ZF נכנסת לעולם המוביליטי בעזרת ידע ישראלי

25 נובמבר, 2019

ענקית הרכב הגרמנית בחרה בפלטפורמה של אופטימל-פלוס לפקח על 230 מפעליה, ובסימולטור של קוגנטה כדי לבדוק מערכות ADAS. מובילאיי מסייעת לה בפיתוח מערכת נהיגה חצי-אוטונומית ברמה 2+

בתמונה למעלה: מחשבי-רכב ממשפחת ProAI RoboThink של ZF

קבוצת ZF הגרמנית (ZF Friedrichshafen), המייצרת מכלולים מכניים ואלקטרוניים לתעשיית הרכב, נכנסת לתחום התחבורה העתידית (מוביליטי) באמצעות הישענות על טכנולוגיות ישראליות. לאחרונה היא חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם מובילאיי, קוגנטה ואופטימל-פלוס, וממשיכה לחפש בישראל טכנולוגיות נוספות. "ישראל מייצרת טכנולוגיות חדשניות ואנחנו מחפשים חברות ישראליות כדי לפתח מוצרים שיעצבו את פני תחבורת העתיד", אמר סגן נשיא לפיתוח בקבוצת ZF, ד"ר דירק ואליסר.

חברת ZF היא ענקית ייצור מכלולים ותת מערכות לתעשיית הרכב. היא מעסיקה כ-149,000 עובדים בכ-230 מפעלי ייצור בעולם. בשנת 2018 הסתכמו מכירותיה בכ-37 מיליארד דולר. מדובר באחת מהחברות התעשייתיות הוותיקות בעולם, אשר הוקמה בשנת 1915 כדי לייצר רכיבים עבור ספינות האוויר הגדולות מסוג צפלין.

מובילאיי פתחה את הדרך לישראל

במסגרת ההיערכות לתחבורת העתיד, שתהיה אוטונומית, חשמלית ומבוססת על שירותים, הגדירה החברה אסטרטגיה בשם Vision Zero – אפס תאונות ואפס זיהום אוויר – שלצורך הגשמתה היא נשענת על סיוע טכנולוגי מישראל. החברה התוודעה אל טכנולוגיות הרכב המקומיות בזכות שיתוף פעולה עם מובילאיי: שתי החברות פיתחו ביחד ומייצרות מצלמות חכמות עבור מערכות עזר לנהג (Advanced Driver Assistance Systems). שתי החברות פיתחו ביחד את מצלמת הרכב החכמה היחידה בשוק הכוללת שלוש עדשות (Tri-cam) הפועלת באמצעות האלגוריתם של מובילאיי.

כיום ZF ומובילאיי מפתחות מערכת עזר לנהג מדור חדש, המספקת יכולת נהיגה אוטונומית ברמת Level2+. מדובר ברמת ביניים מתקדמת יותר מרמה 2 שמאפייניה הם סיוע בהיגוי, בשמירה על נתיבי נסיעה, בהאצה, בבלימת הרכב ובמהירות השיוט.

רמה 2+ כוללת יכולות נוספות, בהן: יכולת הבנה מרחבית של סביבת הרכב באמצעות קישור החיישנים אל תוכנות בינה מלאכותית, שירותי תא נהיגה חכמים כמו ניטור מצב הנהג, יכולת זיהוי מחוות של הנהג ויכולת ניטור וזיהוי מצב הנוסעים בחלל הרכב. אומנם רמה 2+ דורשת נוכחות של נהג האחראי להפעילות הרכב, אולם הפלטפורמה מאפשרת ביצוע אוטונומי של פעולות מורכבות כמו תימרונים, כניסה ויציאה לדרכים מהירות והחלפה אוטומטית של נתיבים.

