גילת מגבשת ארכיטקטורה חדשה של תחנות לווייניות

28 פברואר, 2019

השינויים בתחנת הבסיס כוללים החלפת האנטנות, החלפת מערך המיחשוב בתוך התחנה ובניית תשתית ענן לניהול תחנות הקרקע הלווייניות, כדי להכין מוצר חדש עבור השוק המתפתח של לוויינים מנמיכי טוס

רון לוין (בתמונה למעלה): "לווייני LEO הם מנוע צמיחה חדש של גילת". צילום: Techtime

חברת גילת רשתות לוויין (Gilat Satellite Networks) מפתח תקווה מגדירה את מחדש את הארכיטקטורה של תחנות הקרקע הלווייניות שלה (VSAT), עבור תקשורת לוויינית ניידת ונייחת. כך נודע ל-Techtime בשיחה עם רון לוין, סמנכ"ל לקוחות אסטרטגיים ותקשורת בתנועה של החברה. השינויים בתחנת הבסיס כוללים החלפת האנטנות, החלפת מערך המיחשוב בתוך התחנה ובניית תשתית ענן לניהול תחנות הקרקע הלווייניות. התחנות החדשות לא נועדו להחליף את תחנות הקליטה הנוכחיות של החברה, אלא להכין אותה אל השוק המתפתח של לווייני תקשורת מנמיכי טוס (LEO) אשר צפוי לצמוח ב-3-5 השנים הבאות.

הלוויינים החדשים ינועו במסלול נמוך של כמה מאות קילומטרים מעל פני האדמה וישלימו סיבוב מלא של כדור הארץ בתוך כ-90 דקות. לכן כדי לשמור על תקשורת רציפה יש צורך במערכים הכוללים הרבה מאוד לוויינים ובתחנות קרקעיות (נייחות וניידות, כולל תחנות קליטה במטוסים ואוניות) המסוגלות לעקוב אחר הלווויין ולבצע מעבר חלק מלוויין ללוויין. הרשתות החדשו יחליפו את לווייני התקשורת המדור הנוכחי (GEO) הנמצאים בנקודה קבועה בשמיים מעל קו המשווה ובמרחק שך 36,000 ק"מ מכדור הארץ.

מאות ואלפי לוויינים קטנים וזריזים

"בטכנולוגיית GEO יש מגבלה במספר הלוויינים שניתן להציב בחלל היוצרת מגבלה של רוחב פס, וזמני ההשהייה הארוכים יקשו על רשתות הדור החמישי (5G) העתידיות", הסביר לוין. חברת גילת מכינה את הארכיטקטורה החדשה עבור רשתות עבור חברות לוויין שעימן היא מתאמת את הפיתוח: חברת OneWeb המתכננת לשגר 500-700 לוויינים עד 2021, חברת Telesat המתכננת לשגר 292 לוויינים עד 2022, עם אופציה להגדיל את המערך ל-512 לוויינים, חברת O3B הפועלת בתחום הביניים (MEO) ומתכננת 7 לוויינים, והחברה המסתורית ביותר, SpaceX, אשר מתכננת להקים את רשת Starlink, אשר תכלול אלפי לוויינים. היא הגישה בקשה לקבלת אישור מה-FCC לשגר 12,000 לוויינים במסגרת מערך Starlink.

מערך לווייני LEO המתוכנן של חברת Telesat
מערך לווייני LEO המתוכנן של חברת Telesat

לוין: "הדבר דורש שינויים בארכיטקטורה של תחנות הקליטה. הרשתות החדשות זקוקות להרבה מאוד תחנות קליטה המקושרות ביניהן, ולכן המרכיב האלחוטי (RF) נשאר ליד האנטנה, אולם העיבוד יכול להיעשות בענן. בעבר התבססו תחנות הקליטה הקרקעיות שלנו על שרתים ותוכנות ייעודיים, כיום אנחנו מתבססים על חומרה סטנדרטית עם תוכנה שלנו, והמטרה בתחנות החדשות היא לספק מערכת ענן לניהול התחנות, שתאפשר להוציא מהן גם את המחשבים".

