סקר משכורות בתחום התוכנה: עדיפות למפתחי פייתון ופול-סטאק

10 נובמבר, 2019

מצוקת המועמדים מובילה לכך שהחברות הישראליות מורידות את רף הדרישות מבחינת ניסיון והשכלה, ומגבירות את ההכשרה הפנים-ארגונית. שכר מפתחי התוכנה גבוה פי שלושה מהשכר הממוצע במשק

השכר הממוצע במקצועות הסתכם בכ-28,450 שקל לחודש ברבעון השלישי של 2019. מדובר בעלייה מתונה של 1% ביחס לרבעון הקודם ולרבעון המקביל אשתקד. עליות שכר קלות נרשמו ברוב תחומי התוכנה, ביניהם: שכר מפתחי Python שרשם עליה של 3%, ל-31,600 ש"ח לחודש ושכר מפתחי Ruby שרשם עליה של 5%, לכ-26,300 ש"ח לחודש. ירידה של 3% נרשמה בשכרם של מפתחי Java שהסתכם ברבעון האחרון בכ-29,500 שקל לחודש.

כך עולה מנתוני חברת see.V, המתמחה בגיוס טאלנטים בתחומי התוכנה. נתוני הסקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם נתוני משרד העבודה והרווחה, שהעריך בתחילת הרבעון שהשכר החציוני למשרת מפתח תוכנה הוא כ-28,443 שקל לחודש – כמעט פי 3 מהשכר הממוצע במשק. החברה מסרה שהיא ביצעה עד כה אלפי השמות עבור כ-700 חברות, בהן: MyHeritage ,SentinelOne, Logz.io, Taboola, CyberArk ו-Gett.

עידן המפתחים ההיברידיים

הנתונים מבוססים על ניתוח מאות השמות בשבוצעו רבעון האחרון, כ-1,000 משרות פתוחות בתחומי התוכנה השונים ברבעון השלישי, ושני סקרים בהשתתפות של כ-800 מפתחי תוכנה. המקצוע המבוקש ביותר בתחומי התוכנה הוא מפתח Full Stack, שמוביל בעשרות אחוזים על המקצועות המבוקשים האחרים. מפתח פול סטאק (Full Stack Developer – FSD) הוא מפתח תוכנה השולט במספר גדול יחסית של טכנולוגיות, ולכן יכול לפתח בעצמו אפליקציה או אתר WEB מלאים, בהתאם לדרישות ה-UI-UX.

אין לתחום הזה הגדרה ברורה או מפרט ידע מוגדר, אולם המושג מקובל מאוד בתעשייה. מעבר לשכר הגבוה, מפתחי FSD נהנים מגמישות תעסוקתית, מכיוון שגם חברות קטנות וגם חברות גדולות מעוניינות בהם. לצידם, נמשך הביקוש הגבוה למפתחים בשפת Python, בא לידי ביטוי בעלייה של 3% בשכר הממוצע לשכר של 31,600 ש"ח לחודש, מה שמציב מפתחים בשפה זאת בראש טבלת השכר בתחומי התוכנה.

מניתוח ממוצעי השכר לפי שפות ומקצועות התוכנה, עולה כי ברבעון האחרון רואים עליות שכר ברוב התחומים, כאשר בראש טבלת השכר מפתחי אלגוריתמים, ובפרט מדעני דטה ומפתחי פייתון. בצד עליות שכר בתחומים אלה, נרשמו עליות שכר גם בשכרם של מפתחי ++C שטיפס ברבעון האחרון ב-3%, לכ-30,000 שקל לחודש, בשכר של מפתחי Ruby שטיפס ב-4% לכ-26,000 שקל לחודש ובשכר של מפתחי PHP שטיפס ב-3% ועמד על 23,500 שקל לחודש.

סוף עידן "התותחים"?

"השכר הממוצע כמעט ולא השתנה בשנה האחרונה", אמרה מנהלת גיוס ב-see.V, דניאל יוגב, "אבל התחרות על המועמדים אגרסיבית מאוד, והחברות מנסות לפתות את המועמדים בהטבות שונות, במיוחד כאשר מדובר ב-'כוכבים'". או "תותחים" בנוסח של מודעות דרושים רבות, שהם יוצאי יחידות טכנולוגיות או בוגרי אוניברסיטאות בעלי ניסיון. "אבל אנחנו מתחילים לראות שינוי מגמה ברף הדרישות של החברות. מצוקת המועמדים בשוק מובילה לכך שהחברות מתגמשות ביחס לניסיון ולהשכלה של המועמדים.

"חברות רבות בוחרות בפתרון של העסקת עובדים ללא ניסיון או עם ניסיון מועט, ומעניקות להם את ההכשרה הנחוצה במסגרת העבודה, או שהן לוקחות עובדים מנוסים בתחום אחד, ומעניקות להם את ההכשרה הנחוצה לתחום חדש. זהו תהליך בריא. הפתרון למחסור העצום בכוח אדם טכנולוגי לא יימצא בקרב 'כוכבי תוכנה' שהם מתי מעט. כנראה זה ההסבר לעצירה בעליית השכר הממוצע בתחומי התוכנה בשנה האחרונה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנשים , חדשות , תוכנה ותכנון אלקטרוני

פורסם בתגיות: שכר , תוכנה