למרות מלחמת הסחר, סין ממשיכה להגדיל את עצמאותה בתחום השבבים

19 פברואר, 2019

על פי IC Insights, סין כבר מסוגלת לספק בעצמה כ-15.3% מתצרוכת השבבים. כמו כן, סין אחראית לכ-15.6% מכלל ייצור פרוסות הסיליקון בעולם

מאמציה האדירים של סין לבסס תעשיית שבבים עצמאית מושכים תשומת לב עולמית רבה, בעיקר על רקע החשש של ארצות הברית מפני שחיקה בהגמוניה הטכנולוגית שלה בעולם. רבים אף סבורים כי מלחמת הסחר הנוכחית נובעת במידה רבה מהניסיון של ארצות הברית לבלום את התפתחות תעשיית השבבים הסינית.

מאז 2005 סין היא צרכנית השבבים (IC) הגדולה ביותר בעולם. ואולם, הרפובליקה העממית לא הצליחה עדיין לייצר בקצב דומה יכולות ייצור עצמאיות ועל כן היא עדיין תלויה מאוד בשווקים הגלובליים. אחת המטרות המרכזיות של תוכנית "Made in China" היא להפחית את התלות הטכנולוגית של המדינה בשוק העולמי, הן בתחום הקניין הרוחני והן בתחום יכולות הייצור. על פי דו"ח של חברת המחקר IC Insights, סין ממשיכה להגדיל בהתמדה את תפוקת ייצור השבבים העצמית שלה, וב-2018 כבר הצליחה לספק כ-15.3% מתצרוכת השבבים שלה, בהשוואה ל-12.6% ב-2017. מכון המחקר מעריך כי מגמה זו תימשך בשנים הקרובות וב-2023 הייצור העצמי של המדינה כבר יהווה כ-20.5% מצריכת השבבים שלה. מדובר בקצב גידול שנתי של כ-15%.

אמנם חלק נכבד מיכולות הייצור הללו עדיין מושתת על חברות זרות הפעילות במדינה, כמו SK Hynix, סמסונג, אינטל ו-TSMC, אך חברות השוק הסיני כבר מצמיח יותר ויותר חברות שבבים מקומיות, כמו קבלנית הייצור SMIC, יצרניות הזיכרונות YMTC ו- .CXMTעד 2023, על פי התחזית של IC Insights, החברות הסיניות יהיו כבר אחראיות על 50% מהתפוקה של התעשייה המקומית.

עם זאת, למרות הגדלת יכולות הייצור, ב-IC Insights מעריכים כי סין לא תצליח לעמוד ביעדי תוכנית 'Made in China 2025", שהציבה יעדים שאפתניים של יכולת ייצור עצמי של 40% ב-2023 ו-70% ב-2025.

סין גם מגדילה את תפוקת ייצור פרוסות הסיליקון

גם בתחום ייצור פרוסות הסיליקון (Wafer) סין מגדילה את תפוקת הייצור שלה. על פי דו"ח נוסף של IC Insights, המפרט את חלוקת תפוקת ייצור הפרוסות העולמי לפי גיאוגרפיה, ב-2018 סין כבר היתה אחראית ל-12.5% מתפוקת ייצור פרוסות הסיליקון העולמי, וזאת בהשוואה ל-10.8% ב-2017. התפוקה של סין כבר כמעט שקולה לתפוקה של צפון אמריקה, שעמדה ב-2018 על 12.8%.

עוד עולה מהדו"ח כי טייוואן ממשיכה להיות המדינה עם תפוקת ייצור פרוסות הסיליקון הגבוהה בעולם, בעיקר בהיותה מקום מושבה של קבלנית ייצור השבבים הגדולה בעולם, TSMC. על פי הדו"ח, ב-2018 טייוואן ייצרה כ-21.8% מכלל פרוסות הסיליקון בעולם, עלייה קלה לעומת 21.3% ב-2017. TSMC היתה אחראית ל-67% מכלל תפוקת הייצור של טייוואן.

דרום קוריאה, שבה פועלות סמסונג ו- SK Hynixשמספקות גם שירותי ייצור לצד ייצור מוצריהן, ניצבת במקום השני עם נתח של 21.3%. שתי החברות הללו אחראיות ל-97% מכלל הייצור בדרום קוריאה. יפן נמצאת במקום השלישי, עם 16.8%. זירת הייצור ביפן השתנתה באופן משמעותי בשנים האחרונים, וזאת לאחר שמיקרון רכשה את יצרנית השבבים היפנית Elpida ב-2013 ב-2.5 מיליארד דולר, ולאחר שפנסוניק פיצלה חלק ממתקני הייצור (Fab) שלה לחברות נפרדות. כעת, שתי חברות השבבים עם תפוקת ייצור הפרוסות הגבוהה ביותר ביפן הן חטיבת הזיכרונות של טושיבה ורנסאס.

חלקן של יתר מדינות העולם (מופיע בתרשים תחת קטגוריית ROW). הכולל בין היתר את ישראל, רוסיה, אוסטרליה וסינגפור, ירד ב-2018 ב-0.4% ל-9.5%.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ייצור וקבלנות משנה , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: IC Insights , Made in China