במקביל, גילת מתכננת להחליף את אנטנות הקליטה הקיימות, העוקבות מכנית אחר הלוויינים, באנטנות המבוססות על עיצוב אלומה אשר יכולות לבצע מעקב אלקטרוני (Electronically Steered Antenna). בתחום הזה היא משתפת פעולה עם חברת איירבאס במסגרת תוכנית הורייזון 2020 של האיחוד האירופי, וכעת היא מגייסת עובדים לפיתוח אנטנות ESA. מחלקת תכנון השבבים שהיא הקימה לפני כשנתיים קיבלה משימה לפתח רכיבים משלה עצמה השולטים על כל האלמנטים באנטנות ESA העתידיות.

הדבר יאפשר לאנטנות לעבור במהירות רבה יותר מלוויין ללוויין ולעקוב אחר לוויינים מהירי טוס גם מפלטפורמות ניידות. במקרים מסויימים הן מפחיתות את צריכת האנרגיה הכוללת של תחנת הבסיס. "זהו תחום מעניין שעובר מהפיכה ויהיה אחד ממנועי הצמיחה העתידיים של החברה".

דילוג תדרים בחלל

כיום החברה מבצעת שינויים בתחנות הקליטה מהדור הנוכחי כדי להתאים אותן לדרישות הרשתות הסלולריות של הדור החמישי, ונכנסת לתחום חדש בעולם ה-GEO: דילוג תדרים (Frequency Hopping). התחום הזה נולד ביישומים צבאיים האזנות לשידורי רדיו. הוא מבוסס על שינויים תחופים בתדר הנושא, שהסדר שלהם ידוע רק למשדר ולקולט. כיום הוא נכנס לתחום החלל במתכונת חדשה כדי לשפר את התפוקה של לווייני התקשורת בלא להגדיל את צריכת ההספק שלהם.

אנטנת ESA שגילת פיתחה עבור תקשורת לוויינית בספינות ובמטוסים
אנטנת ESA שגילת פיתחה עבור תקשורת לוויינית בספינות ובמטוסים

מדובר בטכנולוגיה חדשה לגמרי הנמצאת כיום בשלבי ניסוי: בכל לוויין יש מספר אנטנות "המאירות" איזורים גיאוגרפיים שונים. טכנולוגיית הדילוג החדשה מאפשרת למתג את האנטנות והלעביר הספקי תקשורת שונים בזמנים שונים ובאיזורים שונים בהתאם לביקוש הרגעי. "כיום אנחנו עובדים על הטכנולוגיה הזאת ביחד עם כל המפעילים הגדולים, במטרה לפתח מערכת תקשורת הדדית בין הלוויין לבין תחנות הקרקע". במסגרת הזאת, החברה מפתחת שבב ביחד עם חברת STMicroelectronics, אשר תייצר אותה והוא יופעל באמצעות תוכנה של גילת.

חברת גילת מעסיקה כ-1,100 עובדים ונסחרת בבורסת תל אביב ובנסד"ק לפי שווי שוק של 509.6 מיליון דולר. בשנת 2018 הסתכמו מכירותיה בכ-266 מיליון דולר, בהשוואה לכ-283 מיליון דולר בשנת 2017. עם פרסום הדו"חות אמר המנכ"ל יונה עובדיה בהחברה מבצעת השקעות במוצר שיביא אותה למעמד של מובילה עולמית בתחום ה-LEO. הוא התכוון לניסוי משותף שהחברה ביצעה לפני שבועיים ביחד עם Telesat ועם ספקית תקשורת אירופית, שבמהלכו תחנת קליטה קרקעית שלה יצרה קישור בין ספינה לבין לוויין LEO של טלסאט, והעבירה תקשורת בזמן השהייה של 16msec בלבד.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעשייה ישראלית , תקשורת , תקשורת אלחוטית