אבנט נכנסת לשוק הסיני באמצעות עליבאבא

17 אוקטובר, 2019

שיתוף הפעולה בין אבנט ועליבאבא הסינית פותח בפני המפיצה הגלובלית את שוק העסקים הקטנים באמצעות פלטפורמת מסחר אלקטרוני, ומלמד מה הן המגמות החדשות המעצבות את פני שוק הפצת הרכיבים הגלובלי

בניסיון להגדיל את דריסת הרגל שלה בשוק הסיני, הכריזה לאחרונה חברת אבנט (Avnet) על שיתוף פעולה מעניין עם ענקית הסחר האלקטרוני הסינית עליבאבא. אבנט, הנחשבת לאחת ממפיצות הרכיבים האלקטרוניים הגדולות בעולם, השיקה חנות מקוונת (Super Store) בפלטפורמת המקומית של עליבאבא, 1688, דרכה יוכלו יצרנים ומפתחים סיניים לרכוש ישירות את המוצרים שהיא מפיצה. בניגוד לפלטפורמה הראשית של עליבאבא, פלטפורמת 1688 מיועדת לשוק המקומי והיא זמינה בשפה הסינית בלבד.

היא נחשבת למוקד מרכזי של סחר סיטונאי ורכש בין עסקים (B2B). באתר פועלות כ-10 מיליון חנויות מקוונות ומבקרים בו מדי יום כ-150 מיליון משתמשים. המהלך משרת מספר יעדים אסטרטגיים עבור אבנט: חדירה לשוק השבבים הסיני הצומח, ביסוס מעמדה כמפיצה מובילה בתחום ה-IoT, ויצירת ערוץ הפצה המכוון לחברות קטנות ובינוניות.

המהלך מיועד לחזק את מעמדה של אבנט בשוק העסקים הקטנים והבינוניים (SMB), שבו היא פחות חזקה. דו"חותיה הכספיים של עליבאבא מלמדים על צמיחה בשוק הזה: ברבעון השני של 2019 היה השוק הסיטונאי בסין אחראי להכנסות של כ-422 מיליון דולר, עלייה שנתית של 33%, שהפכה אותו לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של עליבאבא.

ערוץ הפצה ישיר אל "הזנב הארוך"

כיום אבנט פועלת בעיקר מול יצרניות גדולות, מאחר שכמפיצה שולי הרווח שלה נמוכים יחסית, והרווח מגיע מנפח מכירות גדול (Scale). פלטפורמות e-commerce כמו של עליבאבא (או אמזון) מאפשרות להגיע אל הלקוחות הקטנים והמרובים, שקיבלו את הכינוי "הזנב הארוך". שיתוף הפעולה עם עליבאבא גם חוסך לאבנט את העלויות הגבוהות שבפיתוח ובקידום פלטפורמה עצמאית בסין, ולכן גם העסקאות הקטנות הן ריווחיות.

הניסיון של אבנט לחזק את נתח השוק שלה בסין ולבסס ערוץ הפצה חדש באמצעות פלטפורמת e-commerce, מגיע בתקופה שבה מתחוללות תמורות משמעותיות בעולם ההפצה בכל הנוגע ליחסים שבין הספקיות (יצרניות שבבים ורכיבים) לבין מפיצות הגדולות. מאז 2017 הפסיקו מספר חברות שבבים מובילות להפיץ את רכיביהן דרך אבנט, בהן: ברודקום, סייפרס, אנלוג, סיליקון לאבס ועוד.

המכה האחרונה הגיעה בתחילת החודש, לאחר שחברת טקסס אינסטרומנטס (TI) הודיעה כי תבטל החל מ-2020 את הסכמיה עם חברות ההפצה בעולם (מלבד Arrow) ותמכור את רכיביה באופן ישיר ללקוחות ולספקי המשנה. טקסס אינסטרומנסט היתה אחראית לכ-10% מהכנסות אבנט ב-2019.

אקוסיסטם למפתחי IoT

שיתוף הפעולה עם עליבאבא גם משתלב באסטרטגיה המוצהרת של אבנט לחזק את מעמדה בשוק ה-IoT. אבנט השקיעה יותר ממיליארד דולר בבניית סביבת גישה ישירה אל הלקוחות, כאשר בשנים 2016 ו-2017 היא רכשה את מפיצת הרכיבים הבריטית Premier Farnell, את קהילת המפתחים Hackester.io ואת חברת הייעוץ בתחום הייצור Dragon Innovation. כל זאת במטרה לבנות אקוסיסטם של ערוצי רכש ישיר ושירותי פיתוח, ייעוץ ושיווק.

סין נחשבת כיום לשוק ה-IoT הגדול והצומח בעולם. בהודעה המשותפת שלהן, מיקדו אבנט ועליבאבא את המסר בשוק ה-IoT בסין. "שיתוף הפעולה יאפשר למפתחי IoT בסין להאיץ את תהליכי הפיתוח באמצעות פלטפורמה מוכרת עם קישוריות לענן", אמר מנהל התחום הדיגיטל באבנט, נישאנט נישאנט (Nishant Nishant). מנהל תחום גלובלי בחטיבת הענן של עליבאבא, קן שן, הוסיף: "הסינגריה בין שתי החברות תתסייע לקדם את תחום ה-IoT ולפתח אקוסיסטם של מומחים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , שיווק והפצה