פי.סי.בי הגדירה אסטרטגיית צמיחה גלובלית

7 אוקטובר, 2020

מנכ"ל PCB, עובד שפירא, סיפר בראיון ל-Techtime שהחברה הגדירה קטגוריה חדשה בתחום שירותי הייצור: High Mix Low Volume High Performance. "המטרה שלנו היא להיות החברה המובילה בעולם בקטגוריה הזאת"

בתמונה למעלה: עובד שפירא. "הקורונה יצרה מגמות מתנגשות בשוק הישראלי"

בראיון מיוחד ל-Techtime חשף מנכ"ל חברת חברת פי.סי.בי טכנולוגיות ממגדל העמק (PCB Technologies), עובד שפירא, את המרכיבים המרכזיים באסטרטגיית הצמיחה שהחברה גיבשה. שפירא: "הרחבנו את המושג High Mix Low Volume והוספנו לו את המרכיב של High Performance, כאשר אנחנו רוצים להיות החברה המובילה בעולם בתחום הזה, של ייצור גמיש ואיכותי. אנחנו מתמקדים בייצור צבאי, מוצרים רפואיים וציוד תעשייתי מורכב. המטרה שלנו היא להגיע למצב שבו כל מי שמפתח ציוד צבאי, רפואי או תעשייתי קריטי, יחשוב עלינו כעל האופציה הראשונה לאספקת שירותי הייצור".

החברה נמצאת כעת במגעים עם גופים פוטנציאליים אותם היא שוקלת לרכוש, במטרה להרחיב את האחיזה באחד משני שוקי היעד המרכזיים שלה: ארצות הברית ואירופה. "היינו כפסע מביצוע עסקה מהותית בארה"ב, אבל הקורונה עצרה את התהליך. לאחרונה התחלנו להתניע מחדש את המהלך, אשר מהווה בסיס מרכזי בהגדרת היעדים החדשה של החברה".

היכן אפשר לשכפל את הכישרון הישראלי?

חברת פי.סי.בי טכנולוגיות מספקת שירותי ייצור מעגלים מודפסים (PCB) מורכבים בסדרות קצרות ובינוניות, ושירותי הרכבת כרטיסים אלקטרוניים ומערכות. לחברה יש שותפים טכנולוגיים במזרח המבצעים עבורה ייצור בכמויות גדולות תחת פיקוחה (לא בתחום הצבאי). כיום היא מעסיקה כ-750 עובדים ורוב לקוחותיה מגיעים מתעשיות האלקטרוניקה הצבאית והרפואית בישראל. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו מכירותיה בכ-57.4 מיליון דולר, בהשוואה לכ-54 מיליון דולר במחצית הראשונה 2019.

Techtime: מה הם השיקולים שמאחורי האסטרטגיה הגלובלית?

שפירא: "היקף השוק העולמי לשירותי High Mix Low Volume נאמד היום בכ-6 מיליארד דולר. מתוכו אנחנו מעריכים שמרכיב ה-High Performance מסתכם בכ-4 מיליארד דולר בשנה. זהו השוק שבו אנחנו רוצים להיות השחקן המוביל. מדובר בעיקר בשוק המערבי. הרכב השוק האמריקאי דומה מאוד להרכב השוק שלנו: 50% ייצור צבאי, 30% רפואי ו-20% ציוד תעשייתי. באירופה יש פחות ייצור צבאי ויותר ייצור תעשייתי ורפואי. ההחלטה היכן להקים זרוע נוספת שלנו תהיה תלויה בשאלה היכן נוכל לשכפל בצורה טובה יותר את היכולות הישראליות של ייצור גמיש ואיכותי".

קו ייצור המעגלים המודפסים של פי.סי.בי טכנולוגיות במגדל העמק
קו ייצור המעגלים המודפסים של פי.סי.בי טכנולוגיות במגדל העמק

כיצד מייצרים מותג איכות בינלאומי?

"מתחילים בבניית מצויינות תפעולית, שזה אומר קודם כל השקעה גדולה מאוד במשאב האנושי. בשנה האחרונה גייסנו אנשים מהשורה הראשונה מבין החברות הטכנולוגיות בארץ. השלב השני הוא לייצר אופטימיזציה בממשק שבין האדם לבין המכונה, והאתגר השלישי שעומד כיום בפנינו הוא קישוריות ואוטומציה. התעשייה הזאת היא עתירת כוח אדם ואחת מהמטרות שלנו היא להגדיל את הפריון באמצעות אוטומציה וקישוריות. מעבר לכך יש לנו קופת מזומנים בהיקף של 30 מיליון דולר ואין לנו חובות. עובדה המאפשרת לנו להתקדם בצורה בטוחה".

