טסלה מחליפה את הממיר של סולאר-אדג' בממיר מתוצרת עצמית

17 ינואר, 2021

מניית סולאר-אדג' הגיבה בירידה חדה של 15.5%, אולם השפעת המהלך על עסקיה תהיה שולית. טסלה לא צפויה להתחרות בסולאר-אדג' ולמכור את הממירים ליצרני מערכות אנרגיה

חברת טסלה (Tesla) השיקה בסוף השבוע ממיר הספק (inverter) מתוצרת עצמית עבור הפאנלים הסולאריים הביתיים שלה. עד כה, ממירי ההספק בפאנלים שלה היו מתוצרת שתי ספקיות חיצוניות: חברת סולאר-אדג' (SolarEdge) הישראלית וחברת דלתה (Delta Electronics) הטאיוואנית. בעקבות ההכרזה של טסלה, איבדה מניית סולאר-אדג' כ-15.5% משווייה במסחר בנסד"ק ביום שישי. שיתוף הפעולה בין טסלה לסולאר-אדג' החל במאי 2015, עוד לפני שטסלה החלה לשווק פאנלים סולאריים.

הממיר הוא מעגל אלקטרוני שתפקידו להמיר את זרם החשמל הישיר (DC) שמייצר הפאנל הסולארי לזרם חילופין (AC) שניתן לנתב אל רשת החשמל. הממיר של טסלה יהיה חלק בלתי נפרד מהפאנל הסולארי שהיא משווקת למגזר הביתי, ויהיה תואם לסוללת הגיבוי הביתית שלה. הממיר שלה מגיע בשני הספקים: 3.8 קילו-וואט ו-7.6 קילו-וואט. הוא מצויד בקישוריות אלחוטית המאפשרת למשתמש לעקוב אחר תפוקת הפאנל וצריכת החשמל באמצעות האפליקציה של טסלה, וגם לבצע עדכוני תוכנה מרחוק (OTA).

האסטרטגיה הסולארית דומה לאסטרטגיית הרכב החשמלי

החיסרון הבולט של הממיר של טסלה בהשוואה לממיר של סולאר-אדג' הוא ביעילות: יעילות הממיר של טסלה היא 97.5%, בהשוואה ל-99% של סולאר-אדג'. מחברת טסלה נמסר שפיתוח הממיר מתבסס על מומחיותה בתחום רכיבי ההספק עבור רכב חשמלי. בשוק הסולארי יש לטסלה שני קווי מוצרים עיקריים: סוללת גיבוי לבית (Power Wall) ופאנלים סולאריים ביתיים (Solar Roof). פעילותה בתחום מבוססת על רכישת חברת SolarCity (שייסדו שני בני דוד של מאסק) ב-2016 תמורת 2.6 מיליארד דולר.

מניית סולאר-אדג' מגיבה בסוף השבוע להודעת טסלה
מניית סולאר-אדג' מגיבה בסוף השבוע להודעת טסלה

פיתוח הממיר עבור הפאנל הסולארי שלה תואם את האסטרטגיה של טסלה בתחום הרכב החשמלי, שחותרת לפתח את כל רכיבי המוצר בעצמה, על מנת לשלוט טוב יותר בשרשרת האספקה ובעלויות. לא ברור אם מעתה כל הפאנלים הסולאריים של טסלה יתבססו על הממיר מתוצרתה או שהיא עדיין תסתמך באופן חלקי על ספקים חיצוניים.

סולאר-אדג' הפסידה לקוח, אבל לא "הרוויחה" מתחרה

אולם למרות התגובה הקיצונית של המשקיעים, השפעת ההחלטה על עסקי סולאר-אדג' צפויה להיות מוגבלת. טסלה אינה מתכוונת למכור את הממיר ליצרניות פאנלים סולאריים אחרות, ולכן במקרה הקיצוני ביותר תאבד סולאר-אדג' לקוח משמעותי אחד – ולא תיאלץ להתמודד מול מתחרה חדשה בתחום רכיבי ההספק. נתח השוק של טסלה במגזר הסולארי הביתי אינו גדול. לפי דו"ח של Wood Mackenzie, בסוף 2019 דורגה טסלה במקום השלישי כספקית פאנלים סולאריים עבור המגזר הביתי בארצות הברית, אחרי Sunrun ו-Vivint, עם נתח שוק של 5% בלבד.

משקלה של טסלה בהכנסות סולאר-אדג' אינו מהותי. ברבעון השני 2020 התקינה טסלה פאנלים סולאריים בהספק כולל של 27 מגה-וואט. באותו רבעון מכרה סולאר-אדג' ממירים בהספק כולל של 1,440 מגה-וואט. ברבעון השלישי דיווחה טסלה על גידול של כמעט פי שלושה בהיקף ההתקנות הסולאריות, אך לא חשפה את הנתון המדויק במונחי הספק. יחד עם זאת, יכול להיות שהתמונה תשתנה בעתיד: אף שפעילותה של טסלה בשוק הסולארי מהווה כיום רק 5%-10% מהכנסותיה, מייסד ומנכ"ל החברה, אלון מאסק, מצהיר באופן עקבי שהוא מאמין שפעילותה של החברה בתחום הסולארי תשתווה בעתיד לפעילותה בתחום הרכב החשמלי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אנרגיה סולארית , טסלה , סולאר-אדג'