אלקטריאון הצליחה לבצע טעינה אלחוטית במשאית נוסעת

16 מרץ, 2020

הכביש החשמלי של החברה מבית ינאי הצליח להטעין את הסוללה של משאית במשקל 40 טון במהלך נסיעה במהירות של 30 קמ"ש. בשלב הבא של הניסוי: טעינת 100 קילו-וואט בסוללת משאית הנוסעת במהירות של 60 קמ"ש

חברת אלקטריאון וויירלס (Electreon) מבית ינאי סיימה אתמול (א') את השלב הראשון בניסוי טעינה אלחוטית של משאית חשמלית המחוברת לטריילר במשקל של 40 טון, ונמצאת בנסיעה על-גבי הכביש החשמלי שהחברה פיתחה. הניסוי נערך על מקטע כביש בין העיר ויזבי שבגוטלנד, שוודיה, לבין שדה התעפה המקומי. המקטע כולל תשתית טעינה אלחוטית שהוטמנה בחודש נובמבר 2019. הניסוי נערך בתנאי חורף קיצוניים של שלג וגשם, שהצטברו גם על הכביש, ובטמפרטורה שנעה סביב אפס מעלות צלזיוס, לאחר שהסלילים שהו בחוץ לאורך כל החורף השוודי.

החברה דיווחה שהניסוי נמשך שבוע וחצי, שבמהלכו המערכת פעלה לסירוגין במשך שישה ימים. בתחילה נבדקה תקינות כל הסלילים מבחינת תקשורת, ולאחר מכן התבצעה העברת הספק של 45 קילו-וואט אל משאית נייחת. בהמשך בוצע הניסוי כאשר המשאית נוסעת על מקטע כביש באורך של 50 מטרים ובמהירות של עד 30 קמ"ש. המערכת פעלה באופן עצמאי ונוטרה מרחוק על-ידי יחידת שליטה המחוברת לרשת הסלולר, והמערכת הצליחה להעביר למצברי המשאית הספק של 45 קילו-וואט.

בחודשים הקרובים מתוכננים ניסויים נוספים, הכוללים גם העלאת ההספק ומהירות הנסיעה אל היעד שהחברה הציבה: 100 קילו-וואט במהירות נסיעה של 65 קמ"ש. להערכת החברה, זו הפעם הראשונה שמשאית חשמלית כבדה נטענת בצורה אלחוטית על-ידי כביש חשמלי במהלך הנסיעה. אלקטריאון פיתחה טכנולוגיית טעינה אלחוטית של כלי-רכב חשמליים תוך כדי נסיעה. להערכת חברת פרוסט אנד סאליבן, ממשלת שוודיה מעוניינת לסלול בעתיד, כ-2,000 ק"מ של כביש חשמלי בדרכים מהירות, עבור טעינה דינמית של משאיות חשמליות. מדובר בפרויקט בהיקף משוער של כ-3 מיליארד דולר.

הטמנת סלילי טעינה של אלקטריאון באתר הניסויים בישראל
הטמנת סלילי טעינה של אלקטריאון באתר הניסויים בישראל

הטכנולוגיה מבוססת על שימוש בסלילים מגנטיים המוטמנים מתחת לנתיבי הנסיעה וטוענים את המטענים של כלי רכב באופן אלחוטי באמצעות השראה מגנטית תוך כדי נסיעה. הטכנולוגיה הזו מסייעת להפחית בצורה משמעותית את המשקל של כלי רכב חשמליים, וזאת מאחר שנדרשת סוללה קטנה יחסית ואף אין צורך במצבר. המערכת כוללת יחידת ניהול הממוקמת בצדי נתיבי התנועה בכביש החשמלי, ויחידת מקלט בגחון כלי-הרכב.

יחידת הניהול מתקשרת באופן אלחוטי רציף עם כלי הרכב הנעים על הכביש, והמקלט ברכב קולט את האנרגיה מהכביש ומעביר אותה אל הסוללה המצויה ברכב. המטרה היא לצייד את כלי-הרכב החשמליים בסוללה קטנה שתאפשר נסיעה של מספר קילומטרים בקטעי כביש שאינם כוללים את תשתית ההטענה, ולהטעין אותה מחדש כאשר הרכב חולף על תשתית הסלילים בכביש חשמלי.

חברת אלקטריאון נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של כ-917 מיליון שקל. בחודש שעבר היא קיבלה ממשלת שוודיה תשלום של 6 מיליון שקל על עמידה ביעדי פרוייקט הניסוי. בסך הכל, עד היום היא קיבלה 18.5 מיליון שקל ממשלת שוודיה, אשר הקציבה לחברה כ-41 מיליון שקל תמורת ביצוע פרוייקט ההדגמה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: Electreon , אלקטריאון , רכב חשמלי