שם המשחק: אוטומציה וטכנולוגיה

"כיום, למשל, 30% מהייצור היומי שלנו הוא של מוצרים חדשים. מדובר במספר עצום של הכנות וכיוונוני מכונה ביום, וחייבים לדעת כיצד לבצע את התהליכים האלה ברמה וביעילות מאוד גבוהים. כאן עדיין לא מיצינו את הפוטנציאל של אוטומציה ורובוטיקה. זו תהיה אבן דרך מאוד חשובה אשר תאפשר לנו 'לאסוף הרבה מאוד כסף מהרצפה".'

במה אתם שונים מהמתחרים באירופה ובארצות הברית?

"יש מעט מאוד מפעלים בעולם המספקים כמונו גם שירותי ייצור של מעגלים מודפסים וגם שירותי הרכבות של כרטיסים אלקטרוניים, לכן אנחנו מתמקדים באספקת סל שירותים רחב. כיום למשל אנחנו מתחילים לספק גם פתרונות לעריכת מעגלים מודפסים. הטכנולוגיה היא המרכיב המבדל ביותר בהשוואה ליצרנים אחרים בעולם. אנחנו מכסים כמעט את כל מגוון הטכנולוגיות במעגלים מודפסים: קשיח, גמיש קשיח וגמיש. יש לנו יכולות נדירות בתחום החומרים המיוחדים, ושילובם באותו מעגל או stackup. היכולות האלה משולבות גם בתהליכים מורכבים כמו דיוק וחזרתיות שבהגדרת מוליכי RF, הקריטיים כל כך עבור המתכנן.

"כיום אנחנו מפתחים טכנולוגיית Chip on Board המאפשרת לשלב שבב על-גבי מעגל מודפס בעל מוליכים ומרווחים של 25 מיקרון, ומפתחים טכנולוגיית ייצור המבוססת על גרפן כחומר מוליך חום מעולה, ובעל loss tangent נמוך – שהן תכונות קריטיות לשיפור ביצועי המעגל בתחומים כמו קצבי שידור גבוהים ופינוי הספק וחום.

"פיתחנו גם טכנולוגיות ייחודיות לקבירת רכיבים כמו נגדים, קבלים, thermocouples ,heaters ועוד. כלומר מנעד הכלים והיכולות שניתן לקבל מהמעגל המודפס עולה בסדרי גודל בהשוואה למה שהיה לפני שנים אחדות. בכך גם נוסף לנו אתגר נוסף שלא היה קודם לכן: להכיר למתכננים ולקבוצות המו"פ בקרב הלקוחות את 'ארגז הכלים' החדש הזה".

קו השמות במפעל הייצור בראש העין, לשעבר חברת AMS שנמכרה לפי.סי.בי טכנולוגיות
קו השמות במפעל הייצור בראש העין, לשעבר חברת AMS שנמכרה לפי.סי.בי טכנולוגיות

מה קורה בשוק הישראלי?

"הקורונה יצרה מגמות מתנגשות: היא הקטינה את היקף הייצור הכולל, אבל יותר חברות מהססות לשלוח את הייצור למזרח. בשורה התחתונה, נשארנו באותו המצב. הרבה לקוחות בארץ מעדיפים לבצע את העבודה אצל ספקים קטנים ובינוניים ולא אצל ספקים גדולים ומרוחקים, במיוחד כאשר הם זקוקים לתמיכה ולהתאמה אישית. אולם לדעתי השוק בישראל צריך ללכת לקונסולידציה. לכן קנינו את תיק הלקוחות של CAM. הם התקשו לשרוד בתקופת הקורונה. בתחילת אוגוסט קיבלנו אישור של הממונה על ההגבלים העסקיים וכבר העברנו אלינו מספר לקוחות. אני מעריך שבשנה הקרובה נראה עוד עסקאות מיזוג מהסוג הזה".

כיצד אתה מסכם את עסקת רכישת AMS שביצעתם ב-2018?

"העיסקה נולדה מתוך מחשבה שאנחנו צריכים פתרון במרכז הארץ ושאנחנו רוצים להתרחב בתחום התעשייתי, מכיוון שהאתר במגדל העמק עובד בתחום הצבאי ובתחום הרפואי. רוב תעשיית ההייטק ממוקמת במרכז הארץ, ומסתבר שיש חשיבות למרחק. כיום מעסיק האתר בראש העין כ-120 עובדים מאוד מיומנים ומתמחה ב-High Mix Low Volume ובייצור אבות טיפוס. הוא מאפשר לנו לנתב לקוחות אל מוקדי התמחות והוא מעניק לנו יתירות בשירותי הייצור. מבחינתנו זהו אתר הנמצא בצמיחה".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , ייצור וקבלנות משנה , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: PCB , עובד שפירא , פי.סי.בי טכנולוגיות , פי.סי.בי.