טקסס אינסטרומנטס מזעזעת את שרשרת ההפצה

6 אוקטובר, 2019

ביטלה את הסכמי ההפצה עם חברות כמו אבנט העולמית וטלסיס בישראל. הביטול צפוי להיכנס לתוקף בסוף 2020. בתעשייה ממתינים להודעה מסודרת על האסטרטגיה החדשה

חברת טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments) מזעזעת את שרשרת ההפצה של רכיביה בעולם, עם מדיניות חדשה שפרטיה עדיין לא ברורים לגמרי. מכל מקום, בשבוע שעבר דיווחה חברת אבנט העולמית על קבלת הודעה מחברת TI שבה נמסר כי עקב התפתחות באסטרטגיה של TI, היא מתכננת להפסיק את הסכם ההפצה של עם אבנט בסוף דצמבר 2020. מדובר במהלך משמעותי מבחינת אבנט, שכן המכירות של מוצרי TI תפסו כ-10% ממכירותיה ב-2019.

בתעשייה מדברים על חברות הפצה נוספות שקיבלו את ההודעה הזאת, אולם הן עדיין לא דיווחו עליה. חברת טקסס אינסטרומנטס היא מיצרניות השבבים הגדולות בעולם, ומכירותיה בשנת 2018 הסתכמו בכ-15.8 מיליארד דולר. בשנתיים האחרונות ביצעה TI מספר שינויים במדיניות ההפצה שלה. כך למשל, במהלך שנת 2017 היא ביטלה את נוהל הגנת המפיץ לחלק מהלקוחות, אשר איפשר להם להגן על המכירות תמורת מהלכים שהמפיצים ביצעו ושהביאו להטמעה של רכיבי TI במוצרים חדשים. שינוי המדיניות הגביר את התחרות בשוק ופגע בריווחיות המפיצים.

שינויים במדיניות ההפצה של TI

בשנת 2019 הודיעה TI על שינוי נוסף במדיניות: היא החליטה למכור רכיבים ישירות לקבלני משנה בעולם ולא רק באמצעות המפיצים. בתעשייה מצפים להודעה מסודרת של TI בימים הקרובים, ומדווחים על חברות נוספות בארץ ובעולם שקיבלו את ההודעה הזאת, אולם עדיין אין אישור לכך. בין השאר, נפוצו בימים האחרונים שמועות שלפיהן היא מתכננת לנתק את הקשרים עם כל חברות ההפצה כדי להפיץ בעצמה את רכיביה. כאמור, כולם ממתינים כעת להודעה מסודרת של החברה.

בישראל התקבל היום אישור ראשון של חברת טלסיס (Telsys) הנסחרת בבורסה בתל-אביב. הדיווח של טלסיס למשקיעים דומה מאוד לדיווח של אבנט. טלסיס מסרה שמנכ"ל החברה קיבל בשבוע שעבר הודעה בעל-פה מנציגי TI על כוונת TI להפסיק את ההתקשרות עם טלסיס בתום שנת 2020. המידע המלא יתקבל במכתב שיישלח לטלסיס מחר (7 אוקטובר) שבו יפורטו כל פרטי הפסקת ההתקשרות.

להערכת טלסיס, הפסקת ההתקשרות עם TI תשפיע לרעה על התוצאות של מגזר ההפצה החל משנת 2021. הדיווח על ההתפתחות הפיל את מניית טלסיס בבורסת תל אביב בכ-4.8% וכעת היא נסחרת לפי שווי שוק של כ-421 מיליון שקל. להערכת החברה, שינויי המדיניות של TI גרמו לירידה בריווחיות שלה בשנים 2017 ו-2018, אולם היא פיצתה על כך באמצעות הגדלת המכירות.

טלסיס מתחילה להפיץ את NXP

טלסיס היא מחברות ההפצה המקומיות הגדולות בישראל. היא מעסיקה 58 עובדים ומכירותיה ב-2018 הסתכמו בכ-379 מיליון שקל, מתוכן כ-247 מיליון שקל בתחום הפצת הרכיבים וכ-132 מיליון שקל בהפצת מודולים ממוחשבים של החברה הבת ואריסייט. טלסיס כבר החלה בהיערכות לקראת המציאות החדשה, ולפני כשבועיים חתמה על הסכם הפצה לא בלעדי עם חברת NXP. היא תפיץ את הרכיבים במקביל למפיצים האחרים של NXP בישראל: Future Electronics, Arrow וחברת EBV הנמצאת בבעלות אבנט.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , שיווק והפצה

פורסם בתגיות: Texas Instruments , טלסיס