קו הייצור האמריקאי של ראדא יתחיל לפעול ברבעון האחרון 2019

20 מרץ, 2019

החברה נערכת להשלמת תקציבי הרכש של שלוש תוכניות הצטיידות גדולות עבור הצבא האמריקאי. המכירות ב-2018 הגיעו לשיא של 28 מיליון דולר, ובשנת 2019 הן יצמחו בכ-43% להיקף של 40 מיליון דולר. "זו השנה שחיכינו לה"

בתמונה למעלה: מנכ"ל ראדא, דב סלע. "זו השנה שחיכינו לה". צילום: Techtime

חברת האלקטרוניקה הצבאית מנתניה, ראדא (Rada Electronic Industries), נמצאת לקראת השלמת תהליך ההקמה של מפעל לייצור מערכות מכ"ם טקטיות בעיירה ג'רמן-טאון שבמרילנד, המיועד לייצר מערכות מכ"ם עתידיות עבור צבא ארצות הברית. במהלך שיחת הוועידה בעקבות הדו"ח השנתי של החברה, דיווח היום (ד') המנכ"ל דב סלע שהיקף ההשקעה במפעל יהיה כמה מיליוני דולרים ספורים, פחות מ-5 מיליון דולר. "המטרה היא להתחיל בייצור מערכות מכ"ם כבר ברבעון הרביעי של שנת 2019".

ראדא עברה שינוי דרמטי בשנים האחרונות: במקביל לדעיכה ההדרגתית של שוק האוויוניקה המסורתי שלה, היא פיתחה קו מוצרים חדש של מערכות מכ"ם טקטיות אשר מתחיל רק עכשיו את שלבי הכניסה שלו לשוק. המכירות של המכ"ם הטקטי אחריות לתפנית שהיא ביצעה בשנת 2017, כאשר מכירותיה הוכפלו מ-12.8 מיליון דולר ל-26.2 מיליון דולר. כעת היא נמצאת בפני קפיצה נוספת, בשנת 2018 הסתכמו מכירותיה ב-28 מיליון דולר, והתחזית של החברה היא שבשנת 2019 היא תגדיל את המכירות ב-43% להיקף של כ-40 מיליון דולר. "זוהי השנה שחיכינו לה", הוא אמר לאנליסטים.

מערכות מכ"ם טקטי הן מערכות מכ"ם ניידות וקטנות המשמשות להגנה אקטיבית על כלי-רכב באמצעות איתור איום מקומי ומתן הוראת שיגור לחימוש מונחה שישמיד את האיום. הן גם משמשות לאיתור כטב"מים ורחפנים, ואיתור איומים נוספים כמו למשל פצמ"רים בשדה הקרב. החברה נכנסה לתחום בשנת 2006 כמעט במקרה בעקבות פנייה מרפאל, ובשנת 2008 החלה לעבוד עם תעש (היום בבעלות אלביט) על פיתוח המכ"ם עבור מערכות ההגנה האקטיביות נגד טילים "חץ דורבן" (באנגלית: Iron Fist) להגה על כלי-רכב משוריינים ועל כלי-רכב קלים בפני טילי נ"ט דוגמת טילי אר-פי-ג'י.

ראדא פיתחה פלטפורמת מכ"ם מבוססת תוכנה הניתנת לדחיסה במארז משולב קטן וזול יחסית. אלא שנדרשו כמעט 10 שנים כדי שהצבאות בעולם יכירו בצורך להגנת טנקים וכלי-רכב מפני טילים באמצעות מערכות הגנה אקטיביות. היה גם קושי טכנולוגי גדול, מכיוון שהו צריכות לאתר איום RPG ובתוך חצי שנייה את שלוח נתוני מיקום המדוייקים שיאפשרו לנטרל את האיום. התפנית של 2017 התרחשה בעקבות הזמנה דחופה של המארינס האמריקאי, שרכש בבהילות יותר מ-100 מערכות מכ"ם טקטי העובדות תוך כדי תנועה ומספקות התראה בפני איומים כמו רחפנים. היקף העיסקה היה 10 מיליון דולר.

