמיחה. למעשה, סימני פריצה: על-פי מחקר של חברת Markets&Markets, שוק ה-Aerostat העולמי צפוי להכפיל את עצמו בשנים הקרובות מהיקף של 5.4 מיליארד דולר ב-2016 להיקף של 10.9 מיליארד דולר ב-2021. מדובר בשיעור צמיחה גבוה במיוחד המעיד שהשוק נמצא בשלבי פריצה.

ראוי לציין כי למרות השימושים הגוברים בבלוני תצפית צבאיים, מנוע הצמיחה המרכזי הוא דווקא תחום הביטחון האזרחי: בקרת גבולות, אבטחת אישים, ניהול אירועים המוניים, הקמת תשתיות תקשורת וניהול אזורי אסון, ערים בטוחות, הגנה על מתקנים ועוד. רמי שמואלי, שהקים את RT ומנהל אותה במשותף עם אשתו טלי שמואלי, מספר בפגישה עם TechTime שגם הוא הופתע מהמגמה הזו: "בתחילה היינו בטוחים שהרוב המוחלט של הלקוחות יגיעו מהעולם הצבאי, אבל בפועל, מבין 90 המערכות שמכרנו בעשור האחרון, 70 מערכות היו ליישומים אזרחיים: אבטחת אישים, ביטחון פנים, עיר בטוחה ועוד".

כיום הוא רואה בוודאות את כיווני הצמיחה של השוק: "מנועי הצמיחה המרכזיים הם הגנת הגבולות והפשע. לכן אנחנו ממוקדים כיום בעיקר בהודו ובאמריקה. השוק האירופי הוא עדיין שוק בתולי יחסית בתחום הזה, אבל הפוטנציאל שלו עצום, בגלל גלי ההגירה הבלתי חוקית ואיומי הטרור".

בלון תצפית של RT בעוטף עזה
בלון תצפית של RT בעוטף עזה

בלוני תצפית, או בשמם המקצועי Aerostats, אינם אמצעי חדש בשדה הקרב: כבר במלחמות הנפוליאוניות נעשה שימוש בבלוני תצפית. מדובר היה בכדור פורח שמתחתיו היה תלוי סל ובו תצפיתן שסייע בהכוונת אש התותחים. השימוש בהם היה נפוץ מאחורי קווי החפירות במלחמת העולם הראשונה, ובמלחמת העולם השנייה שימשו מקבצי Aerostat כמכשול אווירי בפני מטוסי האויב. בשנים האחרונות, בלוני תצפית חוזרים למלא תפקיד משמעותי בשדה הקרב הודות למטע"דים (מטען ייעודי) אלקטרו-אופטיים וציוד ממסר אלחוטי.

תורת הפעלה לצוותים קטנים

חברת RT LTA הוקמה בשנת 1996 ובשנותיה הראשונות סיפקה שירותי הפרחה ותיפעול של בלוני תצפית. בשנת 2006 היא החלה לפתח ולייצרת בעצמה בלוני תצפית טקטיים. החברה פיתחה לאורך השנים את משפחת ה-SkyStar, הכוללת שישה בלוני תצפית הנבדלים ביניהם בגודל, במשקל הנשיאה, משך הזמן וגובה השהייה באוויר. הבלונים משמשים לשני יישומים עיקריים, תצפית ותקשורת. ולצורך כך הם נושאים מטע"דים הכוללים מערכות אלקטרו-אופטיות או תחנות ממסר.

שמואלי מספר כי החברה למעשה פיתחה את כל אחד מדגמיה כמענה לצורך ספציפי של הלקוחות. "הבלון הזעיר SkyStar 100 פותח לאחר שקבלנו בקשה מיחידות קומנדו לקבל פלטפורמה ניידת שניתן לשאת על הגב. בלוני SkyStar 300 ו-SkyStar 330 פותחו לתחום הגנת גבולות כדי לאפשר לכוחות לראות לרדיוס של כ-15 קילומטר, הבלון SkyStar 110 פותח עבור כוחות שביקשו מערכת קרקעית חשמלית, והבלון SkyStar 250 פותחנו עבור לקוח שהיה צריך בלון שיישא מטעד כבד במיוחד".

כעת החברה נערכת להוציא אל השוק בלון תצפית מיקרו-טקטי, SkyStar 120, שהותאם במיוחד לליווי כוחות מתמרנים בתנאי שטח קשים, כמו למשל יחידות קומנדו במשימות מיוחדות, או כוחות לוחמים המצויים בתנועה. מדובר בבלון תצפית המחובר לטנדר, שניתן להפריחו בשטח תוך 20 דקות בלבד ולשנע אותו ממקום למקום במהירות בהתאם לתזוזת הכוחות ולצורכי המשימה. "בנינו את תורת ההפעלה כדי שתתאים לצוות קטן וכם לצוותים בלתי מיומנים".

