אקסייט תאבטח שדה תעופה נוסף בבייג'ין

23 יוני, 2019

החברה מראש העין פיתחה טכנולוגיית ניטור מסלולי המראה ונחיתה אשר מאתרת גופים זרים, משקעים וציפורים המסכנים את המטוסים. ב-2020 תיכנס רגולציה חדשה אשר צפויה להאיץ את ההצטיידות במערכת

בתמונה למעלה: מנכ"ל Xsight אלכס קורן. צילום: נדב קרלינסקי

חברת Xsight Systems מראש העין זכתה במכרז שני השנה להתקנת מערכת RunWize לגילוי עצמים זרים (FOD) במסלולי ההמראה והנחיתה של שדה תעופה בינלאומי בבייג'ין. בחודש אפריל השנה היא קיבלה הזמנה להתקנת מערכת הגילוי וההתראה שלה במסלול המזרחי. והחודש היא זכתה במכרז של שדה התעופה הבינלאומי החדש הנמצא בשלבי בנייה, בייגיין דאגזין, להתקנת המערכת בשני מסלולי המראה ונחיתה.

שדה התעופה הבינלאומי הוא אחד מהשדות העמוסים בעולם ובשנת 2018 עברו דרכו כ-100 מיליון נוסעים. שדה התעופה החדש דאגזין, נמצא בשלבי בנייה לכניסה לפעילות, ומתוכנן לעבוד בתפוקה של כ-120 מיליון נוסעים בשנה (לשם השוואה, בנתב"ג עברו ב-2018 כ-22 מיליון נוסעים). המערכת של אקסייט כבר מותקנת במספר נמלי תעופה גדולים מאוד, בהם: בוסטון, סיאטל, נתב"ג ובנגקוק, וכן בבסיסי חיל האוויר הישראלי.

חברת אקסייט הוקמה בשנת 2005 על-ידי קבוצה של יוצאי חיל האוויר, שהחלו לחפש פתרון לבעיית האיומים במסלול בעקבות אסון מטוס הקונקורד בשנת 2000, שבו נהרגו 108 אנשים. הפיתוח נמשך מספר שנים וההתקנה הראשונה של המערכת היתה בשנת 2012. כיום החברה פועלת מראש העין, ומייצרת את המערכות באמצעות חברת flex במגדל העמק. המנכ"ל אלכס קורן הגיע לחברה לפני כחמש שנים, לאחר 27 שנים בחיל האוויר, כאשר בתפקידו האחרון היה מפקד היחידה הטכנולוגית של החיל.

בראיון ל-Techtime הוא סיפר שהחברה פועלת בשוק המצוי רק בתחילתו. קורן: "עולם התעופה מכפיל את עצמו בכל 15 שנה. אנחנו מחזיקים בכ-60% מהשוק העולמי בתחום הזה, ובסוף השנה נהיה ב-9-10 מסלולים בעולם, שזה שיעור אפסי מהפוטנציאל שיש בשוק. ארגון התעופה האזרחית (International Civil Aviation Organization) מוטרד מאוד לאחרונה מבעיית המזהמים על המסלולים, והגיש הצעה לחייב כל שדה תעופה בעולם החל מ-2020, לדווח בזמן אמת על מצב המזהמים על המסלול".

כיצד הרגולציה החדשה תשפיע עליכם?

קורן: "אנחנו נמצאים בשורה הראשונה ממש סמוך למסלול. אורך מסלול ממוצע הוא כ-3.8 קילומטר. המערכת שלנו יושבת על מנורות התאורה הנמצאות במרחק של 60 מטר אחת מהשנייה. בכל מנורה יש את הסנסור הכולל מצלמה, מכ"ם ויכולת IR. החיישנים והמנורות נמצאים משני צידי המסלול, כלומר יש לנו כ-100 חיישנים בכל מסלול. אנחנו יכולים למדוד באופן מדוייק את גובה השלג, גובה הקרח או אפילו כמות המים שיהיה צורך לדווח עליהם".

מהו היתרון הטכנולוגי שלכם?

"פיתחנו טכניקות לגילוי חפצים קטנים ומניעת התראות שווא. כל חיישן נעזר בחיישן שלידו, ואם אין גילוי משני חיישנים לפחות, אנחנו לא מייצרים התראה. עד היום רשמנו 10 פטנטים, ואנחנו ממשיכים לעדכן את המערכת. התכנון של המכ"ם מבוסס על קניין רוחני שלנו, ולאחרונה עברנו משימוש במכ"ם בעל אנטנה מסתובבת למכ"ם Phased Array בעל שליטה אלקטרונית על זוויות הקרינה והקליטה. אנחנו ממשיכים לעדכן את האלגוריתם, והתחלנו להשתמש במערכת בינה מלאכותית הלומדת את המסלול ואת האיומים האופייניים שלו".

אומנם אקסייט פועלת בשוק הנמצא רק בחיתוליו, אולם זהו שוק המאופיין ביציבות גדולה מאוד, המוכרת לכל מי שקשור לעולם הבטיחות בענף התעופה. אפילו ההסכמים שלה הם ארוכי טווח: "בכל אתר אנחנו עובדים עם אינטגרטור מקומי המתקין את המערכת, אולם אנחנו מתחייבים לספק תמיכה ותחזוקה שוטפת לאורך 10 שנים לפחות".

מכלולי מכ"ם ומצלמה לאורך המסלול

מערכת הגילוי של אקסייט מבוססת על מערך משולב של מכ"ם גלים מילימטריים, מצלמת אור-נראה וחיישני אינפרא-אדום קרוב, המוצבים על-גבי פנסי התאורה לאורך המסלולים. תוכנת היתוך מידע משלבת את הנתונים מכל המקורות האלה ומפעילה את מערכת FODetect, מספקת בקרה אוטומטית ורציפה של מצב המסלולים. ראש החישה כולל מכ"ם זעיר (Mini W-band Radar) בתדר של 76-7GHz, מקור תאורת אינפרא-אדום ומצלמה המשמשת גם לצילום באור נראה וגם לצילום IR באמצעות מסנן נייד.

ראשי החישה פרוסים לאורך המסלול ומספקים את המידע באמצעות תקשורת מקומית אל מחשב המתיך את המידע ומאתר חפצים חשודים על המסלול. המערכת מסוגלת לאתר חפצים בגודל של בורג בודד, שעשויים לפגוע בבטיחות ההמראה או הנחיתה. במקביל, היא מפעילה את תוכנת BirdWize, אשר מזהה ציפורים על המסלול, ומבריחה אותן באמצעות הפקת רעש מרתיע מראש החישה המצוי בקרבת הציפור.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Xsight , מכ"ם