אינפינידום השיקה פתרון הגנה למניעת מתקפות GPS על משאיות תובלה

10 פברואר, 2020

המכשיר מאפשר להמשיך ולשדר אותות מיקום למרכז הבקרה גם כשה-GPS נמצא תחת מתקפת שיבוש המקדימה חטיפה או שוד. מנכ"ל החברה עומר שרר: "במקסיקו נשדדת משאית בכל 30 דקות"

חברת אינפינידום (Infinidome) מקיסריה השיקה גרסה חדשה, המותאמת לתעשיית הרכב, של רכיב הגנה מפני מתקפות שיבוש על משדר ה-GPS ברכב. המכשיר, המתחבר לכל GPS, מאפשר להמשיך ולשדר אותות מיקום למרכז הבקרה גם כשה-GPS נמצא תחת מתקפת שיבוש המקדימה חטיפה או שוד, וגם מספק התראה המאפשרת להזעיק כוחות למקום השוד. בימים אלה החלה החברה לבצע פיילוטים עם חברות המספקות שירותי אבטחה לציי משאיות תובלה.

גרסת האוטומוטיב של רכיב ההגנה משולבת עם תשתית ענן, המרכזת נתונים בזמן אמת ממשדרים בכלי-רכב אחרים בסביבה ומספקת לנהג ולמנהל הצי התראות מפני איומים פוטנציאליים בהמשך הדרך ומשקללת נתיבי נסיעה חלופיים.

כיום, יש פיתרונות דומים, המונעים שיבוב אותות GPS, רק בתחום הצבאי, והם על פי רוב יקרים מאוד, גדולים ומסובכים לשימוש. מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, עומר שרר, הסביר בשיחה עם Techtime כי החברה מציעה פיתרון זול, קטן ופשוט להתקנה ושימוש המיועד לשוק האזרחי. "בניגוד לפתרונות אחרים בשוק, הרכיב שלנו אינו כולל  בתוכו GPS אלא מתחבר לכל סוג של משדר GPS, בין אם מדובר במערכת ניווט מתוחכמת או בעוקב GPS פשוט. זה מוזיל את עלויות הטמעת הפתרון".

הגרסה הראשונה של המוצר שימשה בעיקר לרחפנים צבאיים וסייע להגן על צי הרחפנים של צה"ל בגבול עזה מפני ניסיונות של אנשי חמאס להפיל רחפנים באמצעות שבשי GPS. שוק יעד נוסף של החברה הוא הגנה על תשתיות קריטיות, כמו בנקים וחוות שרתים, שעושים שימוש בטכנולוגיות GPS לצורך תזמון פעולות. בתחום זה חתמה החברה לפני מספר חודשים על הסכם הפצה אסטרטגי, בהיקף של מאות אלפי דולרים, עם חברת Orolia, המתמחה בפתרונות ניווט, תזמון ומיקום למגזר הממשלתי והביטחוני.

ממשק הענן של אינפינידום

כל 30 דקות נשדדת משאית

מנהלי ציי רכב כמו חברות משאיות תובלה עושות שימוש בתקשורת GPS כדי לעקוב בזמן אמת אחר מיקומם של כלי הרכב בצי. משאיות אלה מובילות לעתים סחורות בעלות ערך ומשמשות מטרה למעשי שוד שנועדו לגנוב את הסחורה.

שרר: "אנחנו מקבלים פניות על בסיס שבועי ממדינות כמו מקסיקו וברזיל. במקסיקו כל 30 דקות נשדדת משאית, וזה מצטבר לנזק של כ-10 מיליארד דולר בשנה."  גם בארצות הברית התופעה הולכת וגוברת: בשנת 2017 אירעו כ-900 ארועי חטיפת משאיות, שבהם נגנבה סחורה בהיקף של חצי מיליארד דולר.

במהלך מעשה השוד, עושים החוטפים שימוש במשבש אותות מיקום לווייניים (GPS Jammer). המכשיר התוקף משבש את אותות הלוויינים שהמשאית קולטת ומונע את שליחת מיקומה למרכז הבקרה. המשבש גורם להפסקת האותות או לשידור אותות כוזבים, ומרכז הבקרה לא מודע לכך שמשאית נמצאת תחת התקפה, שהיא הוסטה ממסלולה ונשדדה ומהו נתיב המילוט של המשאית אם היא נחטפה. למרות שהשימוש במכשירי שיבוש נחשב לא חוקי, ניתן להשיגם באינטרנט בקלות במחיר של כמה עשרות דולרים.

כדי לתת מענה לצורת השוד הזו, פיתחה אינפינידום אביזר הגנה בשם OtoSphere, המאפשר למקלט ה-GPS שבכלי-הרכב להמשיך ולקלוט את אותות הלוויינים ולשדר את מיקומו המדויק למרכז הבקרה, גם כשהוא נמצא תחת מתקפת שיבוש. המכשיר יודע לזהות מתקפה כזו, ולשדר אות מצוקה מיוחד המתריע על החטיפה ומאפשר למרכז הבקרה להגיב לשוד בזמן אמת ולהמשיך לעקוב אחר המשאית הגנובה.

הפיתרון של אינפינידום מתבסס על אלגוריתם סינון ייחודי (proprietary filtering algorithm) שהחברה פיתחה. באמצעות שילוב האותות משתי אנטנות (אנטנות פשוטות ורגילות) מופרדות זו מזו, המערכת מזהה את הכיוון ממנו היא מותקפת, מזינה את המידע הזה חזרה לאלגוריתם ומצליחה בזאת להפחית את עוצמת הגורם המשבש מה שמאפשר למקלט ה-GPS להמשיך ולקלוט את אותות ה-GPS. שרר: "מלבד מניעת השיבוש, בתחום הרכב חשוב לזהות איפה המתקפות מתבצעות והתריע מבעוד מועד כדי שיהיה ניתן להזעיק כוחות. בשל כך, פיתחנו גם פלטפורמת ענן שמספקת מבט-על על כל השטח וגם לייצר 'מפת איומים'".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אבטחת סייבר , חדשות

פורסם בתגיות: GPS , אינפינידום