כעת המצב שונה: הצבא האמריקאי סיים את מבחני הביצוע של חץ דורבן, אשר מתוכנן להתקנה ב-138 עבור חטיבת נגמ"שי Bradley 2 של הצבא האמריקאי. לדברי סלע, החברה מעורבת בעוד שתי תוכניות גדולות של הצבא האמריקאי להצטיידות במערכות ההגנה מתוצרת תעש/אלביט. סלע: "סיפקנו כמות משמעותית של מערכות עבור הבדיקות שבוצעו במסגרת התוכניות האלה, וכעת הם מכינים את התקציבים לשנים 2019 ו-2020. במקביל, החברה נערכת להשלמת תהליך קבלת אישור ספק מורשה והסמכת הגנה בפני תקיפות סייבר. וכאשר כל הנקודות האלה יחוברו, היא תתחיל לספק מערכות מכ"ם רבות לצבא ארצות הברית. חלקן ככל הנראה עכשיו, והשאר ב-2020 ובשנים שלאחריה.

מכ"ם CHR למערכות הגנה אקטיבית. מאתר RPG בתוך פחות מחצי שנייה
מכ"ם CHR למערכות הגנה אקטיבית. מאתר RPG בתוך פחות מחצי שנייה

לדברי סלע, בעקבות ההתפתחויות בשוק האמריקאי, היא מתחילה לעבוד גם עם בעלות הברית של ארצות הברית, כמו למשל מדינות ברית נאט"ו. למעשה, כולן מתעניינות בשלושה יישומים מרכזיים הנבנים מסביב למכ"ם טקטי: מערכות הגנה אקטיבית נגד טילים, מערכות הגנת נ"מ בפני איומים בגובה נמוך, ומערכות הגנה בפני רחפנים. "כיום יש לנו פתרון מיידי בתחום המכ"ם הטקטי העונה לצרכים הדחופים של הלקוחות". בסגרת הזאת החברה ביצעה השנה השקעה של מספר מיליוני דולרים ברכישת מלאי שיאפשר לה לעמוד בזמני אספקה קצרים מאוד.

"ההזמנות שקיבלנו לאחרונה הן בעלות סיכוי גבוה מאוד להביא הזמנות המשך, ואנחנו סבורים שחלק גדול מהצמיחה יגיע מבעלות הברית של ארצות הברית בעולם". החברה נערכה פיננסית לקראת 2019 עם גיוס הון בהיקף של כ-12 מיליון דולר שהגיע מהמשקיעים הישראלים שלה, שהביא את קופת המזומנים שלה להיקף של כ-20 מיליון דולר. במקביל, היא נכנסה לפרוייקט פיתוח חדש אשר אמור להביא ארבע מערכות מכ"ם חדשות לשוק בשנת 2020, ושהמאפיינים שלהן נשמרים בסוד.

רקע: הטכנולוגיה של ראדא

מערכות המכ"ם הנוכחיות של ראדא באות בשתי קטגוריות מרכזיות: Compact Hemisphare Radar-CHR, שהוא מכ"ם קצר טווח עבור מערכות הגנה אקטיביות המסוגל לאתר טילי RPG ממרחק של 40 מטר, ומערכות  Multi-mission Hemispheric Radar – MHR, שהן גדולות וחזקות יותר ומבצעות משימות רבות ומגיעות לטווחים של עד עשרות קילומטרים. כל המערכות מגיעות בתוך קופסא סגורה ומשוריינת. הן מצויידות באנטנת Active Electronically Scanned Array המבוססת על רכיבי GaN, ומבצעות סריקה היקפית באמצעות טכניקת עיצוב אלומה (Beamforming).

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכ"ם , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: מכ"ם , מכ"ם טקטי , ראדא