התעשייה ממתינה לתקן Wi-Fi 6 החדש

2 יולי, 2019

השנה תתפרסם הגרסה הסופית של התקן, המבטיחה תקשורת אמינה, מאובטחת ומהירה יותר. הטכנולוגיה הוותיקה והמצליחה ביותר בעולם הדיגיטלי תגיע להערכת ABI להיקף מכירות של 4 מיליארד אבזרים בשנה

לפני כשבוע חגג ארגון הגג התעשייתי Wi-Fi Alliance, את יובל ה-20 שנה להופעתו בשוק של תקן התקשורת האלחוטית המקומית הנפוץ ביותר בעולם. מדובר באחת מהטכנולוגיות הוותיקות והמצליחות של העולם הדיגיטלי. היא החלה את דרכה בשנת 1985 כאשר משרד התקשורת האמריקאי שחרר תדרים אלחוטיים לשימוש חופשי בטווח 2.4GHz-5GHz. מכון IEEE הגדיר עבורם את התקן 802.11 כתקן לתקשורת אלחוטית מקומית שנועד להחליף את השימוש ברשת Ethernet קווית, שאושר בשנת 1997.

אולם התקן היה בעייתי וסבל מקצב איטי והשהיות מרובות. מכון IEEE ייצר את הגרסאות 802.11a ו-802.11b אשר התגברו על הבעיות האלה, ואישר אותן בשנת 1999. באותה שנה הוקם הגוף התעשייתי Wi-Fi Alliance על-ידי שש חברות שהגיעו מתחום האיתרנט, כדי לקדם את התקן, לתאם את השימוש במערכות ולהסמיך מוצרים העומדים בדרישות התקן.

מהפיכת הוויי-פיי הראשונה

מאז החלה תנופה שקיבל את הכינוי "מהפיכת הוויי-פיי", כאשר בעשור הראשון נמכרו מיליארד אבזרי וויי-פיי. הזינוק הבא היה כניסת הוויי-פיי לאייפון ולמחשבים האישיים, ובשנת 2018 הגיע מספרם הכולל של האבזרים המקושרים לכ-30 מיליארד. להערכת חברת המחקר ABI Research, המגמה צוברת תאוצה, ובחמש השנים הקרובות יימכרו 20 מיליארד אבזרי וויי-פיי (ממוצע של 7 אבזרים לבית). כניסת יישומים חדשים לתחום הזה, דוגמת IoT, תעשיית הרכב והבית החכם, יביאו את שוק הוויי-פיי להיקף מכירות שנתי של כ-4 מיליארד מכשירים כבר בשנת 2024.

כעת התעשייה ממתינה לפירסום הגרסה הסופית של תקן  IEEE 802.11ax, שקיבל כבר את הכינוי Wi-Fi 6, ושהמערכות הראשונות שלו כבר החלו לצאת לשוק. להערכת ABI הוא יהיה אחראי לקפיצת המדרגה הבאה בהפצת הטכנולוגיה. "מוצרי Wi-Fi 6 מתחילים להיכנס לשוק ברמת תשתיות התקשורת, והם יתחילו להיות מורגשים באבזרי הקצה רק בעוד שנה עד שנה וחצי", אמר אנליסט ראשי של ABI, אנדרו זינאני. הטכנולוגיה החדשה תשפר את קצב התקשורת, אולם לא בצורה דרמטית. ככל הנראה המהירות תהיה גבוהה בכ-50% בהשוואה למכשירים הקיימים.

מהפיכת הוויי-פיי השנייה

אולם בהיבטים אחרים היא מבטאת שינוי עמוק. היא כוללת אבטחה משופרת של התקשורת ושימוש בטכנולוגיית MIMO המאפשרת לאבזרים רבים להיות מקושרים בו-זמנית אל נתב אחד, מבלי לסבול מהאטה גדולה בקצב התקשורת. לצורך זה גם אומץ השימוש בשיטת השידור והקליטה OFDMA המספקת יכולות של עיצוב אלומה (Beamforming), באיפנון 1024-QAM הנחשב לאחד מהיעילים ביותר בשוק, בפרוטוקול מבוסס Multi-user MIMO המחלק משאבים למספר מכשירים בו-זמנית, ובטכניקת Spatial Frequency Reuse שהובאה מעולם התקשורת הסלולרית.

כל אלה מבטיחים תקשורת אמינה יותר, אשר מסוגלת להתמודד עם אבזרי קצה רבים בו-זמנית ועם הפרעות סביבתיות, וזהו מרכיב חיוני לשימוש בקתן האלחוטי החדש במערכות IoT ובמערכות ממונעות. ארגון Wi-Fi Alliance, שהשיג בשנה שעברה שיא של 45,000 הסמכות, צופה שהתקן החדש ייצר כלכלה בשווי כולל של כ-3.5 טריליון דולר. אומנם הוא לא מסביר מהי משמעות המספר, אולם זה נשמע הרבה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תקשורת , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: Wi-Fi , וויי-פיי