אוויאיישן תחשוף בפאריס את הלקוח הראשון של המטוס החשמלי

27 מאי, 2019

החברה מהשרון תביא לתערוכה את האבטיפוס המתפקד הראשון של מטוס נוסעים חשמלי לטיסות ביניים. אוויאיישן מצפה להשלים את קבלת אישורי השיווק וההטסה כבר בשנת 2021

חברת אוויאיישן הישראלית (Eviation Aircraft) תחשוף בסלון האווירי שייפתח ב-17 ביוני בפאריס, את הלקוח הראשון של מטוס הנוסעים החשמלי שהיא מייצרת. במהלך הסלון היא תבצע את הצגת הבכורה העולמית של המטוס מדגם אליס (Alice), המיועד להשתלב בשוק הטיסות המקומיות (9 נוסעים למרחק של עד 1,000 ק"מ) בעולם. בשלב הנוכחי שוק היעד המרכזי של החברה הוא השוק האמריקאי, המחזיק בכ-70% מהשוק העולמי של טיסות מקומיות (הנקראות גם General Aviation). אחריו היא מכוונת לשוק האירופי. אחד משיאי התצוגה מבחינת החברה יהיה חשיפת לקוח אשר יודיע שהוא מתכנן לרכוש יותר מ-10 מטוסים במחיר של 3.5-4 מיליון דולר למטוס.

במסגרת הצגת הבכורה (Rollout), יוצג בתערוכה האבטיפוס הראשון שבנייתו הושלמה בימים אלה באתר ההרכבה של החברה בעיר ואן (Vannes) שבדרום צרפת. מדובר באבטיפוס מתפקד במלואו, שיאפשר להציג את מפרטי המטוס, תכולתו ותכונותיו. עם ההכרזה על הלקוח הראשון יתחיל המירוץ של החברה לקבלת אישורי טיסה ושיווק מרשות התעופה האמריקאית (FAA). הפעילות הזאת מתבצעת באמצעות חברת איוויאיישן אירקרפט אינק הרשומה בדלאוור ופועלת מאריזונה. החברה רשומה כבעלים של המטוס ותהיה אחראית על הרישוי, ניהול הייצור והשיווק, כאשר החברה הבת בישראל אחראית על הפיתוח.

בראיון ל-Techtime גילה מייסד משותף ומנכ"ל החברה, עומר בר-יוחאי (בתמונה למעלה), שהקמת החברה האמריקאית תושלם עד סוף השנה והיא צפויה להעסיק כ-30 עובדים שיעבדו מול הרשויות בארצות הברית על תהליך ההסמכה וקבלת אישורי הטיסה והשיווק. מדובר בתהליך שהוא בדרך-כלל ארוך מאוד, אם כי בחברה מקווים להשלים אותו עד לשנת 2021.

פרדיגמה חדשה בשוק לא יעיל

חברת אוויאיישן הוקמה ב-2015 על-ידי המנכ"ל עומר בר-יוחאי והיו"ר אביב צידון, עם תוכנית שאפתנית לחולל מהפיכה טכנולוגית ומסחרית בעולם התעופה: בניית מטוס נוסעים חשמלי, המונע על-ידי מערך של אלפי סוללות ליתיום, שיוכל לשנע נוסעים למרחקים של מאות קילומטרים במהירות גבוהה יותר מאלה של המטוסים הפועלים כיום בשוק, ובמחיר נמוך בהרבה. למעשה, המטוס מיועד להיכנס לגומחת השוק שאותה ממלאים היום מטוסים כמו ססנה 402 שנכנס לשוק בסוף שנות ה-60 ועדיין נמצא בשימוש מלא, או ססנה דנאלי החדש המבוסס על מנוע טורבו-פרופ.

בהתאם לכך, תוכנן המטוס אליס כמטוס לטווח של עד 1,000 ק"מ ולתפוסה של עד 9 נוסעים. למעשה, חלופה מהירה וזולה יותר להפעלה מאשר הססנה. בר-יוחאי: "בשנת 2017 נמכרו בעולם כ-4 מיליארד כרטיסי טיסה, כמחציתם עבור טיסות קצרות של כמה מאות קילומטרים. אולם בגלל כשל שוק בענף התעופה, רוב החברות מפעילות מטוסים גדולים ויקרים המיועדים לטיסות של אלפי קילומטרים, לביצוע הטסות למרחק ממוצע של כ-400 ק"מ".

החברה מאמינה שלחלופה החשמלית יש פוטנציאל גדול מאוד בשוק, מכיוון שהיא זולה יותר וקלה יותר לתחזוקה מאשר התעופה הממונעת המבוססת על מנועי בוכנה, סילון או טורבו-פרופ. "העלות העיקרית של התעופה כיום היא תחזוקה ודלק. במערכות הנעה חשמליות יש מעט מאוד חלקים נעים ולכן התחזוקה שלהן זולה מאוד. כיום הזמן הממוצע בין תקלות (MTBF) במנועים תעופתיים הוא 50,000-100,000 שעות. במנוע חשמלי ה-MTBF הוא 5,000-10,000 שעות. זהו פער של סדר גודל".

עיצוב חדשני וחומרים קלי-משקל

"גם בעלות הדלק ניתן להשיג חיסכון ניכר. מחיר החשמל הוא שבריר מהמחיר של דלק מטוסים, והנצילות של מנועי חשמל היא מעל 90% בהשוואה לנצילות של פחות מ-30% למנועי דלק. כל השאר מתבזבז על חום. אומנם צפיפות האנרגיה של סוללות היא נמוכה מזו של דלק שנוצר בקרקע לאורך מיליוני שנים, אולם התגברנו על כך באמצעות תכנון יעיל, עיצוב מחדש של המדחפים ומבנה המבוסס על קרבון (חומר מרוכב המכיל סיבי פחמן)". בנוסף, החברה פיתחה מודלים נוספים המאפשרים חיסכון בעלות החשמל.

כך למשל, טעינת הסוללות נעשית באמצעות מטען נייד: משאית שעליה נמצאת סוללה גדולה בהספק של 500kW, אשר משלימה את ההטענה בתוך חצי שעה, שזה הזמן המקובל בתעשיה להשלמת ההכנות בין טיסות (Turnaround Time) בשוק הטיסות לטווח בינוני. לרעיון הזה שני יתרונות מרכזיים נוספים: המפעיל יכול להטעין את הסוללה הקרקעית בשעות שבהן מחירי החשמל זולים יותר, והסוללות במטען הנייד הן סוללות שהיו בשימוש במטוסים, שלאחר זמן השימוש המקובל מוחלפות בסוללות חדשות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית