שיבא וניוסייט החלו בבדיקות קורונה ספקטרליות

26 יולי, 2020

בעקבות הצלחת בדיקות ההיתכנות לזיהוי וירוסים באמצעות חתימה ספקטרלית, התקבל אישור הלסינקי לביצוע הניסויים הראשונים לאיתור חולי קורונה. מכשיר SpectraLIT מזהה חולים בתוך שנייה אחת בלבד

חברת ניוסייט (Newsight Imaging) מנס ציונה קיבלה אישור מוועדת הלסינקי של המרכז הרפואי שיבא, להפעלת פיילוט לביצוע בדיקות מהירות לגילוי קורונה, באמצעות המכשיר SpectraLIT, אשר מבוסס על שבב ספקטרומטר שהחברה פיתחה (CMOS Image Sensor). המכשיר הוא בגודל של עכבר מחשב, ומסוגל לזהות עדות להימצאות נגיף בגוף בפרק זמן של פחות משנייה, תוך שימוש בדגימת נוזל (נסיוב דם או דגימת רוק) שהוכנסה למבחנת בדיקה חד-פעמית.

הטכנולוגיה הספקטרלית אינה חדשה ונחשבת לאמינה במדע. החדשנות של ניוסייט מתבטאת ביכולת לממש בשבב יחיד יכולות הקיימות היום במכשירים יקרים שמחירם מסתכם במאות אלפי דולרים. המכשיר מסוגל להפריד בין פרופיל של אדם הנגוע בנגיף מסוים לפרופיל של אדם הנגוע בנגיף אחר או לאדם בריא, בעזרת אלגוריתמים בינה מלאכותית. המכשיר של ניוסייט בודק בו-זמנית 1024 ערוצים ספקטרליים בטווח האור הנראה (700-400 ננומטר).

לווירוסים אין חתימה ספקטרלית, אולם החברה איתרה מאמרים מדעיים שבהם יש דיווח על סמנים אחרים המתפתחים בגוף בעקבות חדירת וירוסים, אשר מציינים את קיומם של הווירוסים, ושחלק מהם ניתן לזיהוי באמצעות חתימה ספקטרלית. במחקרי היתכנות ראשוניים שביצעו מומחים ביחידות למחלות זיהומיות ומחלות טרופיות במרכז הרפואי, גילה המכשיר יכולת הפרדה בין קורונה מסוג אלפא (CoV-Alpha) לקורונה מסוג ביטא (CoV-Beta) בדיוק של קרוב ל-100%. בוצעו בהצלחה גם מחקרי היתכנות על דגימות דם של אנשים הנגועים בווירוס Dengue.

חברה משותפת תשווק את הטכנולוגיה בעולם

ניוסייט והמרכז לחדשנות דיגיטלית בשיבא מתכוונים להקים חברה משותפת למסחור מכשירי הבדיקה ושיווקם בעולם. בחודש יוני 2020 השלימה ניוסייט גיוס הון בהיקף של 7 מיליון דולר שהובל על-ידי קרן Infinity Capital שהשקיעה 5 מיליון דולר בחברה. לגיוס הצטרף משקיע העל הסיני ד"ר ג'ורג' סו (George So) אשר השקיע 2 מיליון דולר בחברה. בסך הכל, מאז הקמתה גייסה החברה 15 מיליון דולר. ההשקעה של ג'ורג' סו היא יוצא דופן: שכן מדובר במשקיע אסטרטגי, אשר הקים חברה חדשה אשר תייצר ציוד רפואי המבוסס על החיישנים ועל האלגוריתמים של ניוסייט.

חברת ניוסייט מתמקדת בפיתוח וייצור מודולי מצלמה עבור יישומי ראיית מכונה, הכוללים חיישן אופטי ושבב עיבוד מידע. המוצר הראשון של החברה היה השבב NSI3000 הכולל מעגל עיבוד אנלוגי ודיגיטלי וחיישן אינפרא-אדום בשבב יחיד, המשמש בין השאר במערכות LiDAR המותקנות על-גבי רובוטים. בשנה שעברה היא הכריזה על החיישן המרחבי (Area Sensor Chip) מדגם NSI1000 עבור תעשיית הרכב וראיית מכונה. הוא כולל טכנולוגיית eTOF המבצעת מדידות מרחק באמצעות חישוב פרק הזמן בין שידור פולס לייזר בתדר אינפרא-אדום רחוק לבין קליטתו על-ידי החיישן.

באמצע שנת 2019 היא החלה בפרוייקט משותף עם חברת מקורות לפיתוח פתרון שיבצע בדיקה ספקטרומטרית של איכות המים, באמצעות חיישן הצילום של החברה. המערכת מבוססת על הארת דגימת מים באמצעות מקור אור באורכי גל של 400-1100 ננומטר, וניתוח ספקטרום האותות החוזרים. הפרוייקט עם שיבא מבוסס על הרעיון העומד בבסיס הפרוייקט עם מקורות. החברה מתכננת להציג בחודשים הקרובים מכשיר משופר שיוכל לבדוק פרופיל ספקטרלי באורך גל של עד 1100 ננומטר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , מכשור רפואי , משבר הקורונה

פורסם בתגיות: Newsight Imaging , בדיקת קורונה , מכשור רפואי , ניוסייט