משרד הביטחון השעה את רישיון הייצוא הביטחוני של אביליטי

26 מרץ, 2019

חשד שהחברה מכרה מערכות האזנה ואיכון בניגוד לחוק. השעיית הרישיון תקשה על המשך פעילותה המסחרית

התמונה למעלה מתוך סרטון שיווקי של אביליטי, המדגים שיטת ציטוט

משרד הביטחון השעה את רשיון הייצוא של חברת אביליטי מערכות ביטחוניות (Ability), המספקת ציוד מודיעין אלקטרוני. ההחלטה התקבלה לאחר שימוע שנערך לנציגי החברה, בשל החשד כי החברה הפרה את חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני כאשר ביצעה פעולות שיווק ויצוא ביטחוני של מערכות האזנה ואיכון ללא רישיונות ובניגוד לדין. על שאר פרטי החקירה הוטל צו איסור פרסום.

כל חברה ישראלית אשר רוצה למכור ציוד, ידע או שירות ביטחוני ללקוחות בינלאומיים, נדרשת להירשם באגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון (אפ"י), ולקבל רישיון שיווק וייצוא. חברת אביליטי מספקת כלים מתקדמים ליירוט, מיקום גיאוגרפי וסייבר, המשמשים סוכנויות הגנה ומודיעין, צבאות, רשויות אכיפת חוק וארגוני הגנת העורף ברחבי העולם. מוצרי החברה נמכרים לממשלות ולסוכנויות ממשלתיות ביותר מ-50 מדינות. ההשעייה הגורפת של רישיון הייצוא של אביליטי מהווה מכה קשה לחברה ועשויה לשתק את פעילותה המסחרית, הממוקדת בשוק הבינלאומי.

חברת אביליטי עלתה בשנה האחרונה לכותרות בעיקר על רקע המשבר הניהולי והפיננסי החמור שאליו נקלעה, שכלל בשיאו שני מקרים שבהם הודיעו חברי הדירקטוריון על התפטרות קולקטיבית במחאה על התנהלות הבעלים. בנוסף, היא התמודדה עם איום לסילוק מבורסת נסד"ק בשל אי-עמידה בתנאי סף. אביליטי חתמה את שנת 2017 עם גירעונות מצטברים של כ-19.1 מיליון דולר לאחר ירידה תלולה בהכנסות, שהסתכמו בכ-1.9 מיליון דולר בלבד. בעקבות מצבה הפיננסי פרסמה החברה אזהרת "עסק חי".

למרות זאת, בנובמבר 2018 היא רכשה חברה סינגפורית שזהותה נותרה חסויה, המפתחת טכנולוגיית ULIN – Unlimited Interception להאזנה וליירוט של תקשורת סלולרית ממרחק בלתי מוגבל. ההחלטה מזכירה את המהלך שננקט נגד חברת אירונאוטיקס: באוגוסט 2017 השעה משרד הביטחון את רישיון השיווק מיצרנית המל"טים אירונאוטיקס, בשל החשד שהפרה את נהלי משרד הביטחון בעסקת מכירה של מל"ט מסוג Orbiter 1K ללקוח שהוגדר על-ידי החברה כ"לקוח מהותי". עם זאת, בניגוד לאביליטי, השעיית הרישיון מאירונאוטיקס חלה רק על מכירת המל"ט מסוג  Orbiter 1K לאותו לקוח, ולא על שאר פעילויותיה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: אביליטי , ייצוא בטחוני