עיסקת ZF הביאה את אופטימל-פלוס למינכן

השבוע הודיעה חברת אופטימל פלוס מחולון (OptimalPlus) שהיא פותחת משרד במינכן בעקבות עיסקה שחתמה עם ZF. החברה דיווחה שקבוצת ZF תשתמש במערכות של אופטימל-פלוס כדי לאסוף נתונים ממכונות הייצור והמוצרים שהיא מייצרת בכל מפעליה בעולם, במסגרת הטמעת תהליך ייצור מבוקר במתכונת Industry 4.0. ההטמעה מיועדת לייעל את תיפקוד מפעלי החברה ואת מערך הבדיקות וההסמכה של מערכות ADAS שהיא מייצרת ומפתחת בשיתוף פעולה עם מובילאיי.

חברת אופטימל פלוס הוקמה בשנת 2005 על-ידי דן גלוטר וניר ארז, ופיתחה תוכנה האוספת נתונים מכל חוליות שרשרת האספקה ותהליך הייצור, כדי לנטר את התהליך, להפיק תובנות ולייעל אותו. החברה מתמקדת בעיקר בתעשיות הרכב, האלקטרוניקה והשבבים. בין השאר, היא מפקחת על תהליכי הייצור של חברות השבבים NXP, Xilinx ואנבידיה. הסכם שיתוף הפעולה בין שתי החברות נועד לתמוך בהיערכות של ZF לעידן המוביליטי. מנכ"ל אופטימל-פלוס, דן גלוטר, אמר שהחברה תכננה זמן רב לפתוח משרד בגרמניה. "העיסקה עם ZF הוכיחה שיש בגרמניה שוק משמעותי הזקוק לפתרון שלנו. הנסיון הראה שהמערכת שלנו מפחיתה את מספר התקלות בייצור בכ-50% ומשפרת את התפוקה הכוללת בכ-25%".

הסימולטור של קוגנטה יבדוק מערכות ADAS

במקביל להסכם הזה, חתמה ZF על הסכם שיתוף פעולה עם חברת קוגנטה (Cognata) מרחובות, אשר פיתחה סימולטור (מבוסס בינה מלאכותית, למידה עמוקה וראיית מכונה), המאפשר ליצרניות ומפתחות רכב אוטונומי לקצר באופן משמעותי את שלב נסיעות המבחן, באמצעות שימוש בסביבה וירטואלית. סגן נשיא לפיתוח בקבוצת ZF, ד"ר דירק ואליסר, אמר ששתי החברות ישתמשו בטכנולוגיה של קוגנטה כדי לבדוק, לאתר בעיות ולהסמיך את מערכות ה-ADAS של החברה.

חברת קוגנטה הוקמה בשנת 2016 על-ידי המנכ"ל דני עצמון (שייסד בעבר את חברת iOnRoad שנימכרה בשנת 2013 ל-HARMAN). בראיון ל-Techtime הסביר עצמון: "להערכת חברת המחקר ראנד יש צורך בנסיעה של 11 מיליארד מייל כדי להביא רכב אוטונומי לרמת נהיגה אנושית, המוגדרת כ-1.9 הרוגים לכל 100 מיליון מייל. בשיטת לימוד רגילה באמצעות נסיעה בכבישים, נדרשות לכך כמה מאות שנים. לכן יש צורך בסימולציה הפועלת במקביל, ובקנה מידה שרק הענן יכול לספק".

מתחרה חדשה באינוויז

ראוי לציין ש-ZF היא גם מתחרה בטכנולוגיות ישראליות: לאחרונה היא הצטרפה ZF לקבוצת חברות הכוללת גם את AMS האוסטרית ו-Ibeoהגרמנית, במטרה לפתח ביחד חיישן LiDAR  עבור כלי-רכב אוטונומיים שיגיע לשוק כבר בשנת 2021. החיישן יתבסס על הארת הסביבה בקרן לייזר בעלת זמן מחזור של 3-20 ננו-שניות, ומדידת האות החוזר, כדי לחלץ מידע ברזולוציה גבוהה על אובייקטים המצויים בסביבת הרכב. מדובר בטכנולוגיה אשר צפויה להתחרות החיישן של חברת אינוויז (Innoviz) הישראלית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , רכב אוטונומי , תעשייה ישראלית