נשק הלייזר של אלביט יהיה מבצעי בתוך כשלוש שנים

25 מאי, 2021

המעבר לייצור תלוי כעת בתקציב משרד הביטחון. פירסמה סרטון שבו מתוארת מערכת המותקנת בחרטום כטב"ם ומיירטת טילים ורקטות המשוגרים מתא השטח שאותו מכסה כלי הטיס. הפתרון ישלים או יחליף את מערכת כיפת ברזל

חברת אלביט (Elbit) נמצאת בשלבים מתקדמים של הכנת מערכת מבוססת לייזר ליירוט טילים ורקטות, אשר תהיה יעילה וזולה בהרבה ממערכות הגנה קינטיות דוגמת כיפת ברזל. בשיחת הוועידה שהתקיימה היום (ג') לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון 2021, החברה מסרה שהמערכת צפויה להיכנס לשימוש מבצעי בתוך שנתיים-שלוש. בין השאר הדבר תלוי באישור תקציב הביטחון של מדינת ישראל. להערכת אלביט, כאשר יאושר התקציב היא תוכל להשלים את הפיתוח ולהתחיל בייצור של פתרון מבצעי.

בסרטון וידאו שהחברה פירסמה בחודש שעבר, היא הציגה את התפישה של המערכת: התקנת לייזר רב-עוצמה בחרטום כטב"ם המשייט בשמים, ומיירט טילים ורקטות המשוגרים מתא השטח שאותו הוא מכסה. להערכת אלביט, המערכת יעילה יותר מהפתרון הקיים היום בשוק, בחלקיק מהמחיר של מערכות הגנה קינטיות. "משרד הביטחון בחר בנו כדי לספק פתרון מבוסס לייזר שיגן על ישראל בפני טילים ורקטות". אלביט העריכה שהטכנולוגיה הזאת צפויה להיות אחד ממנועי הצמיחה שלה בשנים הקרובות.

הטכנולוגיה נחשפה לראשונה בחודש ינואר 2020, כאשר מפא"ת הודיעה שמחקר טכנולוגי שבוצע בשנים האחרונות בשיתוף רפאל, אלביט וחוקרים מהאקדמיה בישראל, הביא לפריצת דרך טכנולוגית בתחום הלייזר הרב-עוצמה. ראש מו"פ מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם, אמר: "באמצעות הטכנולוגיה החדשה הצליחה מערכת הביטחון למקד ולייצב את האלומה על מטרה בטווחים ארוכים, כולל התגברות על הפרעות באטמוספירה".

בעקבות ההישג הזה התניעה מפא"ת שלוש תוכניות לפיתוח מדגימי לייזר רב-עוצמה, בשיתוף עם רפאל ואלביט מערכות: פיתוח מדגים למערכת לייזר קרקעית שתשלים את מערכת כיפת ברזל; פיתוח לייזר מתמרן שיותקן על כלי-רכב ויספק הגנה לכוחות מתמרנים, ופיתוח מדגים לייזר המבצע יירוט מפלטפורמה אווירית, כדי להגן על שטחים נרחבים. ככל הנראה זאת המערכת אשר תיוצר על-ידי אלביט ותיכנס ראשונה לשימוש מבצעי.

לייזר ליירוט טילים בליסטיים

הלייזר פועל באמצעות מיקוד קרן אנרגיה על הנשק התוקף, אשר מחממת אותו לטפרטורות גבוהות מאוד הגורמות לו להתפוצץ או להתפרק באוויר. בסרטון וידאו של מפא"ת שהופץ לפני שנה ניטען שיש לטכנולוגיה הזאת גם יכולת ליירט טילים בליסטיים, דוגמת טילי סקאד או טילים ארוכי טווח המצויים בידי איראן. כאשר היא מותקנת במטוס או על-גבי כטב"ם, היא מסוגלת ליירט טיל בליסטי באוויר, או להשמיד אותו בעמדת השיגור על הקרקע.

ברבעון הראשון של 2021 הסתכמו המכירות של אלביט בכ-1.1 מיליארד דולר, בכ-4.4% יותר מאשר ברבעון המקביל 2020. יחד עם זאת, צבר ההזמנות צמח ב-9% להיקף של כ-11.8 מיליארד דולר. החברה שומרת על תקציב מחקר ופיתוח בשיעור של 7.5% מהמכירות. ברבעון האחרון הוא הסתכם בכ-84.3 מיליון דולר. החברה נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-5.8 מיליארד דולר.

הירשמו לניוזלטר השבועי של Techtime וקבלו מדי יום חמישי עדכונים על כל מה שקרה השבוע בהייטק>>>

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , נשק לייזר