סולאר-אדג' מקצצת בעלויות ומפטרת עובדים

7 מאי, 2020

דיווחה על מכירות שיא ברבעון הראשון, אולם צופה ירידה של 25% במכירות ברבעון השני של 2020. מתכננת לקצץ כ-20% מההוצאות התפעוליות. המהלך כולל פיטורים, קיצוץ במשכורות המנהלים והשהיית גיוסי עובדים

למרות שהשיגה מכירות שיא ברבעון הראשון של 2020, נערכת חברת סולאר-אדג' (SolarEdge) מהרצליה לירידה של כ-25% במכירות ברבעון השני של השנה עקב פגיעת משבר הקורונה בשוקי המפתח של החברה, ומתכננת לקצץ כ-20% בהוצאות התפעוליות באמצעות פיטורי עובדים, הפחתת שכר המנהלים ופעולות התייעלות נוספות. כך חשף מנכ"ל החברה צבי לנדו בשיחת הוועידה לאחר פרסום מהדו"ח הרבעוני אתמול. בתגובה לדו"ח, צוללת היום מניית החברה בנסד"ק בשיעור של כ-17%, וזאת לאחר שזינקה אתמול כמעט ב-17% על רקע הדו"חות הטובים של Enphase, המתחרה העיקרית שלה בשוק האמריקאי.

ברבעון הראשון של השנה השיגה סולאר-אדג' מכירות שיא של 431 מיליון דולר – עלייה של 59% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – הודות למכירות שיא באוסטרליה ובצפון-אמריקה. בסך הכול, היא סיפקה ממירים לפאנלים סולאריים בהספק כולל של 1.85 ג'יגה-ואט (עוד נתון שיא). אולם שולי הרווח של החברה ירדו מ-35.5% ברבעון האחרון של 2019, ל-33.6% ברבעון הראשון 2020. הרווח הנקי הצטמק מ-84.7 מיליון דולר ברבעון הקודם לכ-50.7 מיליון דולר ברבעון האחרון.

נראה שלמרות רבעון ראשון מצוין, משבר הקורונה צפוי לבלום את המומנטום העסקי בעיקר בשוקי המפתח בארצות הברית ובאירופה. ברבעון הבא צופה סולאר-אדג' ירידה של כ-25% בטווח האמצע של הכנסותיה להיקף של 305-335 מיליון דולר. גם שולי הרווח צפויים להצטמצם ל-30%-32%.

בשיחת הוועידה עם משקיעים לאחר פרסום הדו"ח, גילה המנכ"ל לנדו (בתמונה) שהחברה החלה ביישום תוכנית לצמצום עלויות הכוללת פיטורי עובדים, השהייה של כל הגיוסים ושל העלאות השכר, וכן קיצוץ של כ-20% בשכר המנהלים. "אנחנו מצמצמים כפילויות בכוח העבודה ומתאימים את מצבת העובדים לירידה בפעילות באזורים מסוימים. מתבצעות גם פעולות נוספות, כמו למשל משא ומתן להפחתת דמי שכירות ודמי ייעוץ". החברה שואפת להקטין את העלויות התפעוליות בכ-20%, מהיקף של 72.2 מיליון דולר (ברבעון 1) להיקף של כ-59 מיליון דולר (היקף ההוצאה ברבעון 3 של 2019). פעילות המו"פ לא תיפגע.

הייצור בווייטנאם העניק הגנה זמנית

סולאר-אדג' צלחה היטב את השלב הראשון של משבר הקורונה, כאשר התפרצות המגפה היתה מוגבלת בעיקרה לסין. בשנה שעברה היא העבירה את מירב הייצור שלה מסין לוויאטנם, על רקע מלחמת הסחר ומכסי המגן שהטיל ממשל טראמפ על סחורות מסין. לכן שרשרת האספקה שלה כמעט ולא נפגעה בתחילת המשבר. אולם התפשטות המגיפה למוקדים נוספים בעולם פגעה בה פעמיים: גם שיבשה גם את הרציפות התפעולית וגם פגעה בביקוש בשוקי מפתח.

"לאור הפריסה הגלובלית של החברה, ובייחוד הפעילות הגדולה שלנו באיטליה ובדרום-קוריאה, התפשטות המגפה ייצרה המון אתגרים עבורנו", אמר המנכ"ל לנדו. הוא הדגיש שקשה לאמוד את הביקושים בתקופה הקרובה, עקב אי-הוודאות באופי ובקצב ההתאוששות הכלכלית בכל מדינה ומדינה. אחת מהדרכים להעריך את היקף הפעילות בשווקים השונים מתבססת על מעקב של החברה אחר התקנות של מוצריה שכבר נרכשו. באיטליה למשל, הנחשבת לשוק סולארי מפותח מאוד, צנח היקף ההתקנות בשיאו של המשבר צנח בכ-47%. "בשלושת השבועות האחרונים החברה מזהה התעוררות באיטליה".

מכירות סולאר-אדג' בחמשת הרבעונים האחרונים (במיליוני דולרים)
מכירות סולאר-אדג' בחמשת הרבעונים האחרונים (במיליוני דולרים)

"הנתון המעודד ביותר מגיע מגרמניה, שבה היקף ההתקנות במרץ-אפריל עלה ב-42% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019, וזו תוצאה של ההשפעה המוגבלת של הנגיף על המדינה וגם של הגדלת נתח השוק שלנו שם"  מנגד, בארצות הברית, שהיתה אחראית לכ-60% מההכנסות ברבעון הראשון, צנח היקף ההתקנות בחודש אפריל בכ-33%. "הפריסה הגלובלית ותמהיל ההכנסות המגוון, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת מגזרים, מציבה אותנו בעמדה טובה למתן את נזקי המשבר. אולם, אנחנו נערכים לתרחישים שונים, ובכלל זה המשך ההיחלשות גם ברבעון השלישי", אמר לנדו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , דוחות רווח , חדשות , משבר הקורונה , קלינטק

פורסם בתגיות: סולאר-אדג' , קורונה