מתקן הפרחה נייד עבור הבלון המיקרו-טקטי SkyStar 120 הנמצא בפיתוח. צילום: Techtime
מתקן הפרחה נייד עבור הבלון המיקרו-טקטי SkyStar 120 הנמצא בפיתוח. צילום: Techtime

היפוך טכנולוגי: הבלון מתפקד ככנף עם כוח עילוי

שוק בלוני התצפית מחולק, ככלל, לשני סגמנטים עיקריים: השוק הגבוה (High-End) הנשלט על-ידי ענקיות ביטחוניות כמו לוקהיד מרטין ו-TCOM, שמציעות מערכות יקרות ומתוחכמות מאוד, והשוק הנמוך (Low End), שמתאפיין באמינות וביצועים נמוכים יחסית. לדברי שמואלי, RT ממוקדת בפתרונות בעלי תו מחיר של השוק הנמוך עם ביצועים המתקרבים לאלה של השוק הגבוה.

שמואלי: "המערכת שלנו בנויה על עשרות שנות ניסיון בשטח. הצלחנו לייצר פלטפורמה שרק שליש מכוח העילוי שלה מתבזבז על המשקל העצמי של הבלון, מה שמאפשר לבלונים שלנו לשאת מטעדים גדולים יותר בבלונים קטנים יותר. בתעשייה, הסטנדרט הוא בדרך כלל שני-שלישים. כמו כן, אנחנו מוסיפים למעטפת הבלון שכבות של ציפוי משני חומרים שונים, אשר מגדילים את יכולת העמידה שלהם במתיחויות ובלחצים גבוהים, כמו גם להיות חשופים פחות לבלאי כתוצאה מקרינת UV".

החברה גם פיתחה טכניקה ייחודית הגורמת לבלון להתנהג כמו כנף בעלת כוח עילוי: מסך חצי חדיר בתחתית הבלון מאיט את מהירות האוויר החולף מתחת לבלון בהשוואה למהירות האוויר שמעליו. הפרש המהירותיות הזה מייצר הפרש בלחץ האוויר הסטטי, וזה מייצר כוח עילו הדוחף את הבלון כלפי מעלה.

עסקתרפאל-אירונאוטיקס עשויה להכתיב את כיוון החברה

בשנת 2008 רכשה יצרנית המל"טים אירונאוטיקס (Aeronautics) כמחצית ממניות החברה והפכה לשותפה מרכזית, בעוד רמי וטלי מחזיקים כל אחד ברבע מהמניות. ההצטרפות לאקו-סיסטם של קבוצת אירונאוטיקס, הכולל גם חברות כמו קונטרופ וקומטקט, יסייע לחברה בקידום פעילות החברה בשוק הבינלאומי, ובחלק מהעסקאות המט"עדים האלקטרו-אופטיים שצוידו בבלונים היו מתוצרת קונטרופ. ואולם, לעסקת המיזוג המתבשלת בימים אלה בין רפאל לאירונאוטיקס עשויות להיות השלכות משמעותיות על כל החברות שפועלות תחת אירונאוטיקס, ובכלל זה RT. במידה והמגעים יבשילו לכדי עסקה סופית, הכניסה של חברה ביטחונית כמו רפאל, עם נציגות בכל רחבי העולם וקשרים ענפים עם לקוחות בעולם הביטחוני, עשויה לפתוח דלתות חדשות גם עבור RT.

עד היום צברו בלוני החברה כשני מיליון שעות פעולה מבצעיות במדינות רבות. הם שימשו לאבטחת הביקורים של האפיפיור במדינות שונות בעולם, ולמשימות תצפית בגבול עזה במבצע "צוק איתן". בשנת 2016 קבע סקר שפורסם על-ידי Markets and Markets שחברת RT היא אחת מחמש החברות המשפיעות ביותר בעולם בתחום המערכות המרחפות.

מעבר למבנה חדש

בימים אלה החברה נמצאת בתהליך מעבר למבנה חדש, גם כן ביבנה, שייקרא "בית RT" ויתפרש על-פני שטח של 2,000 מ"ר של חלל סגור ועוד 2,000 מ"ר של שטח פתוח. החברה מייצרת את הבלונים במפעל שלה בקצרין, אך מרכיבה את המערכות בהתאם לצרכי הלקוח במבנה שלה ביבנה. המעבר למבנה גדול יותר נועד לצורך ביצוע מספר פרויקטים גדולים בשוק הישראלי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: RT , בלוני תצפית