שוק הרכב לא נמלט מהירידה בשוק השבבים

15 אוקטובר, 2019

עודפי מלאים ומתיחות גלובלית בולמים שניים מהשווקים החשובים ביותר בתעשיית השבבים: מעבדי מחשבים ומיקרו-בקרים. השוק גם מושפע מהמשבר בתעשיית הרכב, המאפיל על השפל של שנת 2008

Semiconductor Wafer

לאחר כמעט תשע שנים של עליות במכירות של מיקרו-מעבדים (MPU), בשנת 2019 השוק צפוי להתכווץ בכ-4% ולהסתכם במכירות של 77.3 מיליארד דולר. כך העריכה לאחרונה חברת המחקר IC Insights. החברה מייחסת את הירידה לשילוב של מספר גורמים: חולשה בשוק הסמארטפונים, עודף מלאי בשוק מרכזי הנתונים ומלחמת הסחר המתמשכת בין סין וארצות הברית.

כמעט 52% מהמכירות (בדולרים), יגיעו ממעבדים מרכזיים (CPU) במחשבים אישיים, טאבלטים, שרתים, מחשבים מרכזיים, אבזרי אינטרנט וכדומה, כאשר כ-29% מהמכירות צפויות להגיע מתחום מעבדי היישומים בטלפונים סלולריים. ארכיטקטורת x86 שולטת ללא עוררים בשוק המעבדים ורק 1% מהמעבדים הנמכרים בשוק מבוססים כיום על ארכיטקטורת RISC, כמו המעבדים של חברת ARM. החברה מאמינה שהשוק יציג התאוששות חלקית בשנת 2020 ויצמח בכ-2.7% להיקף של 79.3 מיליארד דולר.

הנקודה הזוהרת בשוק המעבדים שייך לקטגוריית המעבדים המשובצים (Embedded MPU): בשנת 2019 הם צפויים להיות אחראים לכ-17% ממכירות ה-MPU, בהיקף של כ-12.9 מיליארד דולר, בעקבות עלייה של 10% במכירות בהשוואה לשנת 2018. הצמיחה במכירות של מעבדים משובצים נובעת מהעלייה בהיקף ההתחברות של אבזרי IoT, השימוש הגובר במערכות אוטומטיות ובינה מלאכותית והצמיחה בשימוש בחיישנים בתעשיות הרכב ובקווי הייצור התעשייתיים.

שוק המיקרו-בקרים נחנק

גם עבור המעבדים בקטגוריה האחות, מיקרו-בקרים (MCU), השוק אינו מאיר את פניו ב-2019. להערכת חברת IHS Markit, השוק צפוי לצמוח השנה ב-0.2% בלבד. אומנם זה טוב בהרבה משוק השבבים כולו, אשר צפוי להציג השנה את הביצועים הגרועים ביותר בעשור האחרון ולרדת ב-7.4%, אולם זו עדיין מכה קשה לאחר העליות 5.4% ב-2018 ו-13.6% בשנת 2017.

מדוע השוק נחנק? להערכת האנליסט כריסטופר מוריס כמעט מאותן סיבות שבגללן קפא שוק המעבדים: הצטברות מלאים במחסני החברות והמתיחות הגיאו-פוליטית. הן אפילו חזקות יותר מגורמים כמו ההתלהבות שמעוררת בשוק ההופעה של יישומי בינה מלאכותית ומערכות רכב חכמות ומקושרות, דוגמת ADAS.

שנת 2019 החלה עם ההשבתה הארוכה ביותר בהיסטריה של הממשל האמריקאי, אחר כך הגיעו נתונים ראשונים על האטה בכלכלת סין, שהיא השוק הגדול בעולם של מיקרו-בקרים, ולאחר מכן ההסלמה במלחמת המכסים בין סין וארצות הברית. ויש סיבה נוספת לקיפאון: שוק הרכב אחרי ליותר מ-30% ממכירות המיקרו-בקרים בעולם, ובשנים 2018 ו-2019 הוא סובל מירידה במכירות.

להערכת חברת המחקר הגרמנית Automotive Research, היקף המכירות של שוק הרכב יצטמצם מ-83.7 מיליון מכוניות ב-2018 לכ-79.5 מיליון מכוניות ב-2019. מדובר בירידה של 4 מיליון מכוניות, כמעט כפולה מהיקף הירידה במכירות בשיאו של המשבר הכלכלי של שנת 2008. הירידה הזאת מזעזעת את שוק המיקרו-בקרים, ולהערכת IHS Markit תהיה אחראית לירידה של כ-3% במכירות של מיקרו-בקרים בעולם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחקרים ונתוני שוק , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: MCU , MPU , שבבים