מוביליקום מפתחת פיתרון סייבר מבוזר להגנה על נחילי רחפנים

18 פברואר, 2019

החברה קיבלה מענק של 1.2 מיליון דולר ממשרד הביטחון ורשות החדשנות. הפיתרון יתבסס על AI ומחשוב-קצה שיאפשרו לרחפן לזהות באופן עצמאי את האיום ולהתגונן מפניו מבלי להסתמך על מרכז הבקרה והשליטה

חברת מוביליקום (Mobilicom) זכתה במענק בגובה 1.2 ממיליון דולר ממשרד הביטחון ורשות החדשנות לצורך פיתוח פיתרון סייבר המיועד לעולם והרחפנים והרובוטיקה. בפיתוח הפיתרון מציגה מוביליקום גישה יוצאת דופן, המשלבת בינה מלאכותית ומחשוב-קצה (Edge-Computing) בארכיטקטורה מבוזרת – וזאת במטרה להסיט את מרכז הכובד של ההתגוננות מהענן ומרכז הבקרה לרחפן עצמו. "המטרה היא להציג תוך כשנתיים פתרונות מסחריים שיממשו את הקונספציה החדשה ויאפשרו להתמודד עם האתגרים המורכבים של הגנה על רחפנים ורובוטים אוטונומיים," כך אומר מנכ"ל מוביליקום אורן אלקיים ל-TechTime.

רחפנים צפויים למלא בשנים הקרובות תפקיד מרכזי יותר ויותר בתחומי השילוח, ביטחון הציבור והיישומים התעשייתיים. על פי תחזית של רשות התעופה הפדראלית (FAA) כבר ב-2020 ירחפו בשמיים כ-7 מיליון רחפנים, מתוכם כ-2.7 מיליון רחפנים מסחריים. מספר זה רק ילך ויגדל משנה לשנה לאור הכוונה של ענקיות סחר אלקטרוני, חברות מזון מהיר ורשתות קמעונאיות לבסס את מערך השילוחים שלהם על ציי רחפנים.

ואולם, רחפנים, כמערכת רובוטית הפועלת באופן אוטונומי או נשלטת מרחוק, טומנים בחובם סיכוני סייבר משמעותיים שטרם זכו למענה טכנולוגי הולם. מאחר שרחפנים אמורים לטוס בשטח הפתוח מעל ריכוזי אוכלוסיה, מדובר בסכנה ממשית לשלום הציבור ולשמירה על המרחב האווירי המדינתי, והדבר מעורר דאגה גדולה בקרב הרשויות הרגולטוריות בעולם ובישראל בפרט.

אלקיים מציב את נקודת התורפה בתקשורת האלחוטית המשמשת לשליטה ובקרה על נחילי רחפנים. "רחפנים מתבססים על תקשורת אלחוטית והדבר מציב אותם בסיכון גבוה. באמצעות פריצה לערוץ התקשורת ההאקר יכול להשתלט על הרחפן, לגנוב מידע ואפילו לשדר אליו הוראות מטעות שעשויות לשבש את מעופו ואף לגרום להתרסקותו." לשיטתו של אלקיים, לא מדובר באיום בלבד אלא בהכרח טכנולוגי של ממש שבלעדיו מהפכת הרחפנים לא תוכל לצאת לפועל.

בינה מלאכותית מבוזרת

כדי לתת מענה לבעיה זו, מוביליקום החלה בפרויקט לפיתוח פיתרון הגנה מפני השתלטות ושיבוש מרחוק של רחפנים, בגיבוי משרד הביטחון ורשות החדשנות ובשיתוף חוקרים וגורמים מסחריים.

פיתרונות הסייבר הקיימים מתמקדים בעיקר בהגנת מעטפת על מרכז השליטה והבקרה או הענן. ואולם, מאחר שערוץ הגישה האלחוטי אל הרחפן מאפשר להאקר לבודד את הרחפן ממערכת הבקרה המרכזית, במוביליקום מביאים גישה שונה, שממקמת את פיתרון ההגנה בנקודת הקצה, כלומר ברחפן עצמו או בנחיל. "אי אפשר לתת למערכת מרכזית לנהל את ההגנה, וזאת מאחר שניתוק הרחפן מהמוח המרכזי חושף את הכלי הבודד או הנחיל. יש צורך לבזר את הבקרה ממערכת מרכזית אל הקצוות."

יכולות AI בנקודת הקצה יאפשרו לרחפן הבודד לזהות את האיום ולקבל החלטה עצמאית כיצד להתגונן, וזאת מבלי להסתמך על מרכז הבקרה והשליטה. עם זאת, גישה זו טומנת בחובה אתגר טכנולוגי, וזאת מאחר שאלגוריתמים של בינה מלאכותית מצריכים יכולות חישוב גבוהות שאינם נמצאים בנקודת הקצה. כדי להקנות לרחפן הבודד את היכולות החישוב הנדרשות במוביליקום יעשו שימוש במעבדי-קצה ובטכנולוגיה של רשתות נוירונים במטרה לפזר את פעולות החישוב בין כל הרחפנים בנחיל ותאפשר להם לשתף מידע ולהתגונן בפני האיום באופן קולקטיבי.  "ההתגוננות תתבצע באמצעות בינה מלאכותית אוטונומית ויכולת חישוב בקצה של קבלת החלטות, ללא התערבות ממרכז הבקרה. זו גישה שונה לחלוטין ממה שמובילים ענקיות ענן כמו אמזון וגוגל."

חטיבת רחפנים ייעודית

מוביליקום, המפתחת פתרונות תקשורת אלחוטית לפלטפורמות ניידות, סימנה את שוק הרחפנים והרובוטיקה המסחריים כאחד ממנועי הצמיחה האסטרטגיים בשנים הבאות, וב-2017 אף הקימה בתוך החברה חטיבה ייעודית לשוק הרחפנים והרובוטיקה, בשם SkyHopper. היא מפתחת סל פתרונות שכולל מערכות תקשורת לשליטה, בקרה והעברת וידיאו, עיבוד וידיאו ואנליטיקה, יחידות צריכת מידע בזמן אמת ומערכות ניהול ושליטה המתבססים על ארכיטקטורות הייחודיות של החברה.

החברה כבר הצליחה לשלב את מוצריה בפלטפורמות של כ-50 יצרניות רחפנים ורובוטיקה ברחבי העולם, ובין היתר בפלטפורמת הרחפנים של חברת Airbus..

בתוך כך, בימים אלה עברה מוביליקום ממשרדיה באזור למטה חדש ב-Hi Park שבשוהם. המשרדים יתפרשו על פני שטח של 700 מ"ר ויכללו מעבדת פיתוח תוכנה וחומרה, מעבדת ייצור ומעבדת רובוטיקה ורחפנים. "שטח המטה החדש גדול פי שלושה מהמתקן הקודם והוא מבטא את הצמיחה האורגנית של החברה לתחומים החדשים," אמר אלקיים.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחת סייבר , בינה מלאכותית , רחפנים , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אורן אלקיים , מוביליקום , רשות